[Löst] Bild till 3D i SolidWorks
[Löst] Bild till 3D i SolidWorks
Någon som vet om det går?
Jag skulle vilja att en yta av en kub påverkas av gråskalan från en bild så att gråskalan sätter höjden. Resterande del av kuben måste gå att rita på som vanligt i SW.
Tack,
Anders
Edit: Problemet löst.
Jag skulle vilja att en yta av en kub påverkas av gråskalan från en bild så att gråskalan sätter höjden. Resterande del av kuben måste gå att rita på som vanligt i SW.
Tack,
Anders
Edit: Problemet löst.
Senast redigerad av Agwan 14 juni 2012, 08:59:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bild till 3D i SolidWorks
En väg att gå är att göra om bilden till dxf/dwg och sen importera den i SW.
Det är två steg jag vet fungerar. För annars är SW och bilder ingen jättebra kombination.
Det är två steg jag vet fungerar. För annars är SW och bilder ingen jättebra kombination.
Det du vill göra är alltså sk displacement mapping. Det finns (tror jag) stöd för detta i SW men troligtvis bara när man kör renderingar i photoview. (sök på "displacement mapping Solidworks" i google så hittar du säker mer info kring detta)
Det verkar som att vägen in är att hitta något annat program som kan konvertera en bild till en 3D-solid. Sedan importera den till SolidWorks, släppa den på ett objekt man säger är skumgummi eller så och simulera deformationen det orsakar. Sedan kan man spara ut det deformerade objektet.
Osäkerheten ligger i om solidworks låter en simulera på en importerad solid.
Och just nu sitter jag fast på att hitta ett program som konverterar bilder till 3D-solider. Googlat runt en del, men hamnar bara på halv till helskumma sidor med 20 downloadknappar på för att man med stor sannolikhet skall ladda ner något annat än det man vill ha.
Några tips?
Osäkerheten ligger i om solidworks låter en simulera på en importerad solid.
Och just nu sitter jag fast på att hitta ett program som konverterar bilder till 3D-solider. Googlat runt en del, men hamnar bara på halv till helskumma sidor med 20 downloadknappar på för att man med stor sannolikhet skall ladda ner något annat än det man vill ha.
Några tips?
CamBam kan göra det men jag vet inte om det går att exportera i något bra format. EDIT, jepp, det kan exportera DXF pointcloud!
http://www.cambam.info/doc/0.9.7/tutori ... tmaps.aspx
Programmet kan testas gratis 40 gånger och kostar sen ca 1000:-
http://www.cambam.info/doc/0.9.7/tutori ... tmaps.aspx
Programmet kan testas gratis 40 gånger och kostar sen ca 1000:-
123dCatch hittade jag också, men det verkar mest vara gjort för att ta en serie foton av något och sedan räknar programmet ut hur objektet borde se ut i 3D. Jag skall se om det går att göra något med CamBam. Jag behöver ju en solid och inte ett pointcloud för att köra simuleringen i SW.
Verkar inte vara helt lätt. Man får liksom bara ut en linje som pekar ut fräsbanorna när man väl exporterar bilden från CamBam.
Edit: Såg nu att det finns två olika BMP-importverktyg. En under plugins och en under högerklick-draw-surface-"from bitmap". Den första ger bara en lång linje, men går att importera till SW. Den andra ger en fin yta med trianglar som ser jättebra ut, men den går inte att importera till SW, det blir bara en tom dxf.
Edit: Såg nu att det finns två olika BMP-importverktyg. En under plugins och en under högerklick-draw-surface-"from bitmap". Den första ger bara en lång linje, men går att importera till SW. Den andra ger en fin yta med trianglar som ser jättebra ut, men den går inte att importera till SW, det blir bara en tom dxf.
Det blir väl till att ringa upp dem i nästa steg. Har inte haft tid idag.
