Gränslägesbrytare motorstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Christerh

Gränslägesbrytare motorstyrning

Inlägg av Christerh »

Jag har köpt ett "avlägg" som ska stå efter en klyvsåg, det fungerar så att två fotoceller ser när bräderna ramlar ner på bordet och då sätts en sidotransportör i rörelse till den stoppas av en gränslägesbrytare och processen börjar om från början.
Kablarna från både elmotor och fotoceller, gränslägesbrytare är klippta och jag undrar vad som behöver köpas ytterligare?
bör tilläggas att el-motorn är på 400V och 2,5hp

Mvh Christerh
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Gränslägesbrytare motorstyrning

Inlägg av Variosboy »

En PLC och en kontaktor för motorn. Sen är det bara till å skriva program som gör det du vill ska ske. Alternativet är ett tidrelä som går en viss tid efter att fotocellen aktiverat det och som då får motorn att gå.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kontaktor med självhållning som dras av fotocellen och stoppas av gränslägesbrytaren.

Protte
Användarvisningsbild
ojz0r

Inlägg av ojz0r »

Jag skulle gjort som Protte skrev men jag skulle nog lagt till ett tidrelä så att inte motorn stängs av och måste starta igen när det kommer en bräda nästa sekund.

Detta är egentligen en självklarhet men jag säger det ändå, se till så du har en motorskyddsbrytare innan motorn och ett nödstopp som bryter hela kretsen.

Utöver det så kan man fundera på om man behöver en YD-start på motorn för att få ner startströmmen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ingen YD på en såpass liten motor.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

någon bräda nästa sekund kommer det inte, även stora sågverk kan matningen vara 50 m/minut och i bästa fall kommer en bräda var 10:e sekund.
Nu låter det som en mindre verksamhet och det är klart men med stor motor till klingan och matarverk så kan det ju gå undan. Mitt matarverk i (trä)fräsen gör MAX 21 m/min.
Kan också vara att avlägget ska samla på sig brädor som ska ligga kant i kant och då får inte motorn gå längre än att nästa bräda precis går förbi.

En bild på avlägget och gärna tillsammans med klyvsågen så är det MYCKET enklare och blir inte en massa sidospår.

Protte
Skriv svar