Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Vad less jag är på att traditionella skrothandlare verkar ha försvunnig totalt. Har ringt till Stena och Kuusakoski men ingen är intresserade av att sälja kopparvajer åt mig. Att köpa nytt ligger på runt 300kr/kg + moms verkar det som och skrotpriset är på ca 45kr/kg. Så om jag så fick det till 100kr/kg så hade det ju varit en rejäl förbättring ändå.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22718
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag har en del riktigt grova skenor, vinkelbleck, mm som ser ut att vara ganska ren koppar jag funderat på att sälja till skroten, men jag säljer dem hellre till er för metallpriset (vi kan nog diskutera någon bra deal). Är ca 1/2 sopsäck med några tiotal kg tror jag. Ligger även en stor mättrafo där men misstänker att den är bränd.
Jag har två kassar med ställverksdelar där med, en väldig massa smådeler i form av olika stålbeslag, isolatorfästen mm samt några (ca två ica kassar) stora keramiska "hockeypuckar" fyllda med någon koppargranulatliknande sintermassa lag inte vet exakt vad det är, de har legat ute en längre period men verkar visuellt sett hela, är det något av intresse kan jag återkomma. ("puckarna" kan ni få om det är något ni har användning för, det ligger även ca en kvarts ica kasse med keramiska halstabletter och någon form av cylindriska kutsar av någon svart cinterliknande massa i liknande format, vad det nu är, har legat intill ställverksdelarna, om det varit dit ellersuttit i någonting på någon mast där vet jag ej.). De förstnämnda kassarna innehåller mest fästen, olika ososrterade brickor mm till huvudsakligen isolatorfästen förmycket stora isolatorer, mm det ligger även ett par stjärnor för riktigt stora isolatorer ute där, verkar vara i någon form av zink eller aluminiumlegering, det finns även ett toppfäste från en mycket stor isolator där tror jag.
Frågade en annan forum medläm om detta tidigare men hon verkade inte intresserad (antagligen fel grejer) så då får ni förta på det istället om hon inte skriker till innan dess.
Jag har två kassar med ställverksdelar där med, en väldig massa smådeler i form av olika stålbeslag, isolatorfästen mm samt några (ca två ica kassar) stora keramiska "hockeypuckar" fyllda med någon koppargranulatliknande sintermassa lag inte vet exakt vad det är, de har legat ute en längre period men verkar visuellt sett hela, är det något av intresse kan jag återkomma. ("puckarna" kan ni få om det är något ni har användning för, det ligger även ca en kvarts ica kasse med keramiska halstabletter och någon form av cylindriska kutsar av någon svart cinterliknande massa i liknande format, vad det nu är, har legat intill ställverksdelarna, om det varit dit ellersuttit i någonting på någon mast där vet jag ej.). De förstnämnda kassarna innehåller mest fästen, olika ososrterade brickor mm till huvudsakligen isolatorfästen förmycket stora isolatorer, mm det ligger även ett par stjärnor för riktigt stora isolatorer ute där, verkar vara i någon form av zink eller aluminiumlegering, det finns även ett toppfäste från en mycket stor isolator där tror jag.
Frågade en annan forum medläm om detta tidigare men hon verkade inte intresserad (antagligen fel grejer) så då får ni förta på det istället om hon inte skriker till innan dess.

- Mizzarrogh
- Inlägg: 22718
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Att bygga en amatörradiostation
Kan mäta på måndag, men kan inte svara fören tidigast nästa fredagkväll.
Men, det är hål borrade i de (vet inte om det är enbart en eller flera) förmodligen gammal jordplint eller brygga, är nog iaf minst ca 30 cm lång, men har för mig den var litet längre, ca 1 cm tjock eller så tror jag. Återkommer.

