Hejsan!
Jag går just nu i skolan och ska snart utföra examensarbete. Jag funderar på att bygga på en liten robotcell för mässor att vissa upp. Har inga problem men programmeringen, men jag har aldrig köpt in eller byggt upp något från början så att säga. Så jag undrar ifall det finns någon som kan hjälpa mig att lista upp vad man behöver? Allt ifrån små plintar till själva roboten tack..
Vet att det behövs mer info för att veta vad man behöver, men vad är det mest grundläggande så att säga? Jag kan tänka mig dessa:
En robot
traffo
( PLC? Måste man ha plc vid robot programmering om man använder sig av givare?! )
Säkerhetsbur
Givare
Plintrar
Styr och matnings-kablar
Möjligvis en pedant
Något mer någon kan lägga till så skulle de va jätte gött!
Bygga upp en uppvisningsrobot?
Re: Bygga upp en uppvisningsrobot?
Oj, ett rejält projekt!
Det första är väl att fastslå budgeten, robotceller är inte billiga, kan ju lätt komma upp mot miljonen!
Vad är det du ska visa på mässor, programmeringsinterface, mjukvara, hårdvara?
Ska du göra nåt enklare så finns det ju säkert begagnade celler till salu att plocka delar från.
Välkommen till forumet förresten!
Det första är väl att fastslå budgeten, robotceller är inte billiga, kan ju lätt komma upp mot miljonen!
Vad är det du ska visa på mässor, programmeringsinterface, mjukvara, hårdvara?
Ska du göra nåt enklare så finns det ju säkert begagnade celler till salu att plocka delar från.
Välkommen till forumet förresten!
Tack tack !
Jo budgeten är väll inte allt för tajt då jag samarbetar med ett företag, men självklart inte allt för mycket.
Syftet är att vissa upp för potentionella kunder fördelarna med att automatisera verksamheten. Ingen jätte avancerat, men man ska komma ihåg "uppvisningen" efteråt, alltså bra reklam haha.
Någon som hade/har erfarenhet av programmering och konstruering eller?
Jo budgeten är väll inte allt för tajt då jag samarbetar med ett företag, men självklart inte allt för mycket.
Syftet är att vissa upp för potentionella kunder fördelarna med att automatisera verksamheten. Ingen jätte avancerat, men man ska komma ihåg "uppvisningen" efteråt, alltså bra reklam haha.
Någon som hade/har erfarenhet av programmering och konstruering eller?

Det är ju en hel del personer här som bygger CNC-maskiner och som har plockat isär robotceller för delarnas skull, det var någon som hade fått tag på skruvdragar-robotar, Spruft tror jag det var.
Det finns säkert några som även byggt robotceller, de brukar ge sig till känna!
Ändra titeln till "hjälp att designa robotcell" eller liknande så är det lättare att hitta.
Ett tips om man ska bygga som jag sett är att använda ett aluminiumbyggsystem som typ 40/40 eller 80/80-profiler,
http://www.alufab.cc/aluminum_extrusion ... tric-33420
Det finns även delar som gångjärn, rutor etc som passar i skårorna, meccano för robotbyggare!
Det finns säkert några som även byggt robotceller, de brukar ge sig till känna!
Ändra titeln till "hjälp att designa robotcell" eller liknande så är det lättare att hitta.
Ett tips om man ska bygga som jag sett är att använda ett aluminiumbyggsystem som typ 40/40 eller 80/80-profiler,
http://www.alufab.cc/aluminum_extrusion ... tric-33420
Det finns även delar som gångjärn, rutor etc som passar i skårorna, meccano för robotbyggare!