Vad är det billigaste etsmedlet?

tubis

Vad är det billigaste etsmedlet?

Inlägg av tubis »

Vad är det billigaste samt ändå effektivt etsmedlet för kopparlaminat belagt med fotoresist?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad är det billigaste etsmedlet?

Inlägg av danei »

För att etsa eller framkalla?
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Jag skulle tippa på att Järnklorid är billigast.
Många som använder det och resultaten verkar bli bra med.

Jag har dock ingen erfarenhet av det då jag inte vet vart man får tag på det.
Därför beställer jag Natriumpersulfat från samma ställe som jag köper laminaten ifrån. Bara för att det är enklast.
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

Billigaste etchmedlet är det du kan återanvända om och om igen t. ex: CuCl.
Receptet från ovanstående länk är:

1del - saltsyra. (färghandel)
2 delar - 3% väteperoxid. (även detta färghandel, akvariebutiker, större matvarubutiker samt apoteket.)
Koppar. (....)

För lite mer djuplodande information se tråden här.
ds77

Inlägg av ds77 »

Järnklorid finns tex på conrad, går att etsa med utan att värma och ger fina fläckar på allt :)
tubis

Inlägg av tubis »

danei skrev:För att etsa eller framkalla?
Med risk för att låta spydig så skrev jag etsmedel(dock inte min mening att låta spydig). Framkallning använder jag nitor kaustiksoda.
Jag skulle helst vilka kunna kalletsa till lågt pris.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Frågan var ju till viss del befogad eftersom du skrev "kopparlaminat belagt med fotoresist" och då funkar det inte att etsa (man måste ju framkalla, dvs. ta bort fotoresisten först) och då är det inte ett kopparlaminat belagt med fotoresist längre :D Men med lite vilja kunde man anta att det trots detta var etsmedel du sökte, men det skadar ju inte att fråga...

På den tiden jag etsade själv körde jag mest saltsyra och väteperoxid, jag tyckte att järnklorid tog för lång tid... Skulle tro att den billigaste metoden beror på var man köper sina kemikalier, där har jag tyvärr inga tips för jag fick mina kemikalier från en polare, så billigare än så går det ju inte att få det :mrgreen:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Järnklorid kör jag med, från Conrad.
En hink som jag hänger på en planka över badkaret
och tappar upp varmt vatten under.
Om järnkloriden inte är för utspädd och jag orkar agitera
hela tiden tar det 5min.
Apoteket har sånt men de är nog dyrast av alla.

Läste på en sajt att det ska gå bra med en bil-tvättsvamp
indränkt i järnklorid och svabba kortet med och det skulle gå
etsa på 2min. Har inte testat dock.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

tubis: Det är inte så ovanligt att folk frågar efter en sak och istället blir sura för att man inte fattar att de egentligen menade något annat.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tänk på att järnklorid eller stänk av det aldrig någonsin får hamna på diskbänk eller annat rostfritt under några som helst omständigheter - vart fall om du inte vill ha hål i detta efter några år.

speciellt järnklorid med upplöst koppar i sig och sedan som droppe får torka in på en diskbänksyta har extremt destruktiv verkan på rostfritt under lång tidsperiod - har det blivit en minsta synlig etsning så kommer det fortsätta tills det är hål i plåten. Järnklorid som är lite mer utspätt ser ut som vatten och har man viskat runt detta med en disktrasa för att 'torka av', så kan det resulterat att man smetat ut tusentals små droppar med järnklorid över hela ytan och 5 år senare så kan du använda diskbänken för att sila saft från bär ungefär...
tubis

Inlägg av tubis »

PeterH skrev:Frågan var ju till viss del befogad eftersom du skrev "kopparlaminat belagt med fotoresist" och då funkar det inte att etsa (man måste ju framkalla, dvs. ta bort fotoresisten först) och då är det inte ett kopparlaminat belagt med fotoresist längre :D Men med lite vilja kunde man anta att det trots detta var etsmedel du sökte, men det skadar ju inte att fråga...
:D Anledningen att jag skrev med fotoresist var för att jag inte skulle få förslag på medel som även äter igenom detta vid etsningen. Att få ett lyckat kort kräver ju att fotoresisten som är kvar efter framkallning inte äts upp av etsmedlet. Måste påpeka att jag inte på något sätt blev sur över frågan. Alltid svårt att få fram sin mening i så kortfattat skrift som möjligt och nätet är som gjort för att missförstå varandra. Man ska ju tex vara försiktig med ironi på nätet har man ju lärt sig :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De finns en tråd någonstans här som är speciellt dedicerad till etsning med järnklorid. :)

---
Ang det XXargs sade så ger det ju onekligen en tankeställare om att liknande saker även kan påverka kroppen med en del andra kemikalier som man kanske inte haft en aning om vilka effekter det har då det hamnar på ställen det inte skall vara ochy att effekten kanske inte är omedelbart synlig. Värt att ha i åtanke innan man börjar laborera med kemikalier man inte känner till exakt hur de fungerar.

Inte riktat till trådskaparen, men sagt som allmän påminnelse med anledning av en del annat som skrivits här tidigare av andra melämmar.
tubis

Inlägg av tubis »

xxargs skrev:tänk på att järnklorid eller stänk av det aldrig någonsin får hamna på diskbänk eller annat rostfritt under några som helst omständigheter - vart fall om du inte vill ha hål i detta efter några år.
Mycket bra info tack för den. Jag märkte ju när jag började etsa utan att bry mig så mycket om att efterforska att natriumpersulfatet gav fina bruna fläckar på mina svarta kläder och ibland även hål. Eftersom det inte verkar vara så speciellt angripande på huden så trodde jag att det bara var att köra på. Men mina kläder höll inte riktigt med. :doh:
Nu för tiden när jag är lite mognare tar jag aktiva skyddsåtgärder när jag handskas med kemikalier. 8)
tubis

Inlägg av tubis »

danei skrev:tubis: Det är inte så ovanligt att folk frågar efter en sak och istället blir sura för att man inte fattar att de egentligen menade något annat.
Blev inte sur alls. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det har jag inte insinuerat.
Skriv svar