Men, det är hål borrade i de (vet inte om det är enbart en eller flera) förmodligen gammal jordplint eller brygga, är nog iaf minst ca 30 cm lång, men har för mig den var litet längre, ca 1 cm tjock eller så tror jag. Återkommer.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag har varit lite slö att uppdatera på slutet men det har hänt grejor på stationen. Dock inte så mycket som är direkt radiorelaterat utan mer byggsaker.
SM2LIY har eldat upp en av de stora rishögarna och sedan även eldat upp panelen som jag slitit bort från huset plus även golvet i källaren som blev förstört. Tack och lov var försäkringsbolaget generösa så pengarna jag får kommer räcka gott till att bygga om rummet. Planen är att isolera och gjuta en platta som vi tänkte blanda med cementblandare då det bara rör sig om ca 1m3 betong. Jag har inte planer att lägga något ytskikt eftersom rummet endast används för att sova i under tävlingar i princip så känns det som att trasmattor borde räcka, men möjlighet finns ju att lägga in ett golv i framtiden.
På utsidan av kåken rivde jag bort panelen och upptäckte att det är ca 20-30mm tjock isolering av glasull. Till min stora förtjusning så var "glasullmattorna" skurna uppe och nere + runt fönster, så när jag började riva loss dom så yrde det glasull överallt. Jag var lite orolig att det skulle klia eftersom jag inte var beredd på detta så blev jag duschad med glasull. Men det kliade i princip inget eftersom jag var noga med att inte röra det utan lät det ligga kvar och klev sedan bara in i duschen. Andningsskydd användes sedan för resten av väggen. Till nästa vägg ska jag ha helkroppsoverall och jag har tänkt man kan använda silvertejp och försöka tejpa ihop de öppna ändarna innan man tar loss dem från väggen.
Bakom finns det 2st skivor med tretex som borde ha lite isolervärde. Det stora jobbet har varit att skära in 70mm isolering i alla fickor som syns på bilderna nedan. Huset är ett modulhus och därmed är det lite konstiga snea reglar plus det är inte cc 60 heller. Så mycket skära blir det men oj så mycket bättre det kommer bli. Runt 190mm isolering i väggarna istället för de 30mm som är idag.
Jag fick klart den där väggen på 3.5 dag så pass att det är papp på den och nu när jag vet hur jag ska göra kommer förhoppningsvis resten av väggarna gå fortare, speciellt om jag får upp någon/några hjälpredor. Jag har inte riktigt samma tempo som min bror som i princip bygger ett hus på tre veckor
Panelen sågas i dagarna så förhoppningsvis kan vi börja måla dem nästa vecka och spika panel. Fönstren byter jag inte ut men flyttar ut dom och skruvar allt runtom så det blir enkelt att byta framöver om jag får för mig det. Men SM2LIY kom med en ide att man kunde ju sätta frigolit mot fönstrena de perioderna av vintern då man knappt är där vilket inte alls är en dum ide, förutom att man skyltar med att stället står tomt.
Jag har även börjat tänka rejält på hur jag ska åskskydda stället bättre. Förut har jag kopplat isär alla antennkoax osv men det börjar bli så pass många det är lätt man glömmer någon plus det är inte skoj att börja skruva isär saker när åska närmar sig. Så jag har tänkt försöka göra det rejält. Planen är att ta all gammal koax jag har liggande som har blivit fuktskadad, skala bort höljet på denna och lägga ut radialer av dessa nedgrävda ca 30m runt 60m masten, ca 20m långa ut. Även några gamla stag jag har liggandes som inte kommer användas. Sedan jordspett som avslutning på en del av dessa och liknande även vid staglinorna. Koaxerna från 60m masten till switchrummet ska grävas ner och intill dessa ska det ligga en kopparwire som har kontakt med jorden hela vägen och allt i huset + sw-rummet ska sammanfogas med rejäl jordlina. Plus att koaxerna i sig har rejält mycket area också. Jag har redan metalloxidvaristorer på de flesta styrsignaler som går in i huset men jag ska komplettera dessa med gasurladdningsrör som kommer sitta på panelerna i switchrummet. Då kommer de ta största smällen och varistorerna inne kommer ta resterande energi. Allt som går in i huset ska dras in på samma ställe och jordas rejält. Jag funderar även på att göra en ringledare runt huset som även kan användas för att jorda metallnätet som kommer sitta under panelen som ska skapa en farradaysbur. Jag har även beställt transientskydd som klarar 400w som kommer sitta anslutna till radiorna som tar den sista lilla smällen som kan tänkas komma in i shacket. Nedan har jag en bild på hur jag tänkt, däremot är jag lite fundersam på vilken av "PATH 1 eller PATH 2" jag ska välja.
Fördelen med PATH 1 är att den kommer gå under jord och utomhus. Dock är det en bit ifrån koaxerna och har man dem enl PATH 2 så kommer det inte kunnas byggas upp någon stor potentialskillnad mellan kablarna kontra jordledaren. Vad säger ni? Vilket alternativ skulle ni välja? Transientskydd kommer även installeras på elcentralen som försörjer allt radiorelaterat (givetvis av den behöriga gårdselektrikern).
Vi hann även köra en tävling och tog ett nytt svenskt rekord. Vi bommade det ifjol pga för dåliga konditioner men i år var det bra så vi slog det med stor marginal. SM2LIY och jag körde största delen och inte mycket till sömn blev det. SE2T kom och avlöste oss en stund på Lördag då jag drog till Skellefteå på radioloppis.

