PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

:wink:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Det kan mycket väl vara så, det är inget jag känner till. Det går i vilket fall ruskigt fort och hela benstativet svajar till när vagnen landar i vänsterkant. Detta borde filmas med höghastighetskamera...
Vad gör den där om man skickar TAB till den?

I slutet av 80-talet hade jag en Diablo 1620 (köpt på Överskottsbolaget på den tiden de sålde just överskott!) som jag då det begav sig bara använde som skrivare. (Mina lärare i skolan verkade tro att jag skrev alla hemläxor på maskin :wink: ). TAB till den flyttade skrivhuvudet längst till höger. Om man växelvis skickade TAB och CR i lagom takt så kunde man få bordet den stod på att gunga rejält, jag skulle tro att om man scriptar skickandet med "rätt" timing och låter stå en stund så kör den sönder bordsbenen till slut :wink:

Antagligen ingen övning man gör med en ASR-33 i fint skick dock...
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

På datorföreningens filsystem har vi en fil med namnet "diablo.vlt". Vi har också en diablo i förrådet och sägnen säger att om man skriver ut den filen på den diablon så kommer den är välta :) Vad jag vet så kan man i alla fall få den att vandra över golvet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev: Vad gör den där om man skickar TAB till den?
Vet inte, jag får väl testa!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag och 6502 har bestämt att det är dags att träffa andra EF:are i Skåne-trakten. Söndagen den 17 juni kl 15.00. Det blir PDP-8/L visning och EF träff allt i min lilla verkstad. 6502 kommer kanske att ta med lite intressanta saker att visa upp.

Vid 17-snåret hamnar det nog något enklare tilltugg på grillen om vädret tillåter.

Skicka PM om du har lust att komma så får du adress och telefonnummer.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Lysande val av dag! :bravo: Jag kommer!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Senaste köpet, nytt färgband till ASR33:an. På ebay finns verkligen allt ~100kr inkl. frakt från Brittiska öarna.
Bild

Bild

På söndag kan man få se den live!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur ligger det till, är även PDP8/a sällsynta maskiner?
Jag såg av en slump att de sitter originalmonterade i Charmilles/Andrews trådgnistmaskiner.
i sucessfully converted a Charmilles/Andrew EF-330 Wire EDM from a DEC pdp8\a control
to a modern pc using EMC2
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Inte alls lika sällsynta som PDP-8/L. 8/L tillverkades i ~3900 exemplar medans 8/A tillverkades i över 10000st. Dessutom tillverkades de senare i tiden.

Men sällsynta är de!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Och de har absolut ett samlarvärde. Skulle inte tacka nej till en 8/a :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du får börja åtaga dig retrofit på gamla trådgnistar. :)
Då kan du återvinna en massa PDP8.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ursäkta att jag spårar ur än mer på en semi-urspårning:

Jag tycker att det är synd att det såpass sällan verkar sparas (i fungerande skick) burkar som både är "antik dator" och också något annat. Extra ovanligt lär det väl vara när det dels är "antik dator och något annat" som dessutom är client-server mot nån större server.

Finns det t.ex. något bevarat fungerande körbart exemplar av hela paketet för t.ex. biljettautomater eller liknande? D.v.s. en äldre server som kör en äldre mjukvara , äldre nätverkskablage och äldre klienter som också t.ex. skriver ut biljetter? Jag ser inga säkerhetsproblem att bevara ett sånt system, biljettämnen behöver inte vara av giltligt utförande och likaså kan t.ex. speciella stämplar som stämplas på biljetter bytas ut mot t.ex. ett museums logga eller liknande.

Det är kanske å andra sidan ett rätt smalt intresseområde?

Dessutom är det kanske ofta skrymmande maskiner... Men tänk att ha t.ex. en komplett biljettautomat från östtyska järnvägen (DR) med Robotrondatorer eller nåt liknande i samlingen :) (De automaterna konverterades faktiskt för D-mark, men sen tyckte nån att det inte var värt att bygga om dem en gång till när Euro infördes. Fegisar... :wink: )
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

säter skrev:Du får börja åtaga dig retrofit på gamla trådgnistar. :)
Då kan du återvinna en massa PDP8.
Inte ett helt omöjligt åtagande, en PDP8 är relativt enkel och förutsägbar. Men men, ett större projekt än jag önskar mig :) Om du känner någon som hivar ut sin gamla trådgnist (eller annan PDP-styrd apparat) så får du slänga in en blänkare.

MiaM:

Mjao, jag håller med dig, men ibland har man stött på system där datorn är ett rack och övrig utrustning är fem rack, det är svårt att motivera det. Ett väldigt fint exempel på där man bevarat allt är TNMOC's flygtrafikkontrollsystem baserat på en PDP11:
http://www.tnmoc.org/news/current-proje ... rol-system

Och så finns det iaf en flygsimulator som kördes på PDP-11 kvar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tanken att spara ett helt system är kul, men det kräver plats! Kan knappt tänka mig annat än ett tekniskt museum eller Update skulle ha plats och möjlighet att ta emot något sådant. De förstnämnda brukar dock inte visa sina prylar i drift vilket är synd, speciellt när det kommer till datorer. De kan vara så fruktansvärt tråkiga att titta på...

Nu finns det en PDP-8/L till salu på ebay, tyvärr bara för upphämtning i USA vilket förmodligen inverkar på priset. Annars skulle det varit en schysst värdemätare. Den fungerar troligen inte eftersom den stått i en källare i tjugo år. Annars med manualer, remsor och Teletype till. http://www.ebay.com/itm/DEC-PDP-8-L-com ... 4ab90a11a5

Det gick en PDP-8/m på ebay för $2705 igår, i ickefungerande skick.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, museer som inte visar saker i drift är rätt tråkigt. Det går att få till undantag, t.ex. är London Transport Museum riktigt bra trots att allt (förutom enstaka detaljer) bara är "statiskt" visat. Det är nog också den enda tågnördgrejen som min sambo uppskattat :wink:

I de flesta fall vore det väl egentligen bättre att bara filma/fota grejerna och göra nån webbsida eller film och sen skyffla ner grejerna i förråd i all evighet ungefär?

Om det finns fler frontpaneler sparade så kan man ju alltid visa en autentisk frontpanel kopplad till en modern burk som kör emulering eller nåt sånt ifall man inte vill slita på klenoderna. Inte lika kul men bättre än helt statiskt.
Skriv svar