Tack till 4kTRB som startat den här tråden, jag har aldrig tänkt på dessa kondingar och aldrig orkat slentrianmontera sådana i mina hembyggen (men inte heller tagit bort redan monterade kondingar då jag återanvänt något färdigt kort till ett hembygge.
Om man räknar med ideala kondensatorer så kan C9 såklart ersättas med lite större värden på övriga kondingar. Det blir ju en ring av alla fyra kondingar, tar man bort en i ringen (d.v.s. C9) så leder ringen den längre vägen varvet runt.
Brummet som dessa fyra kondingar dödar torde vara övertonbrum, fast det har väl ni andra redan kommit fram till
Att över huvud taget ha en konding mellan dc-sida och ac-sida v.s. att inte ha någon konding alls borde ge skillnaden att man hf-mässigt har en galvanisk koppling eller inte har en galvanisk koppling mellan AC-sida och DC-sida under den tid på växelspänningsperioderna då AC-sidan har lägre momentan spänning än spänningen över glättningskondingen (minus diodspänningsfallen). Det kan säkert i vissa fall ge konstiga effekter att HF-ledningen switchas 100 gånger per sekund, t.ex. i en radiomottagare (eller sändare) så kommer störningar som kommer via nättrafon att 100Hz-"AM-fyrkant"-moduleras om man inte har någon kondensator alls. Den "fyrkantmoduleringen" lär väl i sin tur göra att störningarna får över/undertoner som stör än värre.