Jag börjar riva panel, här kan ni se isoleringen jag lade dit ifjol, 24cm.

Jag river medans SM2LIY tittar på och väntar på mer virke som han kan elda upp

Varmt var det och trött blev jag

Pelle plockar virke

Gjorde misstaget att köra cirkelsågen för att dela av panelen, inte alls smart för jag släppte ut lite glasull. Det misstaget gör jag inte om.

De har spikat läkten direkt på glasullen och komprimerat denna, så mycket till isolering där är det inte.

Västerbottens tunnaste väggar?

Ringer och rådgör med SM3WMU (snickare) hur jag ska göra

River på för fullt...

Fääärdig

Bild på när jag hade frigjort isoleringen från en av väggmodulerna som knappt ens sitter ihop förutom med tretexen och panelen

Reglat upp

Perfekt isoleringsväder...

Lägger in isolering i alla fack på väggmodulerna, så mycket anpassning blir det och tidsödande är det. Däremot blir det ruskigt bra för jag får ett totalt avbrott mellan nuvarande reglarna och de nya, dvs det uppstår ingen köldbrygga där.

Pussel

Men bra blir det!

Papp, SM3WMU sa jag skulle köra vindduk men snålheten sa annat så jag får jävlas med papp istället. SM2LIY hjälpte mig i det här momentet.

Dagens status i väntan på panel

Slog ner ett par jordspett

Fina verktyg, dock tror jag att jag ska införskaffa en enhandsslägga då pricksäkerheten är allt annat än god...

Rivdags i källaren...

Allt slängdes ut genom fönstret (öppnade det dock innan
)

Solarium modell gammalt men fungerande. Har motoriserad hiss av överdelen. Funderar på att lägga ut det på blocket, kanske kan få några hundra.

Genomruttet

Tomt på brädor

Såg dock fint gjort ut, så det blir en baggis att fixa rummet *ta i trä*

Sedan mitt jordproblem, PATH 1 eller PATH 2? (Klicka på bilden så blir den stor)
SM2LIY har eldat upp en av de stora rishögarna och sedan även eldat upp panelen som jag slitit bort från huset plus även golvet i källaren som blev förstört. Tack och lov var försäkringsbolaget generösa så pengarna jag får kommer räcka gott till att bygga om rummet. Planen är att isolera och gjuta en platta som vi tänkte blanda med cementblandare då det bara rör sig om ca 1m3 betong. Jag har inte planer att lägga något ytskikt eftersom rummet endast används för att sova i under tävlingar i princip så känns det som att trasmattor borde räcka, men möjlighet finns ju att lägga in ett golv i framtiden.
På utsidan av kåken rivde jag bort panelen och upptäckte att det är ca 20-30mm tjock isolering av glasull. Till min stora förtjusning så var "glasullmattorna" skurna uppe och nere + runt fönster, så när jag började riva loss dom så yrde det glasull överallt. Jag var lite orolig att det skulle klia eftersom jag inte var beredd på detta så blev jag duschad med glasull. Men det kliade i princip inget eftersom jag var noga med att inte röra det utan lät det ligga kvar och klev sedan bara in i duschen. Andningsskydd användes sedan för resten av väggen. Till nästa vägg ska jag ha helkroppsoverall och jag har tänkt man kan använda silvertejp och försöka tejpa ihop de öppna ändarna innan man tar loss dem från väggen.
Bakom finns det 2st skivor med tretex som borde ha lite isolervärde. Det stora jobbet har varit att skära in 70mm isolering i alla fickor som syns på bilderna nedan. Huset är ett modulhus och därmed är det lite konstiga snea reglar plus det är inte cc 60 heller. Så mycket skära blir det men oj så mycket bättre det kommer bli. Runt 190mm isolering i väggarna istället för de 30mm som är idag.
Jag fick klart den där väggen på 3.5 dag så pass att det är papp på den och nu när jag vet hur jag ska göra kommer förhoppningsvis resten av väggarna gå fortare, speciellt om jag får upp någon/några hjälpredor. Jag har inte riktigt samma tempo som min bror som i princip bygger ett hus på tre veckor

