Bygga UV box som suger fast framkallningsfilmen med vacuum?

tubis

Bygga UV box som suger fast framkallningsfilmen med vacuum?

Inlägg av tubis »

Är detta någon enkel konstruktion man skulle kunna trixa ihop själv hemma vid köksbordet? Brorsan har en enorm sådan box på sitt tryckeri men jag vill inte springa till honom för varenda litet experimentkort jag ska tillverka. UV box har jag redan byggt själv men just det där att få filmen så tight så det inte slipper in en endaste foton är det tydligen vacuum som gäller? Saken är den att jag ska börja gå ned på 0.3mm banor och då duger inte att bara lägga på laminatet på filmen med lite tryck och hoppas på det bästa.....Och ja, jag är fast besluten att tillverka korten själv. Utmaningar är det som gör livet värt att leva. 8)
Fortran
EF Sponsor

Re: Bygga UV box som suger fast framkallningsfilmen med vacu

Inlägg av Fortran »

Testa att ha lite vatten imellan så laminatet och filmen klibbar ihop.
Funkar fint för mig och kostar inget extra :)
Torka torrt och se till att du inte har luftbubblor nånstans innan du exponerar bara.
tubis

Inlägg av tubis »

Lägger inte vatten ett skikt mellan laminat och film där UV-ljus kan tränga in? Hur tunna banor har du fixat med denna "vatten metod"?
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Det lagret blir extremt tunnt.
Har gjort banor ner till 0.2mm utan bekymmer, men då gäller det att man har en bra skrivare.
Min gamla kontorslaser som gjort 500k utskrifter orkar inte svärta tillräckligt för så tunna ledare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vår belysningsbox på jobbet är helt enkelt en metallram med en gummiduk som man trycker ner mot boxens glas och sedan suger man ut luften med en vacuumpump vars slangar är fästa i duken, ingen svår konstruktion alls egenligen...
Skriv svar