Bygge av ljudsystem, allmänna tips??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Bygge av ljudsystem, allmänna tips??

Inlägg av Mizzarrogh »

Behöver vettigt ljud från datorn när man vill ta det lugnt och lyssna på bra musik, har ledsnat på allt billigt skit där allt låter skit nu, men budget är relativt begränsad dock.

Detta finnes för närvarande sedan tidigare,

1 st Sonab R 4000
2 st Luxor SH-106 (märkt 4 omegatecken vardera alltså, relativt lågohmn is tha shit! De har varsin egen kanal ut)

Bonusmaterial.
---
Två st mindre högtalare även de anno dazumahl, dvs tidigt 60 tal har jag för mig, innehåller vardera två mindre element, har det inte i slalen föär närvarande med kan ta reda på vad det är.

2 st TV högtalare av rätt bra kvalitet, förmodligen användbara för något bygge i mellanregistret där de låter mycket bra i mitt tycke, en är ett äldre tyskt kvalitets element så det är inget skit.

En liten lådda med små mycket högohminga högtalare av okänt ursprung, men de är japanare som förmodligen suttit i någon form av labbutrustning, inköpta från surplus en gång i tiden men befans för högohmniga för att fungera rakt av som diskanter i dåvarande system, de fungerar inte heller rakt av för Sonab steget pga för hög resistans tror jag.

Finnes säkert mer skit liggandes, men detta är vad som verkar vettigt i sammanhanget att utgå från.

En tanke vore att bygga ut Sonab steget med ett par lösa monoblock eller något, kanske med någon typ av billig rörhybrid?

Alltsamman skall kopplas via kabel till datorn är det tänkt.

Sonab steget har DIN ingångar jag tänkt använda, samt en växlings ingågn för skivspelare/bandare jag inte vet omn de är användbara i sammanhanget mer eller mindre rakt av? Nå, hursom, har någonstans et schema hur man skall koppla DIN kontakterna till ingången, men jag skulle vilja höra era allmänna tips och erfarenheter om hur man för billigast peng får till bäst ljud med detta?

Edit, på sikt skulle jag vilja bygga två st rejäla horn men det ligger en bit fram i tiden för tillfället pga brist på tid och pengar.

_
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Bygge av ljudsystem, allmänna tips??

Inlägg av psynoise »

Enligt min erfarenhet är högtalarna och signalkällan (ljudkort, cd- eller vinylspelare) viktigast. De flesta integrerade effektförstärkare har låg distorsion och är väldigt billiga begagnade. Dock är det rena djungeln när det gäller äldre prylar. Skulle vilja påstå att det fanns mer skit på marknaden 1980 än idag.

Vill man fynda hade jag kollat extra noga på HIFI-utrustning från 90-talet. En integrerad effektförstärkare samt en cd-spelare kostar inte mycket. Högtalare från början av 90-talet kan vara något för gamla då dessa inte håller och låter bra hur länge som helst så det gäller att se upp. Största kostnaden bör nog vara högtalarna, här tror jag det gör mest skillnad för pengarna.

För fem år sedan fick jag ihop ganska vettiga komponenter för ett par tusenlappar. Ett par nästan nya, endast ett år gamla högtalare Jamo D-590 för 3000 kr. Effektförstärkare Pioneer A575 mk2 för 500 kr. CD-spelare som jag köpte ett par år tidigare Pioneer PD-901S för då 1000 kr. Summa totalt 4500 kr för bra ljud.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Kanske det, men tycker Sonab och Luxor gjorde rätt bra grejer som spöar det mesta av konsumentprylar från 80 och 90 talet dock, det är helt annan kvalitet än det blev på 80-talet. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Till datorn har jag ett par små Wharfedale inköpta 1997. Dessa drivs av en Pioneer receiver från 70-talet. Basen sköts av sub:en från ett Creative 2.1 datorsystem. Låter helt ok, även om basen är ett snäpp sämre än övriga delar. Annars bra ljud för småpengar. Dessutom blev det ett extra plus iom att satelliterna från Creativesystemet används som bakhögtalare i hemmabiossystemet.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Själv kör jag två Dynavoice S5 från Fynda och en "liten kinastärkare" med Tripath-chip, innan körde jag med en Harman Kardon från 70-talet.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

