Jag har läst lite ellära och digitaldesign och en del programmering. Jag känner mig dock som en total nybörjare när det gäller mikroprocessorer, fast med en god känsla för programmering.
Hursomhelst så tänkte jag under sommaren ha ett litet projekt här hemma där jag vill bygga om en gammal radiostyrd bil och en gammal damsugare till en automatisk damsugare. En som jag både ska kunna fjärrstyra från datorn och även programmera program i den så att jag kan beordra den att dammsuga automatiskt osv.
Någon rekommenderade arduino uno och atmega328. Är det bra att börja med?
Jag har även plockat isär radiobilen. Där jag hittade ett kretskort med en 16pin pt-84978p. Jag kollade lite på dess datablad och den verkar ha pins för right,left,turbo,back och forward. Jag kollade även med en spänningsmätare dessa pins och konstaterade att dem visst ökade spänningen när man svängde,backade eller åkte framåt. Min tanke var då att löda fast några sladdar till dessa pins som jag sedan kopplar till en kopplingsplatta tillsammans med en atmega328 som jag sedan kan programmera med arduino unon? Då kan jag programmera den med någon enkel logaritm som systematiskt ska få bilen att någorlunda damsuga ett helt rum.
Sedan för att även kunna styra bilen från datorn kan jag koppla den nuvarande fjärrkontrollen till datan genom arduinon och styra den från datorn?
Skulle något sådant fungera tro?
Sen har jag några ytterligare frågor om vad de olika pinsen står för på pt-84978p:
Vo-VoltageOut?
VI-voltageIn?
SI-?
OSCI-ngt som har med osciloskop/clock att göra?
OSCO-?
RD-?
LD-?
Ett långt inlägg med många frågor. Hoppas någon orkar läsa och sedan hjälpa mig. Tack på förhand