Gjuta in elektronik i epoxi, vilka har gjort det.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Gjuta in elektronik i epoxi, vilka har gjort det.

Inlägg av kricka »

Har sett tidigare att det diskuterats mycket om att gjuta in elektronik i epoxi och polyuretan.

Nu har jag behov av det. Men när jag söker i forumet, så hittar jag massor, för mycket.

Jag undrar, ni som gjutit i elektronik och är färdiga. Vad köpte ni och var? Finns ju massor med alternativ och sorters epoxi och polymer.

Själv så vill jag ha en epoxi eller liknande som inte är allt för dyr, som jag kan blanda i svart pigment i, därefter fylla upp några apparat lådor jag har, så det blir tätt och snyggt.

//Kricka
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Gjuta in elektronik i epoxi, vilka har gjort det.

Inlägg av Glenn »

Jag gjorde det ofta på ett tidigare jobb, vi använde gjutepoxy speciellt avsedd för just elektronikingjutning, i början handlade vi av elfa, sen handlade vi direkt av tillverkaren (svensk) istället.

Den epoxyn var ju nästan svart, eller snarare väldigt mörkt grönblå.
emil.s

Inlägg av emil.s »

Fyllde en kina-minneskortläsare med biltema super-epoxy.

Från att ha vart den plastigaste produkten jag någonsin sett (och då beställer jag rätt mycket skit på Ebay), så är det nu en riktigt massiv liten bit.
Den studsar riktigt högt när man kastar den i golvet (vilket jag brukar göra lite då och då, för att jag kan ;) ), och funktionen är alldeles utmärkt. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Expoxi innehåller Bisfenol A, som är en rejält hormonstörande och cancerogen kemikalie. Något att tänka på. Polyuretan som t.om kondomer tillverkas av borde vara bättre.
J10

Inlägg av J10 »

När något gjöts i biltemas billigaste epoxy senast så krympte det såpass att epoxyn sprack av sig själv. Visserligen var det ett ganska stort block som gjöts. Men likväl.
Värt att tänka på om man letar billigaste lösningen som finns.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att gjuta in i en hård massa för att få något tät är helt fel väg att gå! Man gör det för att skydda det rent fysisk och/eller för att göra det besvärligt att se innehållet, inte för att göra det tät.

Täthet kräver flexibilitet, där kan silikon komma in, ska man alltså ha det tät är det ingjuten i silikon som gäller, vill man ha det stryktåligt är det hård massa. Vill man ha båda får det bli silikon innerst och hård massa ytterst.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Spänningsregulatorn till min HVA 240 var en liten metallåda
där de hällt i något supersegt över elektroniken.
Kvittade om jag välte i största myrträskhålet, elektroniken
var skyddad. S.E.M. i Åmål tillverkade elsystemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Målet med det hela när vi gjöt in i epoxy var flera, dels för att göra boxarna hållbara, dels fukt"säkra" men väldigt mycket var nog för att konkurrenterna inte skulle kunna kopiera dom :)

Vi gjöt dock medvetet in kablar genom epoxyt, vilket man ju inte bör göra om det ska bli riktigt bra, i vårat fall funkade det tillräckligt bra dock.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

CDI-boxar på snöskotrar o dyl från 80-talet är ofta ingjutna i något slags epoxi och de är notoriska på att få fuktproblem.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

I mitt fall så har jag konstruerat en liten krets som jag monterat i en lådan i lätt fuktig miljö.
Alltså den är ute fast det kan inte regna direkt på den. Så jag vill dels hindra fukt att tränga inpå
kortet och så är det ett plus om kunderna inte kan se innehållet. Och ju mindre det krymper
desto bättre är det. Om det är Epoxi eller Polyuretan är inget jag har någon bestämd åsikt om
men det jag är ute efter är att slippa köpa fyra olika saker och prova mig fram.

Glenn: Det låter som det du använde på ditt tidigare jobb fungerade, är det något företag som finns kvar idag?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kricka: tillverkaren menar du ? ..jag vet inte, minns tyvärr inte vad dom hette heller, men elfa borde ju ha kvar produkten tycker man, synd bara att deras sida är så värdelös :(

Tittade i katalogen nu, och dom verkade inte ha kvar den sorten.. synd att jag inte har nån äldre katalog.

Kan säga att den luktade riktigt illa, så det kan ju ha varit av nåt sånt skäl som den försvann.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blanda upp epoxin med fyllmedel! Skulle man kunna köra med smulad krita?
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Kollade en sväng på Elfa och där fanns ju en del https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19114
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har en del kontakt med ett elektronikmonteringsföretag och därifrån har jag fått veta att de som ska gjutas in måste vara intill sterilt rent, man får inte ta i kortet, möjligen i kanten. Blir väl typ korrosion.

Protte
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Glenn skrev:Målet med det hela när vi gjöt in i epoxy var flera, dels för att göra boxarna hållbara, dels fukt"säkra" men väldigt mycket var nog för att konkurrenterna inte skulle kunna kopiera dom :)

Vi gjöt dock medvetet in kablar genom epoxyt, vilket man ju inte bör göra om det ska bli riktigt bra, i vårat fall funkade det tillräckligt bra dock.

Är det inte lite vådligt - du vet fukten kan krypa in me kapilläreffekten längs kardellerna och fräta av hela sladden - i boxen.

Sen får man borra igenom epoxin och löda på nya stumpar :mrgreen:

Skalar man av kabeln,löder en barriär av lödtenn,helst vid huvudkontaktens terminering och sen smälter på krympslang är det dock ok
Skriv svar