Jorda sig vid arbete med ESD känsliga grejer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robert95

Jorda sig vid arbete med ESD känsliga grejer?

Inlägg av Robert95 »

Hejsan! :)
Har funderat på detta länge, ang jordning.
Som jag har förstått det så är det att man vill få bort potentialskillnaden mellan dig och det esd känsliga föremålet right?
Även om man jordar sig tex tar på en diskbänk så kan man väl bli "uppladdad" igen?
Så men om man ska jorda sig helt med ett esd armband så vart ska man egentligen sätta krokodilklämman? Har hört att skyddsjorden i vägguttagena är dåliga, varför minns jag inte. Vissa säger i dator chassiet (om man nu håller på med en dator) Eller att man ska jobba på en träskiva? etc etc.
Så vart ska man sätta krokodilklämman egentligen? :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Jorda sig vid arbete med esd känsliga grejer?

Inlägg av Micke_s »

Det viktiga är att både du och prylen som du håller på med har kontakt med jord hela tiden. I ESD band brukar det sitta en 1Mohm, minskar risken att dö i onödan.
Jag brukar slänga upp hela datorn på diskbänken och jorda mig i datorn, så länge någon metallpunkt har kontakt så funkar det. OBS koppla inte in datorn bara
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, precis, det handlar ju inte om att jorda sig utan om att se till att både en själv och det man mekar med har samma potential. Enklast är ju då om man ser till att allt har jordpotential, eftersom annars får man en potentialskillnad mot andra grejer som kanske är jordade.
Robert95

Inlägg av Robert95 »

Micke_s skrev:Det viktiga är att både du och prylen som du håller på med har kontakt med jord hela tiden. I ESD band brukar det sitta en 1Mohm, minskar risken att dö i onödan.
Jag brukar slänga upp hela datorn på diskbänken och jorda mig i datorn, så länge någon metallpunkt har kontakt så funkar det. OBS koppla inte in datorn bara
Nerre skrev:Ja, precis, det handlar ju inte om att jorda sig utan om att se till att både en själv och det man mekar med har samma potential. Enklast är ju då om man ser till att allt har jordpotential, eftersom annars får man en potentialskillnad mot andra grejer som kanske är jordade.
Aha okej, låter logiskt nu när jag tänker på saken.
Då är jag med på noterna! :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skydds jorden är inte alls dum. Men som sagt det du hanterar ska vara anslutet till samma potential. Att ansluta sig till chassit om man pillar med en dator är bra.
Nerre

Re: Jorda sig vid arbete med ESD känsliga grejer?

Inlägg av Nerre »

Det vettigaste är väl att ha en "samlingspunkt" dit allt är anslutet. Sen kan den samlingspunkten också vara ansluten till elnätets skyddsjord. Men på skyddsjorden kan det förekomma transienter (t.ex. beroende på Y-kondensatorer i nätfilter).
tubis

Inlägg av tubis »

Men om jag ska löda fast en känslig krets på ett helt nytt kretskort löst på bordet. Hur ska jag kunna jorda varje del av det jag ska arbeta med så det får samma potential som min hand? Och ska jag även jorda lödkolv och lod? Och om man ska trycka ned en komponent i en hållare tex en IC. Måste man jorda alla ben på icn och alla honor i hållaren för att det inte ska kunna smätta en urladdning där?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. Det är bra om man har en ESD matta på bordet. Du och lödkolven är bra om det är jordat. Men mer än så behövs inte.
tubis

Inlägg av tubis »

En sådan där matta verkar kostar pengar mycket. Vad består den av egentligen? Går det att tillverka själv?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

100 kronor på Biltema. Hittar det inte nu dock..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kjells ESD-matta på 30x55 cm - 38108 för 130 SEK verkar lite väl underdimensionerad. Modell 50x60 cm - 38766 för 160 SEK verkar lämpligare.

Kjell kanske är det nya Biltema ;)
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Ah. Tänkte inte på vilken av versionerna det var jag länka till :wink:
Föredrar dock den där sorten med hård yta som tål att man sätter lödkolven i den, men den är så satans dyr.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Var hittar man den versionen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skriv svar