Jag har även börjat tänka rejält på hur jag ska åskskydda stället bättre. Förut har jag kopplat isär alla antennkoax osv men det börjar bli så pass många det är lätt man glömmer någon plus det är inte skoj att börja skruva isär saker när åska närmar sig. Så jag har tänkt försöka göra det rejält. Planen är att ta all gammal koax jag har liggande som har blivit fuktskadad, skala bort höljet på denna och lägga ut radialer av dessa nedgrävda ca 30m runt 60m masten, ca 20m långa ut. Även några gamla stag jag har liggandes som inte kommer användas. Sedan jordspett som avslutning på en del av dessa och liknande även vid staglinorna. Koaxerna från 60m masten till switchrummet ska grävas ner och intill dessa ska det ligga en kopparwire som har kontakt med jorden hela vägen och allt i huset + sw-rummet ska sammanfogas med rejäl jordlina. Plus att koaxerna i sig har rejält mycket area också. Jag har redan metalloxidvaristorer på de flesta styrsignaler som går in i huset men jag ska komplettera dessa med gasurladdningsrör som kommer sitta på panelerna i switchrummet. Då kommer de ta största smällen och varistorerna inne kommer ta resterande energi. Allt som går in i huset ska dras in på samma ställe och jordas rejält. Jag funderar även på att göra en ringledare runt huset som även kan användas för att jorda metallnätet som kommer sitta under panelen som ska skapa en farradaysbur. Jag har även beställt transientskydd som klarar 400w som kommer sitta anslutna till radiorna som tar den sista lilla smällen som kan tänkas komma in i shacket. Nedan har jag en bild på hur jag tänkt, däremot är jag lite fundersam på vilken av "PATH 1 eller PATH 2" jag ska välja.
Fördelen med PATH 1 är att den kommer gå under jord och utomhus. Dock är det en bit ifrån koaxerna och har man dem enl PATH 2 så kommer det inte kunnas byggas upp någon stor potentialskillnad mellan kablarna kontra jordledaren. Vad säger ni? Vilket alternativ skulle ni välja? Transientskydd kommer även installeras på elcentralen som försörjer allt radiorelaterat (givetvis av den behöriga gårdselektrikern).
Vi hann även köra en tävling och tog ett nytt svenskt rekord. Vi bommade det ifjol pga för dåliga konditioner men i år var det bra så vi slog det med stor marginal. SM2LIY och jag körde största delen och inte mycket till sömn blev det. SE2T kom och avlöste oss en stund på Lördag då jag drog till Skellefteå på radioloppis.

Jag börjar riva panel, här kan ni se isoleringen jag lade dit ifjol, 24cm.

Jag river medans SM2LIY tittar på och väntar på mer virke som han kan elda upp

Varmt var det och trött blev jag

Pelle plockar virke

Gjorde misstaget att köra cirkelsågen för att dela av panelen, inte alls smart för jag släppte ut lite glasull. Det misstaget gör jag inte om.

De har spikat läkten direkt på glasullen och komprimerat denna, så mycket till isolering där är det inte.

Västerbottens tunnaste väggar?

Ringer och rådgör med SM3WMU (snickare) hur jag ska göra

River på för fullt...

Fääärdig

Bild på när jag hade frigjort isoleringen från en av väggmodulerna som knappt ens sitter ihop förutom med tretexen och panelen

Reglat upp

Perfekt isoleringsväder...

Lägger in isolering i alla fack på väggmodulerna, så mycket anpassning blir det och tidsödande är det. Däremot blir det ruskigt bra för jag får ett totalt avbrott mellan nuvarande reglarna och de nya, dvs det uppstår ingen köldbrygga där.

Pussel

Men bra blir det!

Papp, SM3WMU sa jag skulle köra vindduk men snålheten sa annat så jag får jävlas med papp istället. SM2LIY hjälpte mig i det här momentet.

Dagens status i väntan på panel

Slog ner ett par jordspett

Fina verktyg, dock tror jag att jag ska införskaffa en enhandsslägga då pricksäkerheten är allt annat än god...

Rivdags i källaren...

Allt slängdes ut genom fönstret (öppnade det dock innan


Solarium modell gammalt men fungerande. Har motoriserad hiss av överdelen. Funderar på att lägga ut det på blocket, kanske kan få några hundra.

