JG håller på med ett specialprojekt på jobbet som är lite udda, vilket bland annat innebär konstruktion av en USB-hubb med 7 portar. Till detta använder jag Cypress CY7C65640 som är en 4-portars USB 2.0-krets. Tanken är att kaskadkoppla två sådana för att få 7 portar. Så jag har några frågor:
1. När man kopplar en upstream-port mot en downstream-port, skall man korsa D-trådarna (plus mot minus och omvänd)?
2. Kan man "fejka" uppstarten hos krest nr 2 (den som sitter på en av första kretsens downstreamportar)? Saken är att man måste lägga spänning på ett visst sätt för att kretsen skall starta upp korrekt, vilket ordnas av USB-värden (datorn) i kombination med ett RC-nät.
3. Hur får man enklast in 13 bytes i ett seriell EEPROM?
4. USB-klienter, hur kopplas dessa - plus mot plus, minus mot minus eller skall man korsa datatrådarna? Klienter i detta fall är ett USB-ljudkort från Micronas och en serieport från FTDI. Fast det gäller nog alla USB-klienter.
Datablad på CY7C65640A
Lite USB-frågor på kretsnivå
Då det handlar om balanserade signaler så skall det vell inte korsas alls.
Bara när det gäller enkelriktade kommunikationstrådar.
Skriva till eepromet görs vell enklast i en eeprom-programmerare. För det skall vell bara göras för att ge enheten ett ID första gången? (vissa kretsar går ju att programmera i efterhand, tex. eepromet till FTDI`s enheter)
Bara när det gäller enkelriktade kommunikationstrådar.
Skriva till eepromet görs vell enklast i en eeprom-programmerare. För det skall vell bara göras för att ge enheten ett ID första gången? (vissa kretsar går ju att programmera i efterhand, tex. eepromet till FTDI`s enheter)
- Illuwatar
- Kontakt:
Efter att ha studerat exempelscheman för FTDI-kretsen och den från Micronas så kom jag fram till samma sak - plus mot plus, minus mot minus.
För EEPROMet som är av I2C-typ hittade jag detta:
http://www.hw-server.com/constrc/seep.html
Någon som testat? Fungerar detta så är det både billigt och enkelt.
För EEPROMet som är av I2C-typ hittade jag detta:
http://www.hw-server.com/constrc/seep.html
Någon som testat? Fungerar detta så är det både billigt och enkelt.
En USB "hub" är ju bara ett speciellt slag av USB "device". D.v.s att den andra Cypress kretsen kommer att uppträda som ett eget device (ocn enumereras från hosten som device-typ "hub"), eller hur ? Så vitt jag förstår kommer hosten att uppfatta detta som två 4-portars USB hubbar där den ena är kopplat till den andra, inte en enda 7-portars hub, men det kanske inte spelar någon praktisk roll ?. Eller har dessa kretsar någon speciell egenskap som tillåter dom att samarbeta och uppträda eom ett enda USB "device" ? (Hittade inget i databladet som pekar mot det...)
Så vitt jag förstår så är fråga 1 och 4 samma fråga, eftersom krets nr 2 i sig är ett vanligt "device", alltså ingen principiell skillnad mellan den och dina andra device (ljudkort och FTDI kretsen). Ingen, om inte Cypress kretsarna har någon speciell egenskap när man kopplar ihop dom.
Så vitt jag förstår så är fråga 1 och 4 samma fråga, eftersom krets nr 2 i sig är ett vanligt "device", alltså ingen principiell skillnad mellan den och dina andra device (ljudkort och FTDI kretsen). Ingen, om inte Cypress kretsarna har någon speciell egenskap när man kopplar ihop dom.