Vakuumpump bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lond

Vakuumpump bygge

Inlägg av lond »

La vantarna på en gammal vakuumpump för ett par år sedan när vi röjde efter mormors bror.
Hittades i lagården, troligen suttit i en mjölkningsmaskin??
Snurrar man på drivhjulet så får man vakuum på insuget, så den verkar fungera. :D Snurrar man tillräckligt många varv på drivhjulet så sitter handen fast :shock: tills man slutar rotera.
Bild
Bild

Tänkte använda en enfas motor som kommer från en gammal bevattningspump där axelpackningen i keramik sprack pga för högt tryck :shock:
Bild
Bild
Bild

Min fråga är: hur stor remskiva skall jag ha på motorn? Pumpen remskiva har en ytterdiameter på ca 215mm.
Bild

Testade en rem som låg i farsans utrymmen och den verkar passa.
Bild

Behöver nog plocka isär den och göra lite underhåll + fylla på med olja.
Bild

Skall använda den till att driva ett vakuumbord som skall byggas till min CNC-maskin.

/// Marcus
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vakuumpump bygge

Inlägg av tecno »

Kul, har en gammal mjölknings maskin stående som ska renoveras och sen få tjänstgöra som vacuumpump. Har för mig att den jag har heter nåt liknande, får kolla upp detta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Den skall alltså som synes ha mycket lågt varvtal, dvs förmodligen behöver du transformera 1400 (eller 2800 om det inte är fyrpol) RPM till 400 RPM, men jag vet ej hur hårt den går att pressa, äldre oljebronslager brukar tåla relativt mycket om de bara ligger i konstant oljebad (om de inte gör det kommer de snabbt att bli överhettade om man överbelastar det mycket), men jag vet inte om denna har kullager eller bäggedera då den är såpass gammal, kullager fans dock även vid denna tid.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Är inte varvtalet på motorn 2800v/min? Har inte mätt med min lasermätare än. Och då borde jag ha ett förhållande 1:8 mellan motor och pump.

Skall kanske plocka isär pumpen imorgon, för att se hur den ser ut inuti. + mäta motorns varvtal.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan nog stämma väldigt bra i detta fall det. :tumupp:

(Edit, vet inte om jag glömde det, men modern tvåpol standard ger 2800 och fyrpol (vilket det nog inte är om det är en vanlig pump) ger således 1400 RPM (mest som reminder mot eventuellt hjärnsläpp))
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 juni 2012, 21:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Motorn verkar vara stämplad 2800 r/m om jag inte ser fel.Nedväxling till 350-400 r/m ger då en väldigt liten remskiva. Du bör nog leta fram en motor på 1400 r/m i stället.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Skall se om jag kan hitta en annan motor (hur kraftig borde den vara?), annars så behöver jag en remskiva på 27mm :D

/// Marcus
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Eller sp gör du en tvåstegs växling, alltså en mellanaxel.
tmt

Inlägg av tmt »

Alo..!

Ursäkta om jag kapar i tråden.. men eftersom ni resonerar kring Vacumpumpar kanske ni kan hjälpa mig
att få följande fråga besvarad ?

-VAR kan man finna i Sverige och om det finns någon/något vettig förslag (ur pris perspektivet sett) för
denna lilla ".. vaccum-clamp .."

http://www.myersmade.com/storefront/p/6 ... cuum-clamp

- ska man ut på landet och leta ?? :-) ..!!

/tmt
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

20inHg är ju ganska skapligt vakuum, så du behöver en riktig vakuumpump då.

Julas vakuumpump har ju varit uppe tidigare i diskussioner om vakuumbord, jag minns inte riktigt vad slutsatsen om denna var: http://www.jula.se/vakuumpump-130-w-739002
Om du lyckas få det någorlunda tätt så bör det nog kunna fungera med den?
Senast redigerad av Anders Olsson 10 juni 2012, 23:02:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Idag tog jag och plockade isär vevhuset på pumpen. Av oljan var det mest klumpar kvar.

Bild
Bild
Bild

Hittade ytterligare en spräckt vattenpump i garaget :) med 800W motor, stod inget varvtal på den och jag hade inte min varvräknare med mig. Dessutom var kopplingsdosan spräckt, så den måste fixas.

/// Marcus
Norpan

Inlägg av Norpan »

I stort sett alla mindre centrifugalpumpar är 2poliga och snurrar med 2800rpm.
Pumphjul och hus behöver vara så mycket större för att pumpa samma tryck och flöde vid 1400rpm, så det är nog liten chans du hittar en motor från en centrifugalpump som är 4polig.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

I sådanna gamla klenoder brukar man väl köra 50% motorolja och 50% fett av dylikt slag som mixas till en tjock sörja. Eller tänker kanske på något annat nu.

Med tanke på varvtalet brukar tjockare saker funka nämligen.
Skriv svar