"Stående" fjäder istället för kabelkedja?
"Stående" fjäder istället för kabelkedja?
Jag funderar lite över kabeldragningen till min CNC-fräs. För Y-axeln (portalens rörelse) har jag en fin kabelkedja, men för X funderar jag på att sätta en stående fjäder i mitten av rörelseområdet. Sen drar jag kablarna inuti fjädern som då böjer sig åt endera hållet när X rör sig. Nackdelen jag ser är att man lägger en liten belastning på kablarna, men annars tycker jag det borde funka fint? Eller kanske t om en längre fjäder som är fäst i båda ändar?
Är det någon som har någon åsikt/fundering om detta?
Är det någon som har någon åsikt/fundering om detta?
Re: "Stående" fjäder istället för kabelkedja?
Parallellt med kablarna kunde du kanske lägga en dragavlastare som du gör aningen spändare en kablarna.
Den kommer då att ta böjningen av fjädern och kablarna går fria.
Jag tänker främst på en grov nylonlina, >2 mm diam (liknande sådan som man använder för att dra elkablar i installationsrör), men kanske en stålwire också går.

Den kommer då att ta böjningen av fjädern och kablarna går fria.
Jag tänker främst på en grov nylonlina, >2 mm diam (liknande sådan som man använder för att dra elkablar i installationsrör), men kanske en stålwire också går.
Ja nåt sånt tänkte jag mig. Skulle dock behöva plats för stegmotorkabel, ändlägeskablar och vatten samt matning till spindel, så det får nog vara lite grövre.
Dragavlastning i form av wire eller snöre var ju en bra idé, men allra snyggast vore det nog med en tillräckligt lång och grov fjäder för att fästa i båda ändar.
EDIT: Rättade till stavningen och lade till lite
Dragavlastning i form av wire eller snöre var ju en bra idé, men allra snyggast vore det nog med en tillräckligt lång och grov fjäder för att fästa i båda ändar.
EDIT: Rättade till stavningen och lade till lite
Senast redigerad av X-IL 31 maj 2012, 10:07:26, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Rätt tänkt!
Har funderat i samma banor, det är lätt att bara kopiera och följa efter.
Nytänkande och lättja skall styra livet säger Lasp.
Har funderat i samma banor, det är lätt att bara kopiera och följa efter.
Nytänkande och lättja skall styra livet säger Lasp.
Vad skulle fördelen vara med denna lösning framför att använda en kabelkedja som man brukar göra? Priset?
/F
/F
Priset definitivt, men sen gillar jag på gott och ont att lösa saker lite annorlunda. Nu gåller det bara att hitta en lämplig fjäder.
Varför en fjäder? Varför inte bara dra kablarna i en hyffsat styv slang?
Ja det kanske blir lika bra. Får testa lite olika så får vi se.
Om man gillar att lösa problemet själv och på ett annorlunda vis så kan man titta på detta lilla projekt 
DragonCable
Riktigt coolt.
/F

DragonCable
Riktigt coolt.
/F