LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: LiFePO4-batteri (Shorai) till tävlingsbil?

Inlägg av netrunner »

Ofta är det ganska lätt att få tag på "name" laddare där tillhörande dator är dö.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan man köra en bil helt utan batteri, alltså bara med generatorn, efter att man har startat motorn?

Min quadracopter har ett 2200mAh batteri på 250gram och den kan lätt ge 60A en kort stund. I så fall kan man ju ha batteriet i fickan och använde det som en typ av startnyckel. Ladda får man göra hemma efter 10-15 starter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Generatorn i bilar är inte av permanentmagnettyp som kan alstra sin egen ström som en vanligt DC motor då bilgeneratorer normalt (det finns väldigt få undantag har jag för mig eller om det var väldigt gamla system) har inga magneter alls i sig. För att skapa magnetfältet som krävs så används bilbatteriet för att magnetisera statorns spolar och således skapa ett magnetfält.

Spolarna för statorn drar en hel del ström även om inte så värst mycket är inkopplat vilket gör det hela en del ineffektivt vid låg förbrukning men man har en hel del energi över från motorn och ett tilltaget bilbatteri att lagra i så det spelar ingen roll på så sätt.

Skall man driva en bil med tex ett li-pol batteri eller dylikt så kommer det att laddas med över 14V och då enbart spänningsreglerat vilket gör att laddströmmen kommer att åka upp och ner helt okontrollerat allt eftersom förbrukningen ändrar sig vilket inte alls är så bra för ett sådant batteri. Batteriet måste vara inkopplat till systemet för tex tändspolen och dylikt om det är en väldigt gammal bil men i en förhållandevis ny bil så måste mycket elektronik ha ström så då är det ett måste.

Sedan är det så att en startmotor drar 100-tals Ampere precis i start och till en diesel än mer, 60A tror jag knappt den orkar dra runt motorn ens en cm.
Skriv svar