Någon som känner till förstärkaren Proson RV-2050 ?
Re: Någon som känner till förstärkaren Proson RV-2050 ?
Followup...
Bytte förstärkaren mot en nyinkommen likadan förstärkare hos handlaren.
Den nya var i princip knäpptyst. Varken ljud från förstärkaren eller från
tuner delen. Helt OK och är nu nöjd...
Jag noterade att serien numren skiljde ganska mycket, den första
började med "04......" och den andra med "10....", vad nu det
betyder. Men mycket tyder ju på att den första var från den
där första batchen som hade vissa kända problem.
Bytte förstärkaren mot en nyinkommen likadan förstärkare hos handlaren.
Den nya var i princip knäpptyst. Varken ljud från förstärkaren eller från
tuner delen. Helt OK och är nu nöjd...
Jag noterade att serien numren skiljde ganska mycket, den första
började med "04......" och den andra med "10....", vad nu det
betyder. Men mycket tyder ju på att den första var från den
där första batchen som hade vissa kända problem.
Kul för dig att det löste sig. Dock tycker jag det är ganska fult av Proson att låta de sämre fortfarande säljas. Det bästa hade varit om de kallade tillbaka alla och modifierade dessa.
Ja, jag talade lite med deras servicefirma (alltså ett annat företag).
Problemet var/är att de inte har någon riktig spårbarhet på produktionen,
de kan alltså t.ex inte ge ett serienummerintervall där detta är ett problem
och då är det ju också problem att återkalla vissa modeller. Jag har jobbat
30 år med bl.a spårbarhet inom Ericsson och Husqvarna, och det låter ju
lite underligt i mina öron...
Nu så var detta visst under en kortare tid vid introduktionen för ca ett år sedan,
så denna måste ha stått ett tag i butiken (eller på något lager någonstans).
Problemet var/är att de inte har någon riktig spårbarhet på produktionen,
de kan alltså t.ex inte ge ett serienummerintervall där detta är ett problem
och då är det ju också problem att återkalla vissa modeller. Jag har jobbat
30 år med bl.a spårbarhet inom Ericsson och Husqvarna, och det låter ju
lite underligt i mina öron...

Nu så var detta visst under en kortare tid vid introduktionen för ca ett år sedan,
så denna måste ha stått ett tag i butiken (eller på något lager någonstans).
Proson är väl (tror jag?) inte ett sådär supertungt märke heller, man får väl mycket för pengarna för att de just inte har järnkoll på t.ex. spårbarhet och för att de chansar på att den som inte hör ett störljud lever med det.
Med tung trafo så lär väl störljudet läcka från mikroprocesseriet, eller?
P.S. jag vet inte om det är en bra idé att prova utan pre out - main in -byglarna. Jag skulle nog kopplat i nån slags kortslutningspluggar i ingångarna, fast jag är kanske feg?
Vad gäller switchade nätdelar så skulle jag gissa att det vanligaste felet har nog varit att man blandat ihop nominell ström med toppström, och inte riktigt tänkt på hur jobbig last vissa högtalare kan vara. Det blir kanske rätt dyrt om alla halvledare ska tåla den toppström som en linjärtrafonätdel kan ge, även om kylningen inte behöver tåla för så hög kontinuerlig last. Vad jag minns så var väl LAB-slutstegen aldrig riktigt kända för nån sådär jättetung strömkapacitet heller, d.v.s. även deras steg med linjärnätdel kändes lite "switchmässiga", eller? Jag minns nån övning där ett LAB 2000 (eller var det 1400?) provades ihop med två par W-hornliknande lådor och som jämförelse så togs ett par befintliga martin-bottnar (15"-element) som drevs av fyra trötta bryggkopplade ILP-moduler (HY364 kanske de hette?). Vid vissa tillfällen mest bara blinkade det om VU-metrarna på LAB-steget utan att det blev nån nämnvärd bas spelad, märkligt!
Men vad hände med NAD 3020'n?
Med tung trafo så lär väl störljudet läcka från mikroprocesseriet, eller?
P.S. jag vet inte om det är en bra idé att prova utan pre out - main in -byglarna. Jag skulle nog kopplat i nån slags kortslutningspluggar i ingångarna, fast jag är kanske feg?
