Det enklaste är nog att placera en liten enkel PIC (eller annan MCU) efter UART. Då kan data skickas seriellt på ordinärt sätt av den motsträviga huvudprocessorn och en PIC10F??? eller motsvarande översätta till IR-signal.
Periodtiden är drygt 26µs så det är inga problem att generera denna i mjukvara helt utan hårdvarustöd från diverse moduler vad gäller timingen. Likaså kan seriell mottagning ordnas utan UART när den inte skall skicka IR och ta emot samtidigt. Skicka kommando och vänta tillräcklig tid blir proceduren. Är det kommandon som skall hållas kvar en tid (typ volymkontroll) så kan istället BRK eller lucka genom att sända lämpligt tecken (om hanstigheten är låg nog) användas för att bryta en upprepad sekvens.
Gäller bara att hitta lämplig kristall som kan ge 38kHz med jämt delningstal. Soft-UART har inga problem att hantera lite avvikande frekvens om den kodas rätt.
Generera IR-signaler med PWM eller UART?
Re: Generera IR-signaler med PWM eller UART?
Tackar för tips och råd. Det är bara en sändare (för att styra A/V-grejor) och tänkte försöka klara mig på en Netduino i syfte att briljera på forumet 
Skall testa lite så får se hur jag gör.
Skall testa lite så får se hur jag gör.