Hjälp med mosfet lösning.
Hjälp med mosfet lösning.
Vad har jag gjort för fel?
LED som symboliserar en motor får hela tiden 18V.
Har provat att vända ifr510 180grader men samma resultat.
LED som symboliserar en motor får hela tiden 18V.
Har provat att vända ifr510 180grader men samma resultat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Hjälp med mosfet lösning.
Vad vill du åstadkomma? styra motorn med arduinon?
Jag kan direkt säga att din koppling är trasig dock
Jag kan direkt säga att din koppling är trasig dock
Din krets kommer inte att fungera men hur skulle du koppla om du istället använde en vanlig strömbrytare för att slå av och på motorn?
Detta kan ge dig en vägledning när du sitter ock klurar på en lösning med MOSFET.
Detta kan ge dig en vägledning när du sitter ock klurar på en lösning med MOSFET.
- prototypen
Motorn får alltid 18 volt, motorn ska ligga i serie med transistor. Som det är kopplat så kortsluter MOStransistorn drivspänningen.
MEN den gör inte detta för spänningen på gaten blir för låg. Koppla gaten direkt till aurdinon så kanske det fungerar. Det finns speciella MOS som kan drivas på 5 volt.
Protte
MEN den gör inte detta för spänningen på gaten blir för låg. Koppla gaten direkt till aurdinon så kanske det fungerar. Det finns speciella MOS som kan drivas på 5 volt.
Protte
- 13th.Marine
- EF Sponsor
D2 Stoppar dessutom strömmen (ska den vara en frihjulsdiod ska den sitta över motorn)
Det var den märkligaste kopplingen jag sett hittills... varför inte kolla hur någon annan har gjort?

Så här gör du om det räcker med 5 volt på gaten. Men det ska vara ett 100k motstånd från processorutgången till jord också, så att inte MOSen brinner upp när du resettar.
Om du ska driva gaten med högre spänning kan du använda en NPN-transistor (som då inverterar signalen) så här:

(Här saknas dioden över motorn - den ska sitta exakt som på förra bilden.
Här kan du inte sätta ett motstånd från gate till jord - du måste istället sätta ett pull-up motstånd till processorutgången på ca 10k som ger spänning till basen då processorn är avstängd - då stannar motorn.

Så här gör du om det räcker med 5 volt på gaten. Men det ska vara ett 100k motstånd från processorutgången till jord också, så att inte MOSen brinner upp när du resettar.
Om du ska driva gaten med högre spänning kan du använda en NPN-transistor (som då inverterar signalen) så här:

(Här saknas dioden över motorn - den ska sitta exakt som på förra bilden.
Här kan du inte sätta ett motstånd från gate till jord - du måste istället sätta ett pull-up motstånd till processorutgången på ca 10k som ger spänning till basen då processorn är avstängd - då stannar motorn.
Ahh tackar.
Nu gjorde jag tyvärr inte originalet, koret är fräst så det blir att gnida hjärncellen för att hitta en lösning.
Nu gjorde jag tyvärr inte originalet, koret är fräst så det blir att gnida hjärncellen för att hitta en lösning.
Det kanske går om du vänder och vrider på komponenterna, och sätter dit lite extra motstånd... beroende på hur det ser ut.
Den som ritade originalet ska nog inte försöka göra fler ritningar åt andra innan han har lärt sig lite om hur transistorer fungerar
Den som ritade originalet ska nog inte försöka göra fler ritningar åt andra innan han har lärt sig lite om hur transistorer fungerar