Några frågor om fordonsel och elektronik.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Raven450

Några frågor om fordonsel och elektronik.

Inlägg av Raven450 »

Hej sitter och klurar på några frågor som jag ska fylla i ett häfte. Grejen är den att jag inte hittar svaren i läroboken och jag har gått igenom den några gånger nu men blir inte klokare än så. Det hade vart bra om någon kan dom korrekta svaren :)

Frågorna lyder så här

1. Beskriv en zenerdiod. Var och till vad används den till.

2. Hur fungerar Ohms lag om I och R varierar när spänningen U är 12V

3. Effektlagen- Hur påverkas effekten och strömmen om spänningen är 12V

4. Hur förändras den totala resistansen om man kopplar in fler förbrukare i....
a. En seriekopplad krets
b. En parallellkopplad krets

5. Rita ett kopplingsschema för två extraljus med relä och brytare med lampa.

Har gjort 65/70 frågor i häftet nu men hittar inte dom resterande 5 i läroboken . . . This makes me crazy :shock:

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Några frågor om fordonsel och elektronik.

Inlägg av Glenn »

Efterssom du har tillgång till internet, har du ens testat att googla på "ohms lag" och "effektlagen" ? det är ju tämligen välkända saker som till och med ingår i högstadiefysik.

Förstår du ohms lag kan du också svara på fråga 4 :)

Fråga fem måste bara stå i boken, annars kan du ju googla fram en inkopplingsanvisning för just extraljus :)
Raven450

Inlägg av Raven450 »

Nej fråga fem finns inte i boken och när jag googlat på det mycket brittiska scheman som är svåra att förstå sig på och scheman som liknar biltemas xD Jo jag höll just på att googla på ohms lag :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ang. fråga fem, vad är problemet? Schemasymboler eller hur det ska kopplas?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Denna behöver du:
ohms-lag.gif
http://faktabanken.nu/motkopp.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 30 maj 2012, 21:58:11, redigerad totalt 1 gång.
retundo

Inlägg av retundo »

Tar mig friheten att förstöra din framtid för all framtid :)

1. Beskriv en zenerdiod. Var och till vad används den till.
Zenerdioder fungerar som vanliga dioder i framriktningen men har en backspänning som är väl definierad.
Dioden används alltså i backriktningen och man utnyttjar då den så kallade zenerspänningen.
Det är den spänning vid vilken genombrott sker.

2. Hur fungerar Ohms lag om I och R varierar när spänningen U är 12V
U = RI

3. Effektlagen- Hur påverkas effekten och strömmen om spänningen är 12V
P=UI

4. Hur förändras den totala resistansen om man kopplar in fler förbrukare i....
a. En seriekopplad krets
ökar
b. En parallellkopplad krets
minskar
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Här känner jag intuitivt att jag måste lägga mig i.

Som lärare i elektronik mitt förra liv måste jag bara ge dig några vägledningar. Först måste jag ge din lärare eller handledare en eloge för att du skall använda dina böcker för att lösa problem. Vad skall man annars ha böcker till? I bokhyllan gör de ingen nytta.

Tänk dig att du sitter i verkligheten med att finna lösningen på ett problem. Hur gör du då? Jo på Internet finns massor, fast i en starkt strukturerad oordning. Wikipedia är en god källa för att få information. Om den svenska är för klen, använd den engelska. Så gå in på Wikipedia och skriv in zenerdiod i sökrutan. Du kan även skriva direkt på google, så väljer den wikipedia bland länkarna.

Fråga 5 är en jättebra uppgift!! Då måste man tänka och använda sina kunskaper för att skapa något nytt. När du kan det, så behärskar du ämnet. Jag kan ge dig tipset att om du lägger ett förslag på forumet, så får du mängder av kommentarer och hjälp. Men vi löser inte läxan åt dig.
Raven450

Inlägg av Raven450 »

Tack för alla svar och hjälpmedel.

Även en fd lärare här på forumet som vet vad han snackar om :) Synd att man inte kunde säga det samma om den vi har som ger korta svar och hjälper tjejerna i första hand. Klart man funderat hur si funkar och hur det kan vara så, fick själv lära mig på ett ungefär hur multimetern funkade och var när den kan vara till hjälp. Tur man inte har den läraren nästa år i alla fall. Det är inte el jag går utan fordons som ni säkert förstått :)
Raven450

Inlägg av Raven450 »

Klas-Kenny skrev:Ang. fråga fem, vad är problemet? Schemasymboler eller hur det ska kopplas?
symbolerna är inga problem det finns i boken utan hur det ska kopplar.

Rätta om jag tänker fel nu men från plus spole så går spänningen genom brytaren och sen till relä för att vidare gå till lampa och extraljus?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag ger lite tips, på hur du kan komma vidare, om du blir serverad svaren så kommer du inte att lära dig just något.

"1. Beskriv en zenerdiod. Var och till vad används den till."

Du har fått ett svar tidigare, om det räcker för dig vet jag inte, men det leder dig på rätt väg.

"2. Hur fungerar Ohms lag om I och R varierar när spänningen U är 12V"

Fundera på vad som händer med strömmen om resistansen varierar.
omvänt, vad måste hända med resistansen för att strömmen ska variera.öka respektive minska.

