PCB LM2576 simple switcher

Berätta om dina pågående projekt.
rikkitikkitavi

PCB LM2576 simple switcher

Inlägg av rikkitikkitavi »

Håller på att cadda ett kort för LM2576 Adj kapsel i TO 220. Standard schema enligt databladet, men jag har lagt till en liten kondensator över det övre feedbackmotståndet för att möjliggöra bättre frekvenskompensation.
till vänster ovan är top, komponentsidan med jordlager och till höger är det see-through ner till kopparlagret (jordlagret är borta) men man ser jordnätet .

storlek < 50*50 mm

Det är två st kondingar på in och två på ut för att få både rippeltålighet och lågt esr nog, men det är givetvis valfritt vad man väljer.
det blev lite trångt och ev. konstig layout pga den stora spolen, den stora gröna komponenten i botten av kortet. i mitt fall är det ritat efter en RM14 kärna, därav jättekärnan och alla lödfästen för clipsen som håller ihop kärnan (de två stora kopparytorna llångt ner och i kortkanten)

försökte dock göra en generisk anpassning, därav hålbilden :)

flygbackdioden är en 2*10A 80V schottky i to-220 kapsel. något överdimensionerad men det går att pilla dit mindre :)

tanken är att allting skall vara rejält dimensionerat , kylningen är ej med , tror det räcker med en mindre kylfläns(plåtbit) på dioden men det kan krävas en dedikerad TO-220 kylare för LM2576 varför den är placerad i kanten av kortet.

börjar bli dags att slänga iväg en beställning.

edit: ja, har ni synpunkter på layout så är det välkommet. knepigt med megaAmpere/sekund och jordning etc. Och så klart passar Sodjans LM2596 5.0V som han säljer på tradera ;)
Det går tom att göra dessa justerbara med en resistor i feedback loopen så kan man använda den mellan 5-35V (ca). Fördelen är 150 kHz switchfrekvens istället för 52kHz som i LM2576.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Re: PCB LM2576 simple switcher

Inlägg av sodjan »

Eftersom du nämnde det...
Just nu 5 auktioner kvar med 5V modellen
och ca 18 kvar av ADJ typen...
rikkitikkitavi

nästa projekt blir en led drivare med lm2596 adj i to-263 upp till 1000mA , det mesta ytmonterat :)

mer är svårt att klämma ur denna kapsel.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

<p.g.a. veterinärkostnader><skamlös reklam>Jag fräser gärna fram prototypkort om du är intresserad.</skamlös reklam></p.g.a. veterinärkostnader> :)
rikkitikkitavi

funktionen bygger på genomplätering av ialla fall vissa komponenthål så fräsning är inte aktuellt.

Men det finns andra kort jag skall rita, som är enkelsidiga där storleken drar utanför standard-kines-billigt och det kan vara intressant.
I keep u in mind.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Apropå Sodjans och Adent's inlägg:
När dyker det upp någon som caddar klart och sedan löder kortet? :mrgreen:
rikkitikkitavi

när någon betalar för det :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Apropå Sodjans och Adent's inlägg:

Alltså, om det finns seriöst intresse, så kan jag stoppa resterande
auktioner och låta dessa gå till detta projekt istället. Jag får räkna
på det lite utifrån vad de har gått för på Tradden...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ifall någon funderade över mitt förra inlägg:
Det var ingen kritik mot "reklam" utan snarare en positiv reaktion på att två medlemmar erbjudit sin hjälp. :)
Sådant är ju hur kul som helst! :tumupp:

rikkitikkitavi:
Har du möjlighet att lägga upp en bild på komponentplaceringen också?
Tycker det är lite svårt att se var drossel, diod, motstånd och sådant ska placeras.

Helt klart ett användbart projekt. :tumupp:
rikkitikkitavi

ska se om jag hinner lägga upp mer ikväll när barnen sover :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Kul med en trevlig tråd! Jag har vart sugen på att bygga nått med simple switcher eller liknande. Köpte en del spolar och nån diod och räknade lite på konstruktionen ,men sen blev det inget av det. Vill minnas att det var för sid-spelaren där jag behövde 3.3v, 5v, 12v från batteri. 5 och 12v drog nog mest ström. Tror tanken var att köra dcdc till 5v och sen dcdc till 12v (från batteri eller 5v?) och linjärt från 5v till 3.3v med tanke på strömförbrukningen på de olika källorna och ett en cells li ion.
rikkitikkitavi

Hoppas denna bilden hjälper.
U1 = LM2576
D1 = MBR2080 men det går bra med vilken dubbeldiod som helst med två katoder ytterst och gemensam anod i mitten (standard) i TO-220, men snabb skall den givetvis vara. Det går såklart bra med en diod i vanlig diodkapsel, man får bara montera den på höjden. observera dock - så korta ben som möjligt på denna dioden för att minska ringningar och EMI.
C1,C2 - ingångskondensatorer
C4,C5 utgångskondensatorer
R3,R2 återkopplingsmotstånden
C3 frekvenskompenseringskondensator (optional)
L1 spolen. Som sagt, finns möjlighet att stoppa dit i princip vad som helst. Jag kan tänka mig att lägga på lite paddar för SMD också. Denna är inte så kritisk, lite serie induktans i banorna spelar inte så stor roll...
Komponentmönstret är en RM14 kärna med tillhörande bobbin (http://www.ferroxcube.com/prod/assets/rm14i.pdf)

det är lite banor kvar att justera, ser ut som avståndet är lite kort mellan de pinnar som går till jordplan på några av komponenterna till närliggande banor, det är alltid problemet med dubbelsidigt, man missar gärna.

jag har alltså inget schema utan hänvisar till standarduppkopplingen i databladet:
(fig 2 sid 10 , http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2576.pdf)

Skillnaden är att jag adderat en kondensator parallellt med R2 i det schemat, det är C3 i layouten. där är R3=R2 i schemat.

Ja, och så klart som jag skrev ovan, jordlagret syns inte utan bara kopparbanorna i jordnätet. jordlagret sköljer över allt utom runt de övriga näten, dvs de paddar som är anslutna till dessa.

sorry för min svengelska, men orka lära sig svensk terminologi för PCB cad.
Ps det är ritat i Diptrace.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tackar. :tumupp:

En liten grej:
Man ser ofta i diverse nätdelar att de har satt elektrolytkondingar nära komponenter som blir varma.
Det borde ju bidra till att de torkar ut i förtid.

Så jag funderar över ifall du skulle behöva flytta ner åtminstone C2 och C5 ?
(Med tanke på att du dimensionerat allt för att man utan problem ska kunna ta ut lite effekt.)

Sedan kanske man skulle kunna vrida C1 lite motsols, så att den positiva pinnen får lite mer plats och då kan vara lite större.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Schema?
rikkitikkitavi

schemat finns i länken. jag caddade hard-core, dvs direkt i pcb layout programmet.

Jag tror inte värmeutvecklingen är så kraftig att det är ett problem men det är en poäng att fundera på.

vill inte heller sätta kondingarna för långt ifrån regulatorn, ialla fall inte på ingången för att inte få ströinduktanser i onödan. men eftersom de ansluter via ett lokalt koppparplan kanske det är mindre kritiskt.
Men det går nog att vrida dem lite och flytta ut någon mm så det blir fri lufttillförsel.

anslutningen till + pol på C1 är egentligen via hela det kopparplanet, det går att innesluta pinnen så den får lägre impedans .
Skriv svar