Hej.
Har problem med mitt projekt där jag styr en 24v motor med en Arduino.
Kretsen styrs med två mosfetar för att motorn drar cirka 25A. Jag styr dem med hjälp av analog input med en potentiometer som går ger mellan 5 till 0v. Programmet läser endast av potentiometern och skickar värde (omvanldat) ut på pwm-porten där motorn är kopplad. Se kopplingschema längre ner.
Första dagarna fungerade allt utan problem. DVS, motorn stod helt still då potentiometer var på 0v. Sedan helt plötsligt, en morgon när jag kopplade på batteriet igen visade det sig att motorn fick cirka 0,3 volt ut från Arduinons pwm port fast att potentiometern gav ut 0v. Tänkte inte mer på det och använda den cirka 40 minuter för att sedan dra ut batteriet igen.
Dagen där på hade jag ytterligare några volt till på pwm porten, (0,7v) då potentiometern gav 0v i utslag. När jag sedan maxade pot. fick jag 4,8v ut på pwm. Detta gör då att motorn hela tiden fick tillräckligt mycket ström för att började snurra.
Vad kan vara problemet? Hoppas på svar snarast möjligt då jag behöver använda motorn dagligen.
MVH errkan
24v motor med 25A, styrdas med Arduino. HJÄLP!
24v motor med 25A, styrdas med Arduino. HJÄLP!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: 24v motor med 25A, styrdas med Arduino. HJÄLP!
Svårt att förstå schemat, när du använder fyrkanter istället för komponentsymboler.
Fyrkanten som du säger är en potentiometer har bara två anslutningar medans en riktig har tre. Enligt texten kan man lista ut att den tredje nog går till en egen ingång på Aurdinon, men detta är inte utritat. Då har vi den andra anslutningen som verkar gå till den utgång på arduinon som styr transistorn. Den anslutningen borde gå till 5V istället.
Potentiometern borde vara ritad till vänster om arduinon. Eftersom den ger insignal in till den. Schema konventioner säger att man följer signalflödet från vänster ut mot höger i schemat. Likaså plus uppe i schemat och minus i underkant.
En annan fundering är hur mycket fyrkanten som är transistorer (det finns symboler för transistorer så att man ser precis vad det är för typ av transistor, det har du istället skrivit som text) behöver för att leda ordentligt. De flesta mosfet behöver mer än 5V för att leda ordentligt. Om du skrivit vad transistorn heter har man kunnat gå in i ett datablad och kollat.
Blir transistorerna varma? Och hur varma? Belastar du motorn hårt kan transistorerna bli överhetade om det inte är riktigt konstruerat.
Nu tror jag inte att det är någon av dessa problem som orsakar att du får ett ökande värde med tiden. Utan jag tror att det är programmet som accumulerar något värde någonstans. Hur mäter det ut från arduinon i motsvarande fall.
Fyrkanten som du säger är en potentiometer har bara två anslutningar medans en riktig har tre. Enligt texten kan man lista ut att den tredje nog går till en egen ingång på Aurdinon, men detta är inte utritat. Då har vi den andra anslutningen som verkar gå till den utgång på arduinon som styr transistorn. Den anslutningen borde gå till 5V istället.
Potentiometern borde vara ritad till vänster om arduinon. Eftersom den ger insignal in till den. Schema konventioner säger att man följer signalflödet från vänster ut mot höger i schemat. Likaså plus uppe i schemat och minus i underkant.
En annan fundering är hur mycket fyrkanten som är transistorer (det finns symboler för transistorer så att man ser precis vad det är för typ av transistor, det har du istället skrivit som text) behöver för att leda ordentligt. De flesta mosfet behöver mer än 5V för att leda ordentligt. Om du skrivit vad transistorn heter har man kunnat gå in i ett datablad och kollat.
Blir transistorerna varma? Och hur varma? Belastar du motorn hårt kan transistorerna bli överhetade om det inte är riktigt konstruerat.
Nu tror jag inte att det är någon av dessa problem som orsakar att du får ett ökande värde med tiden. Utan jag tror att det är programmet som accumulerar något värde någonstans. Hur mäter det ut från arduinon i motsvarande fall.
- FormerMazda
Om arduinons program ackumulerar värde som ökar med tiden: testa detta med att göra arduinon spänningslös/resetta den en gång.
Kvarstår problemet så har en gissning att du kanske lastar porten på arduinon med för hög last. Prova att byt port och se om problemet kvarstår. Alternativ mät lasten på porten och läs databladet för arduinon.
Kvarstår problemet så har en gissning att du kanske lastar porten på arduinon med för hög last. Prova att byt port och se om problemet kvarstår. Alternativ mät lasten på porten och läs databladet för arduinon.
Arduinon kan knappast driva 2 st MOSFET speciellt bra. Det kan nog behövas en bufferkrets mellan för att sköta denna bit.
De spänningar som anges är förvisso värden men de säger i realiteten inte en smack.
* Är det så att dessa offset verkligen styrs av PWM-utgången?
* Vilka värden mäter Arduinon potentiometern till?
* Vilket värde ger Arduinon ge på PWM-utgången vid potentiometern i min hhv. max?
Problemen kan bero på usel programmering eller elektriska problem eller en kombination och utan att veta mer är det omöjligt att svara, speciellt med de extremt dåliga scheman som presenteras.
De spänningar som anges är förvisso värden men de säger i realiteten inte en smack.
* Är det så att dessa offset verkligen styrs av PWM-utgången?
* Vilka värden mäter Arduinon potentiometern till?
* Vilket värde ger Arduinon ge på PWM-utgången vid potentiometern i min hhv. max?
Problemen kan bero på usel programmering eller elektriska problem eller en kombination och utan att veta mer är det omöjligt att svara, speciellt med de extremt dåliga scheman som presenteras.