psynoise skrev:Enligt min erfarenhet är högtalarna och signalkällan (ljudkort, cd- eller vinylspelare) viktigast.
Man får absolut inte glömma bort rummet som påverkar ljudet en himla massa. Det märker man om man kan gå mellan ett rum som är byggt från grunden till ett vanligt kalt vardagsrum som många är i dagsläget.

Datorn står det en liten XTZ A-800 hos mig som det tillverkningsfel på då den har omkastade kanaler men inget som stör vid musik alls och jag har aldrig reagerat på det. Förstärkaren är specad till 2x40W i 4 ohm och class D.
Högtalarna är ett par Ino Audio precis som övriga högtalare i mitt hem. Det är minsta modellen som heter piM. Dom står tyvärr allt annat än lämpligt i dagsläget men flyttar om 1 vecka ungefär så ingen idé att ödsla tid på placeringen. Inte helt gratis men gillar ljudet från dom så lär inte bli något byte än på ett tag om man säger så. Enda som saknas är baslådor här vid datorn då dom bara spelar ner till 65Hz. XTZ:an har även line out så baslådor är inte så svårt att få ihop till den.
och ja jag vet att 13th.Marine är väldigt glad i mina högtalare :D :P :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle nog säga att högtalarna är det kritiska i dagsläget. Men högohmiga och effektiva dB/W är värt att kika på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm...
Jag har noterat alla era tips.
Just nu kommer jag dock att använda Luxor systemet, dessa har fått goda recensioner på andra forum.

Dock funderar jag på att komplettera med två monoblock för mer djupbas samt diskant i framtiden, dvs två bashorn av klassiskt stuk och förmodligen två hembyggda rörhybrider (mest för att det vore kul att bygga)

En fundering jag haft då det gäller halvgamla prylar av något senare datum är om man i vanlig ordning kan gå efter saker som vikt på trafodeler och liknande som generellt kvalitetsmått, dvs även om koppar var billigare då inbillar jag mig att det generellt sett då som nu, var mer metall i mer påkostade prylar?
Vidare skulle jag vilja ha så litet som möjligt integrerat av systemet utanför förstärkaren. :humm:

Men jag fortsätter lyssna! :tumupp:

Vinner man något på ett externt (dvs icke integrerat) ljudkort idag mot de inbyggda på bättre moderna moderkort? Jag menar, för runt en tusenlapp får man ju ganska bra ljudkort idag, men vad skillnad skulle det göra i praktiken? :humm:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Innuti i datorn är det fullt av störsignaler och sen kanske 3,5 mm propp inte är det mest glappfria.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Nu ger jag ju inte så mycket för gamla torra element från 80 talet..

Men jo, jag tycker externa ljudkort är kanon faktiskt. Har ett Roland UAX1-någonting till min lm3886 chipamp och jag förvånas fortfarande över frekvensengången ibland
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ännu bättre är förstås om dator och omvandlare med TosLink använder samma eluttag (och därmed samma fas).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag kanske läser dåligt och har missat nåt, men har du provat att bara koppla datorn till Sonabstärkaren (använd TAPE-ingången, det kommer låta skit om PHONO-ingången) med lämplig adapter 3,5mm teleplugg - din, och sen givetvis Luxorlådorna till Sonabstärkaren?

(om du vill så kan du koppla rec out i tape-kontakten till en till teleplugg till line in på datorn...)
(Om du skulle behöva två line-ingångar så skulle du kunna lobotomera bort RIAA-steget på stärkaren, fast det är kanske synd...)

