Nätaggregat - Rädda eller slänga?
Nätaggregat - Rädda eller slänga?
Tjena
Köpte för ett tag sedan ett billigt tv-spel (Panasonic FZ10 3DO) som den föregående ägaren förstörde genom att skicka på 220V.
Spelet ifråga förväntade sig dock 110V så att döma av brännmärken så resulterade den verksamheten nog i en rökpuff.
Frågan är nu huruvida det är möjligt att laga nätdelen eller inte.
Det som är uppenbart förstört är säkringen samt en närliggande varistor (ZNR V10271U).
Ni som har provat liknande saker, vad är det mer som brukar ta stryk som jag borde satsa på att byta direkt?
Tror ni det är värt att försöka rädda denna nätdelen?
Har inte lyckats hitta någon ersättera på nätet, så då får jag jag en komplett konsol till i så fall…
Köpte för ett tag sedan ett billigt tv-spel (Panasonic FZ10 3DO) som den föregående ägaren förstörde genom att skicka på 220V.
Spelet ifråga förväntade sig dock 110V så att döma av brännmärken så resulterade den verksamheten nog i en rökpuff.
Frågan är nu huruvida det är möjligt att laga nätdelen eller inte.
Det som är uppenbart förstört är säkringen samt en närliggande varistor (ZNR V10271U).
Ni som har provat liknande saker, vad är det mer som brukar ta stryk som jag borde satsa på att byta direkt?
Tror ni det är värt att försöka rädda denna nätdelen?
Har inte lyckats hitta någon ersättera på nätet, så då får jag jag en komplett konsol till i så fall…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Nätaggregat - Rädda eller slänga?
Varistorn sitter ju där för att skydda mot spänningsspikar, så har du tur är det inget mer trasigt.
Det är ju bara att testa att löda bort varistorn, sätta dit en hel säkring och lägga på 110 V och sen om det funkar.
Är du rädd om spelet kan du ju börja med att testa nätdelen löst och se om den verkar gå igång öht.
Det är ju bara att testa att löda bort varistorn, sätta dit en hel säkring och lägga på 110 V och sen om det funkar.
Är du rädd om spelet kan du ju börja med att testa nätdelen löst och se om den verkar gå igång öht.
Lite så jag tänkte också. Vid en okulär besiktning ser jag inget annat som är uppenbart trasigt. Och på skyddsplasten är det bara sot kring säkring och varistor. Naturligtvis ingen garanti för något, men jag är ganska hoppfull.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ett bra sätt att kolla primärswitchade nätdelar är att mata med en vanlig strömförsörjning, då med strömbegränsning på. Är det kortslutning blir det tydligt ganska snart och är det inte kan man se liv ganska snabbt också.
En glödlampa i serie med matningen kan fungera som snabb säkring om man inte har en strömbegränsat nätdel eller inte har spänning nog, fungerar dock enbart med glödlampor - men fungerar lika bra med AC som med DC. Och tål lampan spänningen man matar med kan den användas utan att gå sönder.
En glödlampa i serie med matningen kan fungera som snabb säkring om man inte har en strömbegränsat nätdel eller inte har spänning nog, fungerar dock enbart med glödlampor - men fungerar lika bra med AC som med DC. Och tål lampan spänningen man matar med kan den användas utan att gå sönder.
Strömbegränsad 155 V DC efter likriktardioderna kan vara ett sätt att testa utan att byta något. Fungerar ej det så får man kolla switchtransistorerna, primärkondensator, och trafo.
Sådär, med varistorn borta och ny säkring på plats så fungerar allt perfekt igen såvitt jag kan se. Så Ibland har man tur =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Grattis!
Glöm inte att faktiskt köpa en ny varistor så det inte blir totalskrot nästa gång nån råkat göra fel.
Glöm inte att faktiskt köpa en ny varistor så det inte blir totalskrot nästa gång nån råkat göra fel.