Nu tror jag iofs inte att SW har stöd för det här eftersom jag inte ser det produktionstekniska behovet. Utan att gå via den här vägen med något annat program är så man måste göra. Men det behöver ju inte jag avgöra om SW kan eller inte, utan de kan få svara på det.
Nu tror jag iofs inte att SW har stöd för det här eftersom jag inte ser det produktionstekniska behovet. Utan att gå via den här vägen med något annat program är så man måste göra. Men det behöver ju inte jag avgöra om SW kan eller inte, utan de kan få svara på det.
Tog och ringde upp supporten. SolidWorks har inget stöd för att låta en bilds gråskala direkt påverka en ytas verkliga struktur. Bumpmapping finns ju, men det hjälper inte mig.
Han föreslog att om jag kunde göra modellen i ett annat program så skulle det kunna gå att importera och använda "feature recognize". Men jag är osäker på om det verkligen skulle gå. Möjligtvis att den skulle kunna hitta kuben som jag lagt bilden på, och det skulle kunna räcka för mig. Men han sade också att det går att rita en kub, importera ett objekt och sedan sammansätta dem med hjälp av ett kommando som jag inte kommer ihåg namnet på. Combine kanske? Kommer ihåg att jag använde liknande kommandon när jag ritade i 3D Studio MAX för 15 år sedan. "Boolean operations" nått.
Men för att komma vidare saknar jag fortfarande en vital del. Att kunna skapa ett 3D-objekt från en bild. Det går ju att få fram en fin yta från CamBam som ser rätt ut i CamBam, men den går inte att exportera till SW, det blir ett tomt dokument när man importerat.
Några fler bra tips som kan lösa mina knutar?
Han föreslog att om jag kunde göra modellen i ett annat program så skulle det kunna gå att importera och använda "feature recognize". Men jag är osäker på om det verkligen skulle gå. Möjligtvis att den skulle kunna hitta kuben som jag lagt bilden på, och det skulle kunna räcka för mig. Men han sade också att det går att rita en kub, importera ett objekt och sedan sammansätta dem med hjälp av ett kommando som jag inte kommer ihåg namnet på. Combine kanske? Kommer ihåg att jag använde liknande kommandon när jag ritade i 3D Studio MAX för 15 år sedan. "Boolean operations" nått.
Men för att komma vidare saknar jag fortfarande en vital del. Att kunna skapa ett 3D-objekt från en bild. Det går ju att få fram en fin yta från CamBam som ser rätt ut i CamBam, men den går inte att exportera till SW, det blir ett tomt dokument när man importerat.
Några fler bra tips som kan lösa mina knutar?
Vilken typ av objekt skall skapas från gråskalebilden? Det kanske blir fart på förslagen om du visar en bild på hur ett tänkt resultat kan se ut.Jag skulle vilja att en yta av en kub påverkas av gråskalan från en bild så att gråskalan sätter höjden
Problemet löst...
Använde programmet Z-surf: http://www.cadstudio.cz/en/download.asp?file=ZSurf
Det gör en nurb surface av en bild. Den går att importera till SolidWorks utan problem. Sedan ritade jag en kub som stack igenom ytan och gjorde en surface cut med hjälp av nurb:en. Resultatet blev en kub som det går att rita vidare på i SW och som har en bild vars gråskala påverkar ytans verkliga form. Jag exporterade sedan kuben med mönstret till en iges och så importerade jag igen och körde feature recognition. Men det kanske inte behövs.
Tackar för hjälpen.
Använde programmet Z-surf: http://www.cadstudio.cz/en/download.asp?file=ZSurf
Det gör en nurb surface av en bild. Den går att importera till SolidWorks utan problem. Sedan ritade jag en kub som stack igenom ytan och gjorde en surface cut med hjälp av nurb:en. Resultatet blev en kub som det går att rita vidare på i SW och som har en bild vars gråskala påverkar ytans verkliga form. Jag exporterade sedan kuben med mönstret till en iges och så importerade jag igen och körde feature recognition. Men det kanske inte behövs.
Tackar för hjälpen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.