Trasigt elstängselaggregat, rätt kondensatorersättare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GöranC

Trasigt elstängselaggregat, rätt kondensatorersättare?

Inlägg av GöranC »

Jag har ett elstängselaggregat till mina hästhagar som gått sönder.
Förmodligen har åskan tagit det.
Skruvade isär det och ser att det sitter en stor kondensator där som är alldeles bränd.
Nu tänkte jag prova att byta ut den mot en liknande kondensator som jag hittat på Elfa.

Det är en motorkondensator på 15 micro farad 450V.
Tror ni att det kan fungera?
Är en motorkondensator någon slags speciell kondensator eller vad?
Senast redigerad av blueint 18 juni 2012, 02:17:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: elstängselaggregat
Nerre

Re: Elstängselaggregat

Inlägg av Nerre »

Är det samma märkdata (det inkluderar inte bara spänning och kapacitans) så borde det väl gå att byta. Men frågan är om det bara är kondensatorn som gått, kondensatorer brukar väl inte direkt vara det första som slås sönder av åskan....
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn är till för att laddas upp och sedan, via en transformator, skicka ut energin som en högspänningspuls. Det viktiga med den är att den tål en viss pulsström och det borde en motorkondensator göra.

Jag har lagat ett sådan aggregat för en kompis och ritade då schemat för framtida bruk:
El-stängsel.png
Detta schema behöver inte vara identisk med den generator du har. Men det är bra som principskiss.
L1: någon drossel för att avstöra.
Trans: primär på pulstransformatorn.
Neon: Neonlampa.
VE1-3: Överspänningsskydd, varistorer.
C2 är en X2-kondensator.
SCR2 är lite speciell, ska tydligen vara en unijunction-transistor men i databladet anges den som en SCR. Det är hur som helst den som ställer triggerpunkten.
Cap 16µF 400Vac är den stora "motorkondensator" som har gått sönder på din enhet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

2N6027 är en Programmable Unijunction Transistor - vilket är en tyristor med anodrefererad gate. :) Den tänder när anoden överstiger gatespänningen med ett diodspänningsfall, vilket kan vara en ganska användbar komponent.
GöranC

Inlägg av GöranC »

Elschemat på din bild verkar komma från någon bättre modell än min.
Tanken var att göra ett första försök med att byta kondensatorn (50 kr på Elfa) innan jag går på nästa möjlighet. Vilket kanske är transistorn, eller vad det är.
Man ser att kondensatorn är bränd mn det är också bränt mellan flatstiften på kretskortet. Det är lite oxid på det ena flatstiftet om de kan ha betydelse?
Dessutom är det en kallödning på stift två från höger, inkommande nätspänning, kanske också har betydelse?
Flatstiftet lossnade från sina lödpunkter när jag försökte vicka loss kabeln.
Bild
GöranC

Inlägg av GöranC »

Verkar inte som det unkade med min bild.
Om någon är intresserad så finns den här:
https://picasaweb.google.com/1107724185 ... 0546027250
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Glappkontakt är definitivt ett problem! Såklart ska det fixas och kondensatorn bytas innan vidare test ska utföras.

Att scheman nog är olika är väl ganska förklarligt men jag skulle tro att de är ganska lika i grundfunktionen.

Av bilden att döma är de väldigt lika i schemat, den blåa lilla glasrörs-diod är med all sannolikhet en DIAC, det är mycket färre antal motstånd men det är i essens samma koppling som gäller.

Det brända på mönsterkortet är ett problem!!! Det har förkolnat och leder därför ström vilket ger problem. Kabelskorna ska rensas ner eller än bättre: bytas. En lösning kan vara att klämma fast kabelskor på ett par små kabelbitar, då skadas lödningen inte av det mekaniska när man monterar kondensatorn.

Samma sak med kabelskorna till transformatorn, den mekaniska påverkan är ett problem.

Jag tror inte att kondensatorn behöver bytas! Den värmepåverkan som finns kommer från värmen av de två gröna porslinsmotstånd som finns omedelbart nära och de kan ha blivit för värma pga. glappkontakterna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det svarta på kondingen kommer nästan garanterat från motståndet bredvid, inte innifrån kondingen.

Observera också att en viktig egenskap hos en utbyteskonding skall vara att den är SH (Self Healing).
GöranC

Inlägg av GöranC »

OK, tack för svaren.
Det syns inte så väl på bilden men det är två små hål i kondensatorn och den är väldigt "svullen" i det brända området.
Byter den iaf, flyttar isär anslutningarna och skär bort hörnet där det brända sitter.

En sista fråga, skulle det fungera med en 16 micro farad istf 15? Den på 16 är betydligt billigare men har samma spec (MKP SH).
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ja det är lungt , kondingar har rätt stora tillverkningstoleranser så en 15uF kan va en 16uF
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det brända mellan kondensatoranslutningarna tyder på överslag p.g.a. hög spänning, typ mot-emk i trafon eller nåt sånt.

Jag skulle nog iaf ohm-mäta halvledarna för att hitta kortsutningar innan jag provkör (och innan jag bara beställer en konding).

Vad kostar halvledarna? Ifall t.ex. kondingen kostar 50:- och det kostar ytterligare 10:- att byta halvledare så är det väl värt att byta dem också ifall man är osäker. Man lär sig iofs inte så mycket på att göra så, men chansen att lyckas med lagningen är större. Motstånden går ju bra att ohmmäta för att se att de har rätt värde.

OBS, före du provkör nåt mer så skriv upp vilka värden/märkningar komponenterna har. Det är tråkigt att ha kunnat se märkningar och sen råka ut för att t.ex. ett motstånd brinner så märkningen försvinner...
GöranC

Inlägg av GöranC »

hej, tacksam för svar men nu blev det lite mycket för mig. "mot-emk i trafon"?
Jag vill jättegärna försöka göra ett bra jobb och få stängelaggregatet att fungera igen och tar alla åt mig av alla tips.
Menar du att jag ska mäta de två dioderna? då måste jag väl ta bort dem från kretskortet eller finns det något annat sätt?
Jag tycker det är jättekul at så många tar sig tid att hjälpa till med mitt problem :) det finns ingen skönare känsla än att laga något som är trasigt!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Trasigt elstängselaggregat, rätt kondensatorersättare?

Inlägg av Icecap »

Jag tror att överslaget beror dels på smuts/fukt och dels på glappkontakten. Själv hade jag rensat bort det svarta och byggt upp mönsterkortet med epoxylim.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför bygga upp med epoxi, få bort sotet (som är ledande och löd fast kondesatortrådarna i frisk koppar.
Om kondensatorn är trasig/dålig så kan det bero på värmen från motståndet så det har nog blivit fel utifrån.

Isolationsmät även transformatorn, där ligger högsta isolationsresistansen och därmed högsta överslagsspänningen.
Är det ett nätanslutet aggregat så överväg att skaffa ett nytt, det finns risk att få ut nätspänning på stängseltråden.

(jag dömde ut ett aggregat där transformatorn var spräckt)(och kortis primär - sekundär)

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såklart ska man rensa bort det svarta och trasiga först! Grejen är att man med en aning epoxy kan få et mönsterkort till att vara helt igen men är transformatorn inte korrekt isolerande är det helt rätt att det kan bli farligt.
Skriv svar