Genomruttet

Tomt på brädor

Såg dock fint gjort ut, så det blir en baggis att fixa rummet *ta i trä*

Sedan mitt jordproblem, PATH 1 eller PATH 2? (Klicka på bilden så blir den stor)
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag inser nu att om jag väljer PATH 1 så skapar jag en jordloop med koaxerna inne, så PATH 2 är nog valet man ska göra. Skyddsjorden skapar iofs också en jordloop men det är inte så mycket jag kan göra åt.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Kollade igenom hela tråden utan att läsa alla inlägg
Fyfan vad imponerande bygge, men vad är det igentilgen till för? Sända radio? Vad kostade det (om man får fråga
)? Vad F*n jobbar du som har råd med detta
Fyfan vad imponerande bygge, men vad är det igentilgen till för? Sända radio? Vad kostade det (om man får fråga

Re: Att bygga en amatörradiostation
Fönsterluckor är bra, men det skyltar tyvärr lika mycket...sm2wmv skrev:...... Men SM2LIY kom med en ide att man kunde ju sätta frigolit mot fönstrena de perioderna av vintern då man knappt är där vilket inte alls är en dum ide, förutom att man skyltar med att stället står tomt. .....
Själv har jag funderat på en lösning för källarfönstren, att på utsidan montera plexiglasskivor som är lika stora som "fönsterholkarna" och sätta fast dom med distanser på ett avstånd av 1-2 cm från fönstrets ytterglas.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Att sätta en plexiglasskiva på utsidan och en på insidan med någon cm luftspalt mot fönstret måste ju hjälpa en hel del med isoleringen?
Gäller ju att det håller hyfsat tätt och inte har för stora distanser så att luften blir så stillastående som möjligt
Gäller ju att det håller hyfsat tätt och inte har för stora distanser så att luften blir så stillastående som möjligt
Re: Att bygga en amatörradiostation
Tack. Det är egentligen till för att jag ska få göra av med energi och kreativitetWully skrev:Kollade igenom hela tråden utan att läsa alla inlägg
Fyfan vad imponerande bygge, men vad är det igentilgen till för? Sända radio? Vad kostade det (om man får fråga)? Vad F*n jobbar du som har råd med detta

Jag vet inte vad det kostat, men allt jag tjänar plöjgs ner på ett eller annat sätt i stationen. Jag har inte någon märkvärdig lön, snarare tvärtom för min utbildning. Jag är utbildad civilingenjör inom elektroteknik men jobbar på ett universitet som forskningsingenjör vilket gör att jag är statligt anställd med inte alls lika fin lön som t.ex. de som har doktorutbildningar eller de som jobbar inom industrin. Däremot har jag istället tillgång till fantastiskt fina labb och maskiner plus jag har väldigt stor frihet hur jag lägger mina arbetstimmar vilket väger upp rejält.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Ja, SM0W (Teemu) tipsade om att skaffa begagnade 2-glasfönster och göra så man kan sätta dit dom under vintern som extra fönster. Men det gäller ju att hitta exakt rätt storlek då för att det ska bli bra. Plexiglas är en bra ide. Men först ska jag testa med nuvarande fönster, kan hända att energiförbrukningen sjunkigt så pass mycket så det inte är lönt just nu.Meduza skrev:Att sätta en plexiglasskiva på utsidan och en på insidan med någon cm luftspalt mot fönstret måste ju hjälpa en hel del med isoleringen?
Gäller ju att det håller hyfsat tätt och inte har för stora distanser så att luften blir så stillastående som möjligt
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26545
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Att bygga en amatörradiostation
Du har ju i princip inte haft någon isolering innan, så jag lovar att det blir en *enorm* skillnad
även om du inte gör något alls med fönstren. Att täta fönstren ger bara en liten skillnad
som i princip bara märks om det är *riktigt* kallt eller om det blåser mycket (>10m/s).
I min verkstad har jag kommit ungefär lika långt som ni och det är som att gå in på ett helt annat ställe nu.
Det är tyst och värmen stannar kvar *mycket* längre, trots att jag har bra mycket sämre fönster än du har.
Det här med plexiglas-lösningen har jag funderat på, men inte testat ute.
(Gjorde iofs en prototyp i form av ett dubbelglas-fönster av plexiglas till fräsens huv, för ljudisolering.)
Förändras plexiglas något märkvärt av kyla eller sol?
"Västerbottens tunnaste väggar?"
Ja du... Det där var imponerande!
Nästan så att man skulle kunna tro att de råkat sätta innerväggar som ytterväggar.
"Bild på när jag hade frigjort isoleringen från en av väggmodulerna som knappt ens sitter ihop förutom med tretexen och panelen"
Jag fick lite känslan av att väggen nästan borde ha buktat utåt om man stått inne och lutat sig mot den...
"jag får ett totalt avbrott mellan nuvarande reglarna och de nya"
Mycket trevligt! Snyggt byggt!
"Papp, SM3WMU sa jag skulle köra vindduk"
Papp är trevligt, men vindduk (vindskyddsfolie) är *mycket* mer hållbart, elastiskt
och går fortare att sätta upp, även om man är själv. Helt vanlig häftpistol är allt som behövs.
Papp har fördelen att det är stelare, men det gör också att det vill hjälpa till att röra på sig åt andra håll än de man vill.
Du kanske har märkt det iofs, så det behövde jag inte berätta.
Ser fram emot att följa delprojektet med jord/åsk-biten.
även om du inte gör något alls med fönstren. Att täta fönstren ger bara en liten skillnad
som i princip bara märks om det är *riktigt* kallt eller om det blåser mycket (>10m/s).
I min verkstad har jag kommit ungefär lika långt som ni och det är som att gå in på ett helt annat ställe nu.

