HDMI-kablar lågpris håll er borta!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

HDMI-kablar lågpris håll er borta!

Inlägg av gOry »

Jävla skit kvalitet på dessa billiga hdmi kablar, tror de är min 3 eller 4 kabel nu som gått sönder. Gick sönder efter den kopplades i och ur en gång när jag skulle testa min polares raspberry pi! Nu får de fan bli något av bättre kvalitet men frågan är ifall verkligen en dyrare kabel håller bättre kvalle!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: HDMI-kablar lågpris håll er borta!

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad var det för märke, inköpsställe och pris?
Annars har man ju ingen aning... :)

Av ren nyfikenhet: Var/hur gick de sönder?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag har haft en Clicktronic (Kjelles dyraste) där pinnarna lossnade och förstörde kontakten i Receivern.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Var det kardelerna?, kontakt? stift? eller annan specifik del som gav upp?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kommer inte ihåg vad de är för märke, men förmodligen köpt på kjell. 1,5meter.
Den gick förmodligen sönder när den kopplades ur min WD-TV och in i raspberry:n för vi fick ingen bild först så vi trixa lite med installationen fortf. ingen bild så testa vi kabeln som går från tvn till receivern bild direkt.

Nu ikväll när jag och tjejen skulle se film via WD-TV:n så fick vi ingen bild. Bytte sladden till en annan ingång på receivern ingen bild, testade en annan sladd funka direkt. :(

De ända märkbara jag kan se/känna är att kontaktstycket är lite löst i den gjuta plasten, den liksom glappar 0,5mm. Inte böjd eller nått annat, kan inte se några trasiga stift.
Ännu konstigare är att WD-TV lyckades posta bild vid boot men sen så försvann den, så förmodligen går de köra bild i annan upplösning / freq genom kabeln!

Jag är inte den som förespråkar dyra signalkablar, men när 3-4 kablar skärmkablar gått sönder för än så är den antingen fel på mig eller kontakttypen förmodligen de senare.
Har aldrig hänt med DVI eller VGA kablar...
Frågan är ifall en något dyrare kabel är bättre i kontaktstycket. Finns ju dom som är ledade men de känns som att de kan gå sönder väldigt lätt dom också.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jag har å andra sidan bara köpt billigaste möjliga HDMI kablar och klarat mig helt utan problem trots omild behandling.
Det är väl som det mesta som är billigt, väldigt varierande kvalitet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har också råkat ut för lågpriskabel av dålig kvalité, skulle bara dra ur kontakten ur bluray-spelaren och vips så var den trasig. Plast höljet separerades fån kontakt delen.
Den var köpt på liontech.se och kostade väl si sådär 40 kr.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag köper HDMI-kablar från Hong Kong för drygt $1 inkl. frakt, och de har funkat perfekt!

Fattar verkligen inte hur de kan kosta flera hundra i affären?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Sedan jag såg vad priset för en HDMI kabel är på eBay så kommer jag aldrig köpa en kabel i butik längre.

Jag har köpt en par tre stycken HDMI kablar från Kinaland. Alla fungerar idag. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där med priser på kablar är intressant. Jag reflekterade över det nu när jag köpt ny mobil och behöver köpa ett gäng gäng micro-USB (min gamla hade mini, jag har väl ett dussin mini-USB-kablar som blev överflödiga).

Själva sladden till en USB-kabel kan ju inte kosta många spänn metern i de volymer som en kabeltillverkare köper, men priset skiljer rejält mellan 15 cm och 1 meter...

Ex. från Kjell & Co (som ju inte direkt har de dyraste kablarna):

USB micro 15 cm 59.90
USB micro 1 m 79.90
USB micro 1.8 m 89.90

Skillnaden mellan de två senare är ju någorlunda rimlig (om man tänker sig att tillverkaren behöver lite vinstmarginal), 80 cm kostar 10 spänn extra. Men mellan de två första så kostar 85 cm kabel 20 spänn extra??
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

USB micro på eBay, 0,95 m - 7 kr. :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

USB A-B 1.5m 3.4kr + moms hos kjells leverantör (deltaco) samma kabel kostar 139kr på kjell.

Varför tror vi de säljer tillbehören :wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Rätt mycket av priset på tillbehör får väl ses som "expeditionsavgift". Det kostar lika mycket att hantera en försäljning oavsett om du köper något för 3kr eller 3000kr, typ.

(Apropå pris på kablar och kontakter så minns jag att ÖoB i Örebro av nån anledning faktiskt sålde just ett överskottslager, där de kommit över kontakter och sladdar för radio-tv-butikförsäljning. Allt såldes till kilopris, varpå jag plockade alla mer eller mindre avlägset användbara din-kontakter å sånt som var lösa kontakter, men lät det mesta med kabel monterat ligga kvar eftersom det inte var alls så lönsamt att köpa de grejerna. Sen har jag fått leva med 7-poliga din-honor där jag eg. ska ha 5-poliga o.s.v. :wink: )
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Den absolut sämsta hdmi kabel jag köpt var också den dyraste, en kabel för 350:- på Media Markt. Slutade med att jag använde en noname sladd som hade hängt med något skräp jag köpt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blev varnad för Media Markt redan innan etablering i Sverige av kontakter i Tyskland.. :vissla:
Skriv svar