Datainsamling på retrovis

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kmpmange

Datainsamling på retrovis

Inlägg av kmpmange »

Hej!

Vi har en vision att på ett retrovis samla in data via besökare kring ett bord (typ som ett konferensbord eller liknande). Jag är väldigt novis på hårdvara men har mjukvarubakgrund och kan nog sätta samma ett och ett. Hursomhelst så behöver jag tips kring just vart man kan få tag på hårdvara till följande:

Produktidén innebär att