Det är tyst och värmen stannar kvar *mycket* längre, trots att jag har bra mycket sämre fönster än du har.
Det här med plexiglas-lösningen har jag funderat på, men inte testat ute.
(Gjorde iofs en prototyp i form av ett dubbelglas-fönster av plexiglas till fräsens huv, för ljudisolering.)
Förändras plexiglas något märkvärt av kyla eller sol?
"Västerbottens tunnaste väggar?"
Ja du... Det där var imponerande!
Nästan så att man skulle kunna tro att de råkat sätta innerväggar som ytterväggar.

"Bild på när jag hade frigjort isoleringen från en av väggmodulerna som knappt ens sitter ihop förutom med tretexen och panelen"
Jag fick lite känslan av att väggen nästan borde ha buktat utåt om man stått inne och lutat sig mot den...
"jag får ett totalt avbrott mellan nuvarande reglarna och de nya"
Mycket trevligt! Snyggt byggt!

"Papp, SM3WMU sa jag skulle köra vindduk"
Papp är trevligt, men vindduk (vindskyddsfolie) är *mycket* mer hållbart, elastiskt
och går fortare att sätta upp, även om man är själv. Helt vanlig häftpistol är allt som behövs.
Papp har fördelen att det är stelare, men det gör också att det vill hjälpa till att röra på sig åt andra håll än de man vill.
Du kanske har märkt det iofs, så det behövde jag inte berätta.

