Bygga ett reläkort med temperaturingång, USB hjälp

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bygga ett reläkort med temperaturingång, USB hjälp

Inlägg av Icecap »

Missuppfatta inte, att styra med en PC är trevligt! Men man får väga säkerheten mot bekvämlighet. Om ett totalt styrfel betyder att man förlorar ingredienser för kanske 200:- är det ju överkomligt men är det så att huset kan sprängas om det vill sig illa ska man tänka till lite!

En överkokningsskydd finns på gamla oljepannor, de kan enbart återställa manuellt så utlösas den ska den bryta all manöverström, då är läget lugnt. Finns t.ex. på Rinkaby Rör, best. nr. 2912 till det behagliga pris av 1280:-. Kan säkert hittat billigare andra ställen, evt. begagnad.

Det du behöver är att ställa upp en specifikation på vad som behövs, inte för våras skull men för din egen. Utan att kunde definiera exakt vad du behöver, vilken övervakning som måste till osv. kommer du ingenvart. Man kan fylla på listen med "kunde vara kul att i framtiden ha..." men det är sekundärt, det viktiga är "exakt vad är minimum nödvändigt för att utföra önskat funktion" och "hur styrningen ska göra vid fel".

Resten är finlir och roligt.

Och Win7 kan visst paja! Programmet "Terminal" klarar det utmärkt har jag märkt ett antal gångar, jag är dock osäker på exakt vilka seriella data som får det att gå i fuck-up mode och omstartar datorn då jag helt enkelt skiter i det program nu. Men visst, Win7 är mycket tåligare än äldre versioner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Krångla inte till det i onödan, detta är en lämplig start
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ort-p87160
Entråds interface för dallasgivare till PC finns det mängder av på nätet
Till exempel
http://www.ibuttonlink.com/linkusb.aspx
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Okej då kör vi listan ;)
Vi börjar med grundfunktion.
Kunna hålla en konstant tempratur i ett kärl (lakvattnet)
Och kunna köra ett mäskchema i ett annat. (lakkärl dvs inte samma som ovan)
(tror jag kan hoppa över den förklaringen då det finns beskrivet längre bak i tråden)
Samt mata en cirkulationspump med ström (smidigt med all el i samma låda minskar risken att man glömmer koppla in den likväl)

Sen hur detta skall göras 2elpatroner på 2.2kw i serie (för att plocka ner yteffekten då jag annars kommer att få socker som bränner vid) Om jag minns rätt skulle detta bli samma effekt som en elpatron fast fördelat på 2, (rätta gärna om jag fått detta om bakfoten)
Detta är i lakkärlet inte i kärlet jag värmer lakvatten. (förvirrande jag vet)

Sen skall ytterligare en 2.2kw elpatron sitta i varmvattenberedaren (lakvatten) enda kravet här är att detta kärl håller samma tempratur som urlakningen kommer ske vid.
Här är yteffekten inte intressant då jag endast värmer vatten med denna.

Sen är det bara cirkulationspumpen med som drivs av en SSR, flöden i systemet kommer regleras med kulventiler till en början i allfall.
(kanske magnetventiler längre fram)

Styrsystemet.

1.aurdiono UNO eller pic (syftar här till det exprimentkort jag redan har)
2.PC

Nr 1, fungerar skickar signal till SSR samt plockar in signal från X-antal tempgivare (2st för basic)
Vidarebefodrar signalen till PC och tar emot order från PC ang vilka SSR som skall aktiveras.

Nr 2, består av ett program där jag själv kan justera in alla parametrarna jag vill enligt mäskshema som dessutom per automatik värmer vattnet i varmvattenberedaren till urlakningstempratur.

Dvs i basic varianten så blir datorn det egentliga styrsystemet NR1 är egentligen bara en förlängd arm av PC:n

Säkerhetssystem kommer inte att impleteras här utan dessa blir fristående t.ex som nämndes innan mekaniska övertrycksventiler, fristående system som bryter manöverspänningen till samtliga reläer vid skenande temp.

Var det en sån här lista du efterfrågade icecap?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2 st elpatroner i serie ger halva effekten - totalt sett. Alltså ger 2 st 2,2kW i serie bara 1,1kW.

Och jag efterfrågade inte listan, det är du som behöver den!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jag hade valt nr1 med en Arduino, men tycker inte det finns nån poäng med att skicka till datorn och låta den bestämma. En Arduino Uno rymmer mycket C-kod, och den har gott och väl kapacitet att bestämma själv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan tillsluta mig detta.

Att programmera in en temperaturstyrningsfunktion eller två i t.ex. Arduinon där kommunikationen med PC består av att det utväxlas temperaturvärden skulle vara ett mycket bra sätt att lösa det.

Samtidig kan man då styra reläerna med en time-out funktion på, det ville vara en bra säkerhetsdetalj. Även temperaturfunktionerna kan ha en time-out på så att om inte värdet uppdateras inom t.ex. 5 minuter ska den/de stänga ner helt enkelt.

Det kan även vara en generell timer som håller koll på att det har hänt någon kommunikation alls.

