Fyndat en solpanel?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Fyndat en solpanel?
Vår närmaste Harald Nyborgbutik har ibland fynd som verkligen är värda namnet. För ett tag sedan var jag inne bara för att kolla lite, och kom ut med en grön Bosch sticksåg med lasersikte och en laddbar Dremel Li-ion. De ville ha 300:- styck för dem, helt nya i oöppnade kartonger...
Häromdagen hittade jag solcellsdrivna fontänpumpar till ett rimligt pris. En av pumparna kanske hamnar i trädgården, den andra kanske kan få ladda nått annat. Blir mer undersökning lite senare, här kommer ett par bilder:
Hittade lite fina mättips, ska kolla på dem sen:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=35549
Häromdagen hittade jag solcellsdrivna fontänpumpar till ett rimligt pris. En av pumparna kanske hamnar i trädgården, den andra kanske kan få ladda nått annat. Blir mer undersökning lite senare, här kommer ett par bilder:
Hittade lite fina mättips, ska kolla på dem sen:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=35549
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Fyndat en solpanel?
Började undersökningen med att skruva av locket på solpanelen, var nyfiken på vad det var för batterier som omnämns i bruksanvisningen. Men...
Tomt, inte ens kontaktbleck. Jaja, får väl gå ändå. Sen kopplade jag in multimetern, spänning utan last är ca 9,2 volt. Kortslutningsströmmen blev 260mA, tidigt på morgonen men mestadels klart. När jag kopplade in ett motstånd på 100 ohm sjönk spänningen till 8.0 volt, strömmen var kvar på 260mA. Nu när solen kommit upp lite högre på himlen toppar panelen på 330mA.
Så vad kan jag använda den till? Funderar på en spänningsdubblerare och sen ladda husvagnsbatteriet? Det blir inte mycket laddning, men å andra sidan används inte mycket ström heller. Det borde räcka till att driva elektroniken (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=59625), så egentligen behövs ju inte så mycket kräm in i batteriet.

Så vad kan jag använda den till? Funderar på en spänningsdubblerare och sen ladda husvagnsbatteriet? Det blir inte mycket laddning, men å andra sidan används inte mycket ström heller. Det borde räcka till att driva elektroniken (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =8&t=59625), så egentligen behövs ju inte så mycket kräm in i batteriet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kanske en sån här? http://www.ebay.com/itm/3-35-to-1-2-30V ... 3702wt_882
Ebay-modulerna för 58:- gör mig helt omotiverad att bygga själv...
Ebay-modulerna för 58:- gör mig helt omotiverad att bygga själv...
Kod: Markera allt
Input voltage: DC 3-35V
Output voltage: DC 1.25V-30V
Output current: 2A (max)
Power: 12W natural Cool ( input voltage higher than 10V), if install heat sink can reach 20W
Conversion efficiency: 92% (MAX)
Till nånting som drar 2W ungefär? Eller 2.5W som mest. Du vill nog ha iaf minst det femdubbla i effekt.PHermansson skrev:Så vad kan jag använda den till?
En panel med lite mer rimlig effekt i kostar lite, men så farligt dyrt behöver det inte bli. Prisexempel just nu från 24volt.eu i Sverige: 2 x 30 watt, 12 volt 995:- Rätt billigt för 60W solenergi. Och tycker du det är för dyrt, sälj den ena panelen till nån här på EF då. 497:- för 30 W är helt okej tycker jag! (Fast som sagt, nog i minsta laget, enligt mitt tycke, för husvagn).
Två sånadär solcellpaneler lär väl i alla fall gott och väl räcka för att motverka självurladdningen (plus lite läckström i nån bilstereo eller så) i ett blybatteri, så att du t.ex. slipper släpa in/ut husvagnsbatteri in i husvärmen på vintern och bära ut det för den där enstaka vintervändan med husvagnen o.s.v.?
(Om man verkligen kör husvagn såpass att man drar en del ström och inte har tillgång till 230V så tar det nog ändå rätt lång tid innan en "riktig" solpanel har lönat sig jämfört med att ladda från bilen, antingen dels full laddning när man kör med husvagnen på släp, eller om man kör startbatteri även i husvagnen så kan man växla batterier mellan bil och husvagn ifall man har husvagnen parkerad länge och kör bil till/från den en del, eller så kan man ju köra bilen på (förhöjd) tomgång en stund för att ladda husvagnsbatteriet...)
(Om man verkligen kör husvagn såpass att man drar en del ström och inte har tillgång till 230V så tar det nog ändå rätt lång tid innan en "riktig" solpanel har lönat sig jämfört med att ladda från bilen, antingen dels full laddning när man kör med husvagnen på släp, eller om man kör startbatteri även i husvagnen så kan man växla batterier mellan bil och husvagn ifall man har husvagnen parkerad länge och kör bil till/från den en del, eller så kan man ju köra bilen på (förhöjd) tomgång en stund för att ladda husvagnsbatteriet...)
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mycket beror ju på användningsmönstret. Vissa behöver 100W solceller, laddstolpe och batteribank på flera hundra ampere. Vi har klarat oss på ett vanligt fritidsbatteri under åtta dygns fricamping utan laddning, vare sig från stolpe eller bil, så eg behövs inga solceller. Men det kanske kan göra att man klarar sig med ett mindre batteri. Dessutom blir det lite kul med modern teknik i en 45 år gammal husvagn.