Vad gäller switchade nätdelar så skulle jag gissa att det vanligaste felet har nog varit att man blandat ihop nominell ström med toppström, och inte riktigt tänkt på hur jobbig last vissa högtalare kan vara. Det blir kanske rätt dyrt om alla halvledare ska tåla den toppström som en linjärtrafonätdel kan ge, även om kylningen inte behöver tåla för så hög kontinuerlig last. Vad jag minns så var väl LAB-slutstegen aldrig riktigt kända för nån sådär jättetung strömkapacitet heller, d.v.s. även deras steg med linjärnätdel kändes lite "switchmässiga", eller? Jag minns nån övning där ett LAB 2000 (eller var det 1400?) provades ihop med två par W-hornliknande lådor och som jämförelse så togs ett par befintliga martin-bottnar (15"-element) som drevs av fyra trötta bryggkopplade ILP-moduler (HY364 kanske de hette?). Vid vissa tillfällen mest bara blinkade det om VU-metrarna på LAB-steget utan att det blev nån nämnvärd bas spelad, märkligt!
Men vad hände med NAD 3020'n?
Lite off-topic varning här och min erfarenhet av Proson-grejor inkluderar iofs mest högtalare men jag tycker att de gör extremt prisvärda prylar. Vad jag sett ligger denna Proson RV-2050 på bara drygt 1.500 kr vilket jag tycker är väldigt billigt med tanke på att renodlade stereoförstärkare generellt blivit dyra efterhand som gemene man (och därmed volymen) övergett dessa för flerkanaliga lådor.
Exempelvis försökte jag få tag i en helt vanlig stereoförstärkare för ca ett år sedan men det slutade med att jag köpte en Yamaha 5.1 med 120W per kanal, rumskalibrering, DSP, 4 HDMI ingångar, 3D-stöd och "HD master"-ljud (eller vad de nu kallar det). Denna kostade mig löjliga 1.175 kr på Elgiganten och går såklart också att använda för vanlig stereo.
Exempelvis försökte jag få tag i en helt vanlig stereoförstärkare för ca ett år sedan men det slutade med att jag köpte en Yamaha 5.1 med 120W per kanal, rumskalibrering, DSP, 4 HDMI ingångar, 3D-stöd och "HD master"-ljud (eller vad de nu kallar det). Denna kostade mig löjliga 1.175 kr på Elgiganten och går såklart också att använda för vanlig stereo.
Tråkig utveckling att stereo effektförstärkare försvinner då dessa historisk sätt har haft bättre kvalite på ljudet. Vill man ha bra effektförstärkare billigt kan jag tipsa om att kolla på separat slutsteg istället. Har själv en Behringer A500 i studion som kostar ynka 1600 kr hos Thomann. Ytterligare använder jag också ett enklare slutsteg i vardagsrummet. Frekvenssvaret hos dessa prestanda- eller referensslutsteg är betydligt bättre än HIFI-varianterna. Nackdelen med detta är att ljudet kan kännas tunt men det fixar man genom att öka lägsta registret någon decibel. Antingen genom att använda equalizer eller placera om högtalarna.
Men det verkar, iaf av t.ex. Hifi&Musik-blaskan att döma, finnas en liten men naggande god marknad för tvåkanalljud än idag.
Till och med finns det kombinationsenheter för den som vill se på film och inser att två kanaler ger en mer prisvärd allroundanläggning, d.v.s. det finns burkar med både dvd-spelare och tvåkanalsreciever kombinerat!
Till och med finns det kombinationsenheter för den som vill se på film och inser att två kanaler ger en mer prisvärd allroundanläggning, d.v.s. det finns burkar med både dvd-spelare och tvåkanalsreciever kombinerat!
Störningarna var av den arten att de ändrade karaktär beroende på vad VFD
displayen visade för text. Känns som en miss i avkopplingen av matningsspänningar
mellan digital och analog delarna.
Det exet som jag fick är helt tyst och det låter helt OK med mina Canton högtalare.
Har kört en del svår musik (gregoriansk körsång och Kraftwerk
) och det är OK.
displayen visade för text. Känns som en miss i avkopplingen av matningsspänningar
mellan digital och analog delarna.
Det exet som jag fick är helt tyst och det låter helt OK med mina Canton högtalare.
Har kört en del svår musik (gregoriansk körsång och Kraftwerk