Frekvens på polissirén?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Frekvens på polissirén?

Inlägg av Macce »

Har någon kunskap om mellan vilka frekvenser polisens siréner går?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog ha haft ett fickminne eller nåt med mig och slitit upp det när det kom en polisbil under utryckning, och sen analyserat ljudet i nåt ljudprogram :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

När man bor ett tiotal km utanför staden är det inte alltförofta polisen kör här förbi med sirenerna på. Och så ofta som jag är på stan och dessutom utomhus är rätt lite, så chansen att se dem är minimal.

Ett alternativ är ju att ringa och säga att någon som kallar sig MadModder står och har ett gisslandrama här..kan ni komma? :D

Dock tror jag att jag skippar den idén.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Men du kan ju alltid fråga polisen. Vet inte vad oddsen att någon vet och samtidigt vill dela med sig av kunskapen är. Förmodligen bättre än att de kommer körandes förbi ditt hem med sirénen påslagen samtidigt som du lyckas banda kalaset. :)
Rollo

Inlägg av Rollo »

Tja!

Jag har länge jobbat på att få fram samma sak. Som tur är, har man kontakter inom volvo, så jag åkte med en tur med en nybyggd polisbil på testbanan förra veckan. Jag spelade in när han körde mot mig i 40-50 km/h med de vanliga sirenerna på. Har dock inte hunnit ta fram frekvensen än. Jag kan ju skicka filen till dig.. är en MP3 för övrigt..

Först vill jag dock veta vad det är du ska göra...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Glöm inte dopplereffekten då bara... ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rollo: Jag skulle gärna vilja ha den MP3-filen. Vet inte hur stor den är, men du får gärna maila den till:
jimmy SNABELA varion PUNKT se

(Jag ska inte leka polis. :) Det är snarare så att jag arbetar med ljud och samlar därför på alla möjliga sorters ljud.)
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

speakman skrev:Glöm inte dopplereffekten då bara... ;)

Mvh
speakman
Man borde kanske köra den i ett leslie-kabinett? :P
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Rollo, jag har inte något program och/eller kunskap att ta fram det så hojta gärna till när du vet frekvenserna... :)

Just nu skall jag inte göra något med informationen, har några planer på att när jag kommit lite längre med AVR skulle jag kunna bygga ett tjuvalarm och ha det som en extra skrämseleffekt.

Nog låter väl sirenerna likadant i Finland och Sverige? Dvs frekvensen går uppåt till en viss ton, sedan svänger den neråt och upp igen osv.

Du får gärna skicka filen åt mig, min email är macce snabel-a diod punkt net.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tackar för filen. :)

Dock låter inte polisbilarna sådär i Finland, de har samma högsta och lägsta ton men ändrar frekvensen mycket snabbare. Ambulanserna låter sådär här...

Men tack ändå för filen! :)
Skriv svar