Hydraulisk sjöuggla, spånande...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Hydraulisk sjöuggla, spånande...

Inlägg av Mizzarrogh »

Har litet kort om tid just nu så ber om ursäkt om inledningen blir underlig, men

En sak jag funderat över är om man skulle kunna konstruera någonting mer seriöst som också skulle fungera för tex vissa entreprenadjobb och liknande om man utgick från enklare hydraulik istället för eldrift, då skulle vi snacka flera ton istället för gram och kg i lyftkraft.
Merkostnaden om det går, vilket jag ännu inte vet, att använda standard delar skulle då fortfarande bli relativt rimlig jämfört med kommersiellalösningar.

Vad säger ni?

(Återkommer, måste rusa nu...)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hydraulisk sjöuggla, spånande...

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag bara måste fråga, för att stilla min nyfikenhet:
Om man har bråttom.. Varför då inte vänta med att skriva tills man har mer tid? :wink:
(Lät man bli att skriva just *då* så kanske man rent av inte ens skulle ha bråttom...)

Det är som vanligt inget illa menat, utan för att jag skulle vilja sätta mig in i hur man tänker när man gör såhär. :)

Efter lite gogglerier så fick jag iallafall reda på att en "sjöuggla" är en sorts undervattensrobot, typ.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Måste hålla med om att det var ett ovanligt tokigt inlägg, inte ens rubriken kunde avslöja vad som önskades (om man inte känner till eller orkar googla på sjöuggla :doh: )
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag avstår från att kommentera.
Inte kul att vara sig vare sarkastisk eller elak ;-)
svanted

Inlägg av svanted »

jag ska inte heller kommentera...
så det här är inget inlägg för att kommentera utan för att inte göra det.... :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ingen har ju ännu varit sarkastisk eller elak som jag ser det, bara frågande?

Om man läser frågan från TS så finns bara ett svar i nuläget som jag ser det; JA, det går.

Man kan självklart konstruera mer seriöst med hydraulik för entrepenörsjobb, det finns ju tusentals olika maskiner som visar detta på marknaden idag (man kan också konstruera seriöst med eldrivna produkter). Och vad är "relativt rimligt i förhållande till kommersiella lösningar"? Det måste ju helt och hållet vara upp till den som ska betala att avgöra, och eftersom vi inte blivit presenterade någon budget så kan vi ju inte heller svara på detta?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Hej PeterH
Nej det var min egen sarkasism och inre elakheter jag höll inne på ;-)
Att bara skapa och skriva tråd för skrivandes skull tillför inte mycket.
Och det var just detta, att i tid och otid komma med inlägg och synpunkter, ofärdigt och för långt bort, och fördyrt och försent.
Så förstår Ni vad jag menar ;-)

Ingen anklagelse till någon annan alltså ;-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blir perfekt att dyka i reaktorbassänger med då den tål hög bestrålning och har kraft ;)

Om Sjöuggla..

Det är bara att rita & räkna..
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har googlat en del på sjöugglan men hittar inte så mycket information om hur den är konstruerad. Det är ju tydligen en konstruktion från tidigt 80-tal så det är väl helt klart att man skulle kunna göra en bra mycket bättre konstruktion i dag. Fråga som kan ställas är väl mer, finns det modernare varianter i dag och hur är de i så fall konstruerade? :)
svanted

Inlägg av svanted »

kan man jämföra hydraulik med elektricitet?
arbete kan ju utföras medelst en batteridriven elmotor...
men hur utför man arbete enbart med hydraulik? hydraulpumpen måste ju drivas av ngt? hydraulaccumulator?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@svanted, Långa slangar?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Det är klart att om man kunde ha en matarslang, och en retur så kunde man ha ett enkelt fördelnings och styrblock nere vid centralenheten.
Detta borde kunna för med sig väldiga fördelar.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Borde inte tryckfall i slangarna begränsa arbetsdjupet och det måste ju ändå ner elektricitet för styrning, kamera osv.

(Skriva ett snabbt inlägg för att få igång diskussion och för att inte glömma det till senare?)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Några spontana kommentarer och tankar:

Det finns ju redan ROV med hydraulik ombord: http://www.f-e-t.com/our_products_techn ... ork-class/

Frågan är om det är nån fördel att ha hydraulaggregatet ovanför vattenytan och ha hydraulslangar istället för elkabel.

Spontant skulle jag gissa att slangarna måste vara ganska grova (=tunga/dyra) och att man får en del problem med precisionsmanövrering då hydraulslangar tenderar att räta ut sig och bli kortare när man trycksätter dom.
Det är nog betydligt smidigare att använda någorlunda hög spänning och ha hydraulaggregatet ombord då.

Ska man jobba närmare ytan med riktigt tunga objekt är det nog enklare med en grävmaskin/kran på en pråm, då den är bättre förankrad än en ROV som ligger på botten.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Även om man har ett hydralaggregat ombord så borde man inte vinna nått på det. Annat än möjligtvis om nån form av kran används.
Skriv svar