Jag har en Sony KDL-40EX700 med VGA-ingång. Problemet är att den inte skalar bilden från VGA-ingången, utan den mappar verkligen pixel för pixel vilket innebär att bilden i vissa fall blir pytteliten. Dom flesta (alla?) moderna platta monitorer skalar ju bilden, även om det kanske inte ser så snyggt ut. Varför gör inte TV:n det?
Ibland kör man låga upplösningar av olika skäl. T.ex imagebackup bootad från DOS, Installation på ny dator mm mm. I många sådana program så blir det bara 640 eller 800 i grafisk miljö utan Windows. Hur som helst, oavsett så borde det gå att köra det skalat också tycker man, eftersom dedikerade datorskärmar gör det.
Någon mer som har Sony TV med VGA-ingång och vet om den gör samma sak?
VGA-ingång på Sony-TV skalar inte
Re: VGA-ingång på Sony-TV skalar inte
Jag tror att den avsiktligt låter bli att skala för att användare blir bara arga om den skalar, och/eller så tycker folk att TV'n ger dålig bild när de egentligen valt fel upplösning.
Kör man inte HDMI-DVI med modern TV + modern dator, istället för VGA?
Kör man inte HDMI-DVI med modern TV + modern dator, istället för VGA?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ingen Sony, men min Samsung-TV skalar om bilden den får via VGA-kontakten. Precis som till en monitor måste man veta vilken upplösning man ska ha för att varje pixel ska vara en pixel.
Har jag däremot någon helt galen upplösning visas ingen bild alls. Det kan då blir lite frustrerande innan jag kommer på vad som är felet.
Har jag däremot någon helt galen upplösning visas ingen bild alls. Det kan då blir lite frustrerande innan jag kommer på vad som är felet.
Jag spinner vidare på mina teorier, och lägger till att en platt-tv har ofta en "native"-upplösning som kanske inte finns som standard på vilken dator som helst, medan en plattskärm har iaf på 4:3-tiden oftast haft upplösningar som "alla" datorer har. Därav kan det kanske vara svårare att få 1:1 på en TV än en skärm ifall båda skalar "felupplösningar".
Jag har btw träffat på en plattskärm med VGA-ingång som faktiskt visar bilden och skalar ner istället för skala upp (om än rätt fult) ifall man matar in för hög upplösning. Credz+++ till de som fixat detta!
Jag har btw träffat på en plattskärm med VGA-ingång som faktiskt visar bilden och skalar ner istället för skala upp (om än rätt fult) ifall man matar in för hög upplösning. Credz+++ till de som fixat detta!