Håller på med ett projekt åt en kompis. Huvudsyftet är att driva en ficklampa genom att switcha ner batterispänningen med en AVR. Jag behöver ha stabiliserad 5 V till denna och detta kan låta tämligen trivialt, men problemen är:
1. Batterispänningen skall kunna vara ~10 till dryga 50 V.
2. Ytrymmet är väldigt begränsat.
Det är inte stora strömmar det handlar om, max 20 mA till processorn. Det skulle alltså fungera att bara köra en helt vanlig regulator och stabba ner från 50 V till 5 V. Problemet med detta är att det fortfarande kommer dra upp till 1W ur batterierna, vilket förvisso är försummbart i sammanhanget, och dessutom värma upp en oventilerad TO220-sockel till glödgning. Det skulle kunna funka, men jag har dessvärre inte hittat någon regulator som kan ta högre inspänning än 40 V, vilket inte är tillräckligt.
Ett annat, antaligen bättre, alternativ är att köra någon switchad regulator. Problemet då är att dessa generellt kräver ännu lägre inspänning, och dessutom stora spolar och grejer.
Stalinlösningen vore ju att köra ett extra ni-mh batteri och driva AVR:en med detta. Processorn skulle då kunna köra nån transistor och switch-ladda batteriet från huvudbatterierna.
Några förslag?
Stabba ner 20-50V -> 5V
danei:
Det här är alltså inte för att driva lampan utan för att driva AVR:en.
Hedis:
Så ett motstånd i serie med en zenerdiod (självklart backspänd) och sedan sitter processorn parallellt med den sistnämnda? Skulle det funka tro...
Eller menar du att man sätter en zenerdiodkoppling (~30 V) så att man kan driva en 7805, eller nån motsvarande switchande?
Jag kommer nog bygga nån slags hållkrets med transistorer för att kunna slå till med en momentan brytare och låta AVR:en slå ifrån när man trycker på knappen igen.
Det här är alltså inte för att driva lampan utan för att driva AVR:en.
Hedis:
Så ett motstånd i serie med en zenerdiod (självklart backspänd) och sedan sitter processorn parallellt med den sistnämnda? Skulle det funka tro...
Eller menar du att man sätter en zenerdiodkoppling (~30 V) så att man kan driva en 7805, eller nån motsvarande switchande?
Jag kommer nog bygga nån slags hållkrets med transistorer för att kunna slå till med en momentan brytare och låta AVR:en slå ifrån när man trycker på knappen igen.
Ok... kanske blir lite kaka på kaka (vilket i det här fallet är något negativt, två kakor brukar ju annars vara bättre än en).
Har testat att labba lite på det i simuleringsprogram. Dock så får jag inte någon stabil utspänning i hela inspänningsintervallet. Alltså, det som funkar för 50 V, ger för låg spänning på 20 V och vice versa.
Bara motstånd o zener verkar inte funka. Verkar dock som om det skulle kunna funka med en BJT-transistor också. Alltså, in med "referensspänningen" från zener-kopplingen på basen och plocka ut på emittern (NPN). Batterispänning till kollektorn.
Ska göra ett test sen att koppla upp med en darlingtonkoppling, kanske kan funka bättre. Dock verkar det som om diodströmmen inte får variera såpass mycket som den gör här för att kunna få ett konstant spänningsfall över den.
Har testat att labba lite på det i simuleringsprogram. Dock så får jag inte någon stabil utspänning i hela inspänningsintervallet. Alltså, det som funkar för 50 V, ger för låg spänning på 20 V och vice versa.
Bara motstånd o zener verkar inte funka. Verkar dock som om det skulle kunna funka med en BJT-transistor också. Alltså, in med "referensspänningen" från zener-kopplingen på basen och plocka ut på emittern (NPN). Batterispänning till kollektorn.
Ska göra ett test sen att koppla upp med en darlingtonkoppling, kanske kan funka bättre. Dock verkar det som om diodströmmen inte får variera såpass mycket som den gör här för att kunna få ett konstant spänningsfall över den.