Detta är ett enkelt sätt att undvika stora problem och ändå inte ha en massa problem.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

ok då är jag med ;)
Finns det något bra sätt att halvera effekten på en elpatron?
Problemet däri är ju att jag har 2st elpatroner som har på tok för hög yteffekt.
Kan jag halvera yteffekten så bör jag klara mig.
Men jag måste endå få fram minst 2kw.
kan tilläggas att det är 230volt patroner dvs bara en slinga per styck.
(nej jag köpte inte elpatronerna enbart för detta projektet utan var något jag hade liggandes)

Jag behöver inte kunna justera effekten utan låser man det till hälften blir det bra ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan slå på och av dom med en duty-cycle på 50%, då minskas effekten motsvarande. En cykeltid på kanske 2 sekunder räcker alldeles utmärkt.
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

okej, elpatronen bör nog inte nå sin yttempratur på 2 sekunder så det kan nog funka i värsta fall är det väl bara att snabba upp frekvensen på/av lite....
Nu har jag lite att starta med i allafall ;)
Några andra snabba frågor.
Som jag fattat det skall en SSR ha kylning, följdfrågan blir då räcker det med att bulta dom i en plåtskena eller bör man ha en större aluplåt att sätta dessa i?
Vad är lagom? (hur varma får dom bli?)

Nä nu skall jag se om jag inte kan få koll på aurdinon ;)
Tackar för alla svar
Mvh Emil
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Hmm 2problem har dökit upp.
Vi börjar med det mest brutala (undrar vad det kostade mig)
Gjorde världens nybörjarmiss :doh: kopplade in hela kretsen enligt en tutorialsida jag hittade.
Men när jag läste om tempgivaren (vilken pin som var vilken så att säga) så missade jag att det stog (bottomview)
Resultat blev att +kabel på minus och -kabel på plus.
Upptäckte det dock ganska fort då jag märkte att givaren blev brännhet omgående.
Men då jag numera har ett stekt område fläsk på höger pekfinger misstänker jag att min tempgivare har gått till dom sälla jaktmarkerna.
Har provat några expriment på aurdinokortet och det verkar ha överlevt denna misshandel.
(har tacksamt 2 sensorer till)
Oddsen för att den jag kopplade fel överlevde är väl mindre troligt? (btw har korrigerat kopplingsfelet)

Sen problem nr.2
Nu handlar det om exempelkod jag inte får att fungera.
Framför allt så är det 2rader där något är fel

Kod: Markera allt

#include <OneWire.h>
Onewire ds(10) ;
Felkoden jag får ut är som följder.
´Onewire´ does not name a type.

Känns som jag provat det mesta men det vill sig inte förbi den andra raden kod. (sen å andra sidan fattar jag inte ett dyft av vad jag gör, är i klipp och klistra stadiet)

Vet inte ens vilket språk jag skriver :humm:

(detta får gärna erfaren hobbyist medela mig om så jag kan söka information :wink: )

Föresten finns det någon bra grund där man kan lära sig lite om det språket så man i allfall har en grund att stå på istället för som nu chansa hejvilt några timmar konstatera att röran man ställt till med nog inte går att rädda och raderar ut allt och startar från 0 igen.

Gärna någon gratis E-bok pdf eller liknande. (helst svensk så man slipper google translate på ord man inte fattar)

Mvh Emil
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Inte ett problem! Följ instruktionerna bara. (och ja, den där känner jag igen...)
2: Svårt att veta utan att veta vilken OneWire.h som används. Men jag funderar mest på om du har skrivit rätt?
"Onewire ds(10) ;" ser inte rätt ut helt enkelt. Det är delat i två delar:
1: "Onewire" som anger vilken typ ds är.
2: "ds(10);" är ingen giltig variabeldeklaration.

Är du säker på att det inte är t.ex. "Onewire_ds(10) ;"?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Du skriver i C. Jag länkade till en bra svensk tutorial tidigare i tråden.

Du måste ladda ned bilblioteket från första länken i http://www.arduino.cc/playground/Learning/OneWire och packa upp det i Arduinos libraries-katalog (Klicka på "The latest version of the library is on Paul Stoffregen's site."). /home/patrik/arduino-1.0/libraries heter katalogen i min Linuxdator. Prova sedan exempelkoden (finns i /OneWire/examples/DS18x20_Temperature/).
Hemmek

Inlägg av Hemmek »

Nu funkar allt (även tempsensorn jag var trodde jag bränt)

Laddade bara in den exempelkoden sen funkade allt.
Varför vet jag inte.
Koden ser i stort ut exakt lika i det problematiska området.

Kod: Markera allt

#include <OneWire.h>

OneWire  ds(10);  // on pin 10

void setup(void) {
Det enda som skiljer i verkligheten så att säga är att ordet OneWire är gul/orange båda gångerna det kommer fram i koden.
(varför gul och hur gör jag för att göra den gul i framtiden?)

Nu tar jag mig framåt igen i allfall.
Föresten hur är det med SSR:er hur stor kylfläns kan dom tänkas behöva om någon? (har aldrig använt mig av sådana reläer innan)
Självklart så kommer jag ta ut elektrikern så han får se över starkströmssidan innan denne kopplas in.

Men nu har man fått lite inspiration nu ska man bara försöka få fram någon mellandel så att säga.
Känns faktiskt bäst att göra så, Dvs låta aurdinon sköta beräkningar och styrning medans datorn bara loggar och för över parametrarna när man trycker på start.

Har hört att LCD (ligger också hemma) inte skall vara så svårt att koppla in så kanske ska se om jag kan fixa det med.
Är ju ganska kul dethär :wink:

Mvh Emil
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det är jättekul när man kommer över tröskeln :)
Skillnaden ligger i w:t...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

C är normalt sett case-sensitive...

"Onewire" är då INTE det samma som "OneWire"
Skriv svar