Vad skall man tänka på vid dragning av långa kablar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
etnica

Vad skall man tänka på vid dragning av långa kablar

Inlägg av etnica »

Jag behöver dra relativt långa kablar c:a 20-40m, mätte upp och 100m av denna kabeln ger 6ohm motstånd. Men hur undviker man så att de fungerar som en radiomottagare och ger störning på ledningen. Kan man sätta en ferit kärna för att motverka störningar.

Har ingen erfarenhet av dragning av så långa ledningar

En enkel bild på hur jag tänkt, sitter även frihjulsdioder som ej är utritade.
12v likström på ledningen. Relä2 är för övrigt ett relä till ett slutbleck i en dörr.
Bild
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Skärmad ledning är bra om man vill avskärma störningar.
Men varför vill du ha låg störkänslighet i applikationen du ritade i schemat? Ett relä är inte speciellt känsligt för störningar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Relästyrning med dom avstånden är inga som helst problem! Reläer är relativt okänsliga för störningar p.g.a att spolen drar en del ström och förloppen är långsamma.
etnica

Inlägg av etnica »

Ok var en klasskamrat som började prata om störningar och sen så blev jag osäker och började tänka för långt.

glömde säga att jord på bilden är jordplan på ett kretskort som relä1 sitter på.

Skulle ju vara om störningar fortplanta sig in på jordplanet på kretskortet och störde annan elektronik, men detta är inte mitt område även om jag läst en kurs om det. Jord är för övrigt jord på mitt kretskort där det bland annat sitter en MCU.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog ta en ferritring lik den man hittar i datorer på sladdarna fram till fronten, och dra sladdarna några varv genom den alldeles i närheten av kretskortet.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Du kan ju alltid tvinna kablarna och / eller skärma kalaset ifall du vill undika att du stör omgivningen. Tror inte ens du hade fått problem med den kopplingen om du så hade dragit kablarna genom ett ställverk. Bara o kötta.
Skriv svar