"3. Effektlagen- Hur påverkas effekten och strömmen om spänningen är 12V"
Linkande resonemang som på 2.

"4. Hur förändras den totala resistansen om man kopplar in fler förbrukare i....
a. En seriekopplad krets
b. En parallellkopplad krets"
Har du någon teori? Serie och parallellkoppling finns garanterat med i din bok.

"5. Rita ett kopplingsschema för två extraljus med relä och brytare med lampa."

Har du ett förslag så kan du säkerligen få hjälp på vägen.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ska man svara på fråga 5 med hur det ser ut idag:

Brytare är kopplad hårdtrådat till en brytarmodul som i sin tur är kopplad via en LIN-buss till displayklustret. Displayklustret skickar sedan vidare signalen via en av de CAN-bussar som hanterar mindre kritiska funktioner. Eftersom de noder som sitter närmast extraljusen har slut på minne så har man flyttat logiken för att hantera extraljuset till tanklocksnoden, men det var lätt fixat eftersom alla noder stödjer Autosar. Tyvärr sitter inte tanklocksnoden på samma CAN-buss som displayklustret så signalen från brytaren måste skickas via en gateway. När sidan tanklocksnoden bästämt om extraljusen ska lysa eller inte skickar den en signal via bilens Flexray-backbone till motorstyrnenheten som direkt drar ett relä i motorrummet och tänder extraljuset.

Eller något i den stilen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@LHelge, Du glömde EMC helvetet .. ;)

Problemställningarna är av förståelsetypen, inte problem X med lösningen Y. Därav att de "saknas" i böckerna.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Kan bara tipsa tråd skaparen att försök lära dig så mycket om el du kan på skolan
då det är mycket el till att styra alla funktioner på ett modernt fordon.
Det oftast mycket förenklat och föråldrat i läroböckerna för fordons programmen så
se om ni på skolan kan få kontakt med en lokal "märkes" verkstad ,som har hand om de fordon som du har inriktat dig på, och få lite exempel på hur det
ser ut nu för tiden med elsystem och motor styrningar.

Vilken inriktning går du?
Gick själv inriktning maskin mekaniker inriktat mot Traktorer för två år sedan så jag har sett hur mycket det skiljer sig
från skolbänken till verkligheten, CAN-bus nät som man genom styr motor, transmission, hydraliken, ljusen, läser av spakar och knappar,
visar information på skärmar. GPS styrning av traktor och redskap. Mjukvaru updateringar och kalibreringar.

Nu till din fråga:
Läs på lite om hur ett relä fungerar så klarnar det nog snart. om inte det hjälper så får du fråga igen.
Är det numren på reläet som du undrar över ?
relä.jpg
30 in
87 (den 87 som är överst på bilden på reläets botten) ut normalt öppen
87 (i mitten) normalt stängd
86 spole in
85 spole ut
Du får vara uppmärksam med reläer då vissa har inbygda dioder över spolen så kolla bilden som brukar vara på reläet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag säger precis som jag säger till min dotter när jag hjälper henne med läxorna: De där frågorna är inte till för att du skall svara på dem, de är till för att du skall lära dig nåt när du försöker svara på dem.

Ju mer hjälp du får desto mer förstör du för dig själv.

Ofta är såna där frågor också väldigt "ledande", de anknyter direkt till något i kursmaterialet eller något som tagits upp på en lektion. Det kan alltså finnas massor med olika svar men det är bara om man hängt med på lektionerna och läst det man ska som man vet vilket svar som efterfrågas. Jag brukar få skumma igenom dotterns böcker och stenciler för att förstå vad det är de är ute efter i vissa frågor. (Ex. "Vad är det som gör att kroppen kan förbränna kol i kroppstemperatur?" Letar man i boken så finns det en mening som just avslutas med "därför kan kol förbrännas vid bara 37 grader i kroppen".)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om din fordonslärare inte klarar att handleda dig så att du kan skaffa den kunskap som behövs så kanske du kan söka upp en lärare på elprogrammet eller någon av lärarna inom Natur och teknikprogrammet. Antagligen heter det inte så nu för tiden men du kanske ändå kan förstå vilket program jag menar.

Men om du rannsakar dig själv kanske det innerst inne inte är din fordonslärare det är fel på utan helt enkelt att du tycker att det vore bekvämt om någon här i Elektronikforumet kan svara på frågorna så slipper du lägga tid på detta tråkiga ämnesområde. Jag har stött på sådana elever inom fordonsprogrammet i andra skolor tidigare. Om jag nu har slagit huvudet på spiken i detta så tycker jag att du skall ta dig en allvarlig funderare på om det trotts allt inte kan vara bra att lära sig detta ämnesområde ordentligt. Det är nämligen både lättare att få jobb såväl som att klättra högre i lönenivå ju mera kunskap man har. Dessutom är det inte helt omöjligt att du kan bli unik inom fordonsel men hög kunskap om alla andra som läser fordon fuskar sig igenom detta ämnesområde och då har du ännu större förutsättningar att lyckas bra med löneförhandlingarna när du börjar jobba efter genomgången skoltid på fordonsprogrammet.

Lycka till med studierna, hårt arbete med läroböcker och övningsuppgifter leder till framgåg i livet. Inte fusk med hemuppfiterna här på Elektronikforumet.
Skriv svar