DC 12v till AC 24v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: DC 12v till AC 24v

Inlägg av MiaM »

Är idén att klara strömavbrott, eller är det för att permanent köra på 12V?

Om det "bara" är för att klara strömavbrott så kanske du på nåt sätt kan driva bara ställdonen från 12V med en signal som bara skickar ut max värme överallt (och bara ha det systemet inkopplat höst-vinter-vår). Då kommer det funka att elda i pannan för att hålla huset varmt, och systemet kommer också skicka ut värme lagrad i acktankar så att frysrisken minskar ifall ingen är hemma. Visserligen blir det obekvämt med bastuvärme, men det kan ju vara en helt okej backup ifall man lämnar huset obevakat, eller?

Om dina cirkulationspumpar tål att slås av/på flera gånger per dag så skulle de kunna styras av bimetalltermostat då anläggningen går på batterispänning, ifall det "bara" är backup.

En bekant har btw provat att köra fyrkantvåg-AC till gamla ställdon med AC-motor, det sjunger en del extra om motorerna och är väl antagligen inte jättebra för dem, men lär nog inte slita så värst mycket mer att det är värt att bry sig om ifall det bara är för backup.

Ifall du ändå kör med ett färdigt styrsystem istället för att bygga det själv så är det kanske ändå lättare och bättre att bygga en omvandlare som gör om 12V DC till 24V AC?

Enklaste sådan omvandlare får du med en bilstereoförstärkare + 50Hz-sinusgenerator + transformator :) (Se tråden om att driva LCD-fönsterpaneler, 110V 60Hz eller vad nu tråden kan hetat)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ställdonen funkarar garanterat inte på 12V, de måste ha 24V AC/DC.
Altså måste TS ha nån form av inverter att driva det med.
gege

Inlägg av gege »

När jag renoverade huset så passade jag på att dra in 12v i hela huset för belysning tv mm, jag har 125w solcell och 2x160ah batteri, jag är "allergisk" mot batterieliminatorer och transformatorer och vill driva så mycket som möjligt på 12v.

Jag har inte hunnit testa att köra min regleranläggning på 24v dc än, kom ett bröllop i vägen (inte mitt).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

24 V DC är nog att föredra med avsevärt mindre förluster. Och de flesta omvandlare klarar den spänningen rakt av.

Vilka kontakter använder du?
Skriv svar