Sonaben klarar garanterat 4-ohm-högtalarna. 4 ohm var vanligt på den tiden.
Jag har ingen koll på hur bra/dåliga Luxorhögtalarna var men Sonabstärkarna var väl kända för att vara bland de bättre.

Vad gäller ljudet på begagnade förstärkare så kan man väl i stort sett dela in de bättrei tre tidsepoker. Din tillhör nog den första, där slutsteget drivs med enkelspännig och det sitter elektrolyter i serie med utgångarna. De ger ofta inte sådär superexakt kontroll i framförallt djupbasen, men ger samtidigt ett ljud som man oftast inte blir lyssningstrött av. Nästa tidsera var alla 80-talsförstärkare, halvofta med STK-moduler men även en del diskret byggda. Dubbel/balanserad matningsspänning, ingen utgångskonding. Grym kontroll på djupbasen men framförallt de med STK-moduler kan vara otrevligt vassa i diskanten vilket ger lyssningströtthet. Den tredje tidsepoken är väl de förstärkare som både har grym kontroll i basen och inte ger lyssningströtthet :)
Sen har det förstås alltid funnits skit i alla tidsepoker. Framförallt på 70-talet och tidigare kunde en del icke-europeiska förstärkare ha rätt rutten dämpfaktor och låta mer eller mindre illa om de lastades för tungt. Samtidigt kan de låta okej men inte jättebra med lite snällare laster. De europeiska stärkarna från 70-talet låter oftast bra även med tyngre laster. Skillnaden är väl att de har lite högre utgångsimpedans än en nyare stärkare, medan en icke-europeisk börjar kanske strömbegränsa vid tung last eller nåt sånt. (OBS, gissning från min sida).

Det kommer hur som helst att låta ungefär lika bra/dåligt från datorn som om du lyssnar på radio via Sonabstärkaren + Luxorlådorna, så ifall du vill få en uppfattning om ljudet utan att behöva bygga/skaffa kabel till datorn så kan du provlyssna via radion, ifall radiodelen funkar okej. OBS att det är inte säkert att radion i Sonaben har stereodekoder :wink:

Värdelöst vetande: ifall skalan för FM-radion i Sonaben skulle paja så kan du köpa sprillans ny, art nr 10-004-35 kostar under en hundring hos Bhiab :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Mycket intressant info där.
Jodå, Högtalarna och stärkaren har hört ihop i tidigare liv, luxmann (svensktillverkade, liksom steget :) ) är rätt ok när jag provlyssnat på systemet från vinylspelare och kasettdäck, mm tidigare för att testa.
Tack för infon om bas och detdär med "lyssningströtthet" som tidigare varit det största problemet med kinatillverkade grejer och främsta orsaken (ihop med burkigt ljud eller taskig bas) till att jag önskar byta.

Har inte hunnit prova än att koppla samman allt med datorn pga att grejerna stå på två olika ställen, men tror jag har enklare kablage liggandes man kunde skarva på och testa.
Men, detdär tolkar jag som att det vore lönt att baxa upp systemet till lägenheten (lär behöva släpkärra... Men gillar starkt tyngden och känslan av massiv metall i sonab steget. :D ) och testa. :tumupp: Tack!! (Hoppas bara grannen tycker det är ok ockå... :mrgreen: )
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Visst har Sonab R4000 stereodekoder och visst är den fullt modernt byggd utan utg.kondensator.
STK-moduler är tyvärr lite "snålställda" i original,men många går att trimma in.F.ö är de byggda precis som en vanlig förstärkare med diskret uppbyggnad.Varför skulle de vara annorlunda?
"luxmann"-det menas väl Luxor kan man tänka?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, Luxor, Motala skall det vara, sorry trött idag... :oops: :oops:
Edit, Modell SH 106 (serie 1) Minnes ej om dessa hade intern dämpmatta eller ej, men de ser ganska identiska ut med senare modeller av detta utförande.
Skriv svar