störning från mobil data.. audio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kvaark

störning från mobil data.. audio

Inlägg av kvaark »

tjenare

Kopplade här om dagen in en sådan här http://yatour.net/shop/?type=detail&id=47 vilket är en adapter så man kan koppla in iphonen till bilstereons cdväxlar port. Den fungerar utmärkt för utom när telefonen tappar 3g mottagning och går över till 2g då läcker det karaktäristiska mobiljudet in i stereon via kabeln... för om jag kopplar ur kabeln så slutar miss-ljudet direkt..

vad kan man göra för att om inte få bort det iallafall dämpa det till ohörbart.. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: störning från mobil data.. audio

Inlägg av MadModder »

Det har jag aldrig märkt med min iphone. Förutom när jag kopplat den till en ruggigt gammal bergsprängare á la 80-tal. Fast det går då inte via kabeln, utan det är elektroniken i stereon som plockar upp radiosignalerna.
Och då har jag provat en rak enkel kabel direkt från hörlursuttaget till AUX-in på stereon, samt även från datakontakten direkt till en 3,5mm-plugg.
Kan det vara så att det är själva adaptern som plockar upp störningarna? Prova koppla ur telefonen från adaptern men låt adaptern fortfarande vara kopplad till stereon, och ha telefonen precis bredvid. Låter det då är det en dålig konstruktion...
kvaark

Inlägg av kvaark »

Vet inte vad som va felet förut men nu så är det inga störningar.. Jag älskar fel som lagar sig själv... :-D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Alla in- och utgångar i audioapparatur bör ha lågpassfilter för att motverka radiodemodulering i första bästa aktiva krets. Enklast och vanligast är nog ett RC-filter med en gränsfrekvens runt 100 kHz. I dyrare prylar kan man ibland hitta RLC-filter av andra ordningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Teoretiskt tänkbart är att felet bara visar sig dels då telefonen kör 2G och dels då telefonen drar laddström (som borde gunga i takt med 2G-burstarna). Eller?

D.v.s. prova om felet kommer när telefonen är dåligt laddad.

(Jag utgår från att du laddar telefonen samtidigt).
kvaark

Inlägg av kvaark »

ja telefonen laddas samtidigt... ska prova och se om jag kan koppla bort laddningen... tänkte ändå koppla en separat laddare på sidan om efter som denna bara kan leverera 500mA och det är bara hälften av vad iphonen vill ha...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan ju också bero på telefonsns sändareffekt just då, och det beror i sin tur på hur bra kontakt den har med basstationen.

Minns när jag köpte ett bärbart hanfdsfreekit till min gamla nokia 6150 i forntiden, köpte billigaste junket, och det var störningar i det jämt, sen fick jag ett konika original, det var helt knäpptyst..
Skriv svar