Ser fram emot att följa delprojektet med jord/åsk-biten.
Re: Att bygga en amatörradiostation
Skyddsjordens loop kan du iofs lösa genom att låta all elkraft till radiogrejerna gå samma väg som signalerna, och kanske mata in elkraften i uthuset.sm2wmv skrev:Jag inser nu att om jag väljer PATH 1 så skapar jag en jordloop med koaxerna inne, så PATH 2 är nog valet man ska göra. Skyddsjorden skapar iofs också en jordloop men det är inte så mycket jag kan göra åt.
Jag har kanske redan skrivit det här, och du vet kanske annars det redan från annat håll, men ändå:
Om jag förstått rätt så skyddas telefonväxlar genom att man låter inkommande ledningar ha gasurladdningsrör som är anslutna till eljord, därefter 15 (10?) meter kabel, en till eljordad uppsättning gasurladdningsrör ("mittenplint" kallar jag den strax i nästa mening) och därefter ytterligare 10 (15?) meter kabel till växeln. Lokala ledningar ansluts istället till en annan uppsättning gasurladdningsrör som bara är förbundna med varandra men INTE till eljord (!), och från den 10/15 meter kabel till "plinten i mitten". Jag vet inte hur mycket/lite överförbart det här är på en radioanläggning, men kan tänka mig att man kan betrakta antennerna på samma sätt som lokala anknytningar till en telefonväxel åskmässigt, kanske?
Tanken är tydligen att en rejäl smäll på någon av de lokala linjerna slår via första uppsättningen gnistgap mellan de olika linjerna och fördelas sedan ut över nästa uppsättning gnistgap gå mot jord. Kabellängderna ska göra att flankerna på åsksmällarna hinner mattas av eller nåt sånt på grund av kablarnas induktans, eller hur det nu var. Jag är osäker på vilka kablar som "ska" vara 15 respektive 10 meter.
OBS, det här återger jag ur ett halvdiffust minne från vad som berättats av en som praktiskt utför installationerna enligt hur någon annan projekterat, så teorin bakom det hela var nog rätt vag redan från början.
Om du ändå nästan river hela väggarna så kan du kanske köpa två begagnade likadana fönster och sätta in ihop på ena sidan, och riva bort befintligt fönster från den väggen och använda det för att få dubbelfönster på en annan vägg? Det blir dock säkert rätt fult om man från nåt håll kan se att fönstren har olika storlek. Å andra sidan kanske man kan trolla med att det yttre fönstret är lite större än det inre. Tänk dock på att alla bör gå att öppna, det lär betyda att du vill vända de inre befintliga fönstren ut-och-in, vilket nog innebär ommålning/omtapetsering inomhus (eller större foderlister), kanske. *spekulerar*sm2wmv skrev:Ja, SM0W (Teemu) tipsade om att skaffa begagnade 2-glasfönster och göra så man kan sätta dit dom under vintern som extra fönster. Men det gäller ju att hitta exakt rätt storlek då för att det ska bli bra. Plexiglas är en bra ide. Men först ska jag testa med nuvarande fönster, kan hända att energiförbrukningen sjunkigt så pass mycket så det inte är lönt just nu.Meduza skrev:Att sätta en plexiglasskiva på utsidan och en på insidan med någon cm luftspalt mot fönstret måste ju hjälpa en hel del med isoleringen?
Gäller ju att det håller hyfsat tätt och inte har för stora distanser så att luften blir så stillastående som möjligt
Om jag vore dig så skulle jag nog "vänta och se", fast det är förstås å andra sidan jobbigare att fixa i efterhand än att sätta in extra fönster när du redan jobbar.
Ytterligare en variant är att montera på löstagbara "vinterfönster" på insidan av befintliga fönster, som öppnas inåt. Så har jag på allt utom nyaste tillbyggnaden på min stuga. Några av dessa "vinterfönster" kan öppnas inåt med gångjärn + hakar, men de flesta måste skruvas loss med två skruvar per fönster och då får man loss två fönsterinsatser som täcker höger/vänster halva.
(Ja, jag har väl redan tjatat till leda om vitsen med värmepump för att spara el främst på höst och vår

Re: Att bygga en amatörradiostation
Nu har jag läst mer och även fått lite tips angående jordning från olika källor. Det jag kommer göra är att gräva ner en grov kopparlina (förmodligen 35mm2) runt huset som kommer fungera som en jordslinga där jag kan ansluta allt inkl farradays buren. Egentligen är det förmodligen inte någon större vits att lägga ner en kopparledare mellan masten och sw-rummet längst koaxerna, eftersom koaxerna i sig har så mycket större area än vad en jordledare kan ha (som är ekonomiskt möjlig för mig att köpa iaf). Samma gäller sträckan mellan sw-rummet och huset. Däremot så kommer kopparledaren ha direkt kontakt med marken och agera jordradial, så det kan vara en anledning att lägga ner den. Måste fundera mer på detta...
Vid huset ska jag göra en rejäl panel där koaxerna jordas och där även metalloxidvaristorerna jordas (till alla styrsignaler). Till styrsignalerna i switchrummet (samma som går till huset) blir det 90V gasurladdningsrör som klarar 8x20us 10kA och kommer agera som första skydd för just styrsignalerna. Kabellängden in till huset kommer att agera induktans och sedan tar metalloxidvaristorerna hand om resterande energi. Det finns även metalloxidvaristorer i alla antennswitchar som är placerade i sw-rummet. Jag har beställt från USA som är 25mm bred, 0.25mm tjock och 30m lång kopparledare som jag tänker använda för att koppla ihop alla antennswitchar, metalloxidvaristorer, gasurladdningsrör mm.
Jag är lite osäker hur jag ska göra där koaxerna går in i switchrummet, men förmodligen kommer jag jorda varje skärm där med grov kopparledare som ansluts tillsammans med "jordtaget" som kommer från masten + leder till huset. Även kabelstegar, filter osv ska jordas. ALLT SKA JORDAS!
Vid masten tänker jag göra en ring runt som ansluts till jordspett och sedan ett antal radialer ut med 25mm2 kopparlina som får ett spett på mitten också. Jag lägger även ner all gammal fuktskadad koax jag har efter att jag skalat bort höljet. Vid stagen krävs det lite mindre jordning eftersom induktansen i staglinorna är så pass hög kontra vägen genom masten (pga arean), att mindre energi kommer behöva tas upp. Men rekommendationen är minst 2st linor som är ca 6m långa. Jag tar nog också och avslutar dem med jordtagsstång. Ledare från stagen ska helst vara galvad eftersom risken för att staglinorna rostar är högre annars. Detta är dock inte för direktkontakten koppar/galv eftersom man använder speciella infästningar, utan det är för att vid regn/snö så finns det risk att kopparen "sprider" sig via regnvatten och droppar ner på stagen under.
Jag skulle behöva hyra en cobra eller liknande för att driva ner jordspett. Någon som har erfarenhet av detta? Nej, slägga duger en bit, men inte att slå ner dom flera meter. För att få ner radialerna tänkte vi be SM2XJP bror komma och plöja lite fåror åt oss med traktorn
Sedan en annan fråga. När jag ska ansluta kopparledare till alla mina lådor som är gjorda av aluminium, har jag förståt det rätt att koppar/aluminium behöver vatten för att det ska bli en dålig kombination? För i så fall kan jag ju faktiskt lacka över mina anslutningar vid sådana ställen om det nu skulle bildas fukt osv på ytan.
Kommentarer?
Vid huset ska jag göra en rejäl panel där koaxerna jordas och där även metalloxidvaristorerna jordas (till alla styrsignaler). Till styrsignalerna i switchrummet (samma som går till huset) blir det 90V gasurladdningsrör som klarar 8x20us 10kA och kommer agera som första skydd för just styrsignalerna. Kabellängden in till huset kommer att agera induktans och sedan tar metalloxidvaristorerna hand om resterande energi. Det finns även metalloxidvaristorer i alla antennswitchar som är placerade i sw-rummet. Jag har beställt från USA som är 25mm bred, 0.25mm tjock och 30m lång kopparledare som jag tänker använda för att koppla ihop alla antennswitchar, metalloxidvaristorer, gasurladdningsrör mm.
Jag är lite osäker hur jag ska göra där koaxerna går in i switchrummet, men förmodligen kommer jag jorda varje skärm där med grov kopparledare som ansluts tillsammans med "jordtaget" som kommer från masten + leder till huset. Även kabelstegar, filter osv ska jordas. ALLT SKA JORDAS!
Vid masten tänker jag göra en ring runt som ansluts till jordspett och sedan ett antal radialer ut med 25mm2 kopparlina som får ett spett på mitten också. Jag lägger även ner all gammal fuktskadad koax jag har efter att jag skalat bort höljet. Vid stagen krävs det lite mindre jordning eftersom induktansen i staglinorna är så pass hög kontra vägen genom masten (pga arean), att mindre energi kommer behöva tas upp. Men rekommendationen är minst 2st linor som är ca 6m långa. Jag tar nog också och avslutar dem med jordtagsstång. Ledare från stagen ska helst vara galvad eftersom risken för att staglinorna rostar är högre annars. Detta är dock inte för direktkontakten koppar/galv eftersom man använder speciella infästningar, utan det är för att vid regn/snö så finns det risk att kopparen "sprider" sig via regnvatten och droppar ner på stagen under.
Jag skulle behöva hyra en cobra eller liknande för att driva ner jordspett. Någon som har erfarenhet av detta? Nej, slägga duger en bit, men inte att slå ner dom flera meter. För att få ner radialerna tänkte vi be SM2XJP bror komma och plöja lite fåror åt oss med traktorn

Sedan en annan fråga. När jag ska ansluta kopparledare till alla mina lådor som är gjorda av aluminium, har jag förståt det rätt att koppar/aluminium behöver vatten för att det ska bli en dålig kombination? För i så fall kan jag ju faktiskt lacka över mina anslutningar vid sådana ställen om det nu skulle bildas fukt osv på ytan.
Kommentarer?
Re: Att bygga en amatörradiostation
Man ska aldrig mjuklöda detaljer som ska vara till åskledare. Däremot hävdar W8JI att de hårdlött anslutningar till kommerciella anläggningar under hela hans karriär utan problem och även vid hans station. Vissa säger dock att man absolut inte ska löda, oavsett om det är hårdlödning eller inte. Så jag tänkte att vid alla anslutningar mellan grova kopparledare, så är ändå kopparen så dyr kontra klammer så där tänker jag använda riktiga klammer. Men där jag ansluter mindre kritiska delar tänker jag naja med koppartråd (4mm2) och sedan hårdlöda.