Lösning för att skapa Timelapse "ute i fält"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Lösning för att skapa Timelapse "ute i fält"

Inlägg av PeterH »

Jag kommer snart att börja bygga hus och tänkte det kunde vara trevligt med en timelapse video av det hela. Jag har sökt på nätet utan att hitta en lösning som passar och tänkte kolla om det är någon är som har gjort något liknande (eller kanska har idéer ändå).

Det finns ström på plats och jag har en "Dovado Tiny" plus webkamera från Axis som jag funderar på att använda. Tänkte att man kan använda Dovado Tiny med mobilt bredband och sedan låta lämplig mjukvara spara bilderna på en server för vidare behandling.

Men jag antar att det finns vettigare lösningar för detta? Vad säger ni, vad är en bra och relativt driftsäker lösning? Det känns ju sådär att behöva ha en dator stå på 24/7 under hela byggtiden för att spara bilder... :humm: Ska man ändå ha en dator snurra kan man ju sätta den lokalt på byggplatsen och slippa både Dovadon och mobilt abbonnemang.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Lösning för att skapa Timelapse "ute i fält"

Inlägg av netrunner »

- Äldre canon kamera med CHDK + bilbatteri?
- Valfri kamera + hack som startar den och tar en bild?
- Valfri android pryl med kamera och någon mjukvara?

Riktiga kameror tar ju extremt mycket bättre bilder än motsvarande mobilkameror. Å andra sidan så slits dom av att man tar 10'000+ bilder.

Iofs finns det ju kompaktkameror från 400kr med "bra" kvalité. Då kan man löda sig in på knapparna och styra kameran från en arduino via 4066 (eller liknande).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Även om elektronik är trevligt, så är det två viktiga grejer som man bör tänka på:

1) Se till så att du kan ändra tidsintervall på plats och att du även kan ta bild från kameran manuellt.
Ibland går bygget sakta. Ibland går det fort. Ibland vill man fånga något som händer just då, inte om en halvtimma.

2) Montera kameran där du vet att den kan stå i en eller flera långa perioder.
Dvs se till så att platsen inte behövs av annat eller att kameran inte skyms av något...

3) Testa kameran på plats, så du vet vad den ger för bilder vid starkt solsken, regn (på lådan/fönstret) och skymning.
Annars kan du få en massa mörka bilder eller bilder på bara en massa fukt.

De punkterna är skillnaden mellan att få en bra timelapse och att bara få ett par stycken vettiga "vanliga" bilder.

Vad det behövs för elektronisk lösning beror på kameran.
Dvs vad det finns för möjligheter att ta en bild och vad som krävs för det (t.ex hoppa ur viloläge, ställa in något, osv.)
Kör man via mobilt bredband så är det ju kul om det finns tillräcklig täckning.

Det trevligaste vore förstås om bilderna lagras på ett sätt/ställe som gör att man kan titta på dem hemma.
Det är nog bara på det sättet som man kan kolla så allt fungerar och blir bra, både triggmässigt och bildmässigt
utan att behöva plocka ner kameran och på så sätt rubba placeringen, så nästkommande bilder inte sitter ihop med de tidigare (utan krångel).

99% av en lyckad timelapse kommer av förberedelser. 1% är tekniken; trycka av, vänta, trycka av, osv. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra tankar, det tar jag till mig... Jag har ett uthus som kommer att stå kvar under hela byggtiden där jag funderat på att montera det hela. Men jag ska självklart göra en test om det täcker in området jag vill se :)

Kan det vara idé att bygga en låda med inbyggd värme/kyla (i form av en fläkt och ett effektmotstånd)? Tänker mest för varma sommardagar och kalla vinterdagar. Om man bygger en tät låda och lägger in några påsar som suger fukt, tror ni man klarar problem med att linsen immar igen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Värm glaset så du slipper imma?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo men hur gör man det bäst? Min tanke var som sagt ett effektmotstånd i underkant som får agera "element".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Finns ju även färdiga time-lapse kameror:
http://www.brinno.com/html/TLC200.html
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är mer eller mindre standard i kameraholkar att ha ett effektmotstånd för uppvärmning.

Jag har en gammal Kodak DC260 som har sparat just för att ha för time lapse-fotografering. Minns inte på rak arm vad den har för intervaller men har för mig att det är från 30 sekunder upp till några timmar. Den stänger snällt av sig mellan exponeringarna för att spara batteri (om man nu vill köra på batteri, 4 R6 går den på, men den går att köra på batterieliminator också). Tar CF-kort, originalkortet som följde med var på 15 MB, med ett kort på några GB får man in rätt många exponeringar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Brinno såg trevlig ut, får läsa lite mer om den :tumupp:
Skriv svar