Jag har just börjat snickra på ett par värmesulor. Värmen genereras av en elementtråd som jag sytt in i sulan enligt den här metoden: http://happymtb.org/forum/read.php?1,11793
Det jag funderar på är hur jag ska skarva kanthaltråden (elementtråd) med vanlig koppartråd. Kanthaltråden går inte att löda i. Det ska vara en stark förbindning då man kan anta att den kommer att utsättas för en del stryk då skor tas av och på. Den måste även vara väldigt platt, får ju inte kännas som en knöl under foten.
Har funderat på om det går att krimpa ihop dem med någon skarvhylsa?
Vet ej varför, har faktiskt inte provat men det konstaterade de på det forumet jag länkade till...
Kan ju vara så att det beror på att tråden klarar temperaturer upp till 1280 grader, men så varmt ska jag inte ha det om fötterna...
Dom gångerna som jag har skarvat kanthaltråd med koppartråd så har jag bla använt en lite tjockare bit platt stålplåt, vikt den och närmast vikningen lagt tråden och kopparn nära varandra och sen tryckt ihop detta med tex en tång, eller som jag brukar använda för bästa resultat; en 4 tons domkraft, då blir den platt och bra.
Man kan också bara sätta fast en liten bit metall på kanthalen, efter förra exempel, trycka ihop det så det sitter och sen löda fast koppartråden på denna bit, det funkar det också.
Kanthal innehåller bla aluminium så lödtenn väter tyvärr inte på tråden.
Man kanske kan använda sådana rörhylsor man använder vid tillverkning av fisketafsar. finns och köpa i sportfiske affärer. Har ingen aning om detta kommer funka dom kanske dessutom är lackade.
Då kan vi gå över till nästa fråga:
De batterier jag har tänkt använda är vanliga AA-batterier serikopplar 4 st @ 2,5Ah det borde ge ca 5h driftstid.
Frågan är då: Vågar jag löda i dessa batterier eller är det stor risk att jag förstör dem? (värme...)
Jag antar att du pratar om laddningsbara, annar blir det dyrt...
Det finns ofta laddningsbara celler med lödfanor avsedda att bygga batteripaket av. Dessa är lämpligare än attt löda direkt på en cell. Används t.ex mycket inom radiostyrda bilar/båtar/flygplan och liknande.
givet är det laddningsbart.
Det kommer att bli vanliga, alltså inga lödöron. Detta beror på att de är dubbelt så dyra. tycker att 250kr för batterier till ett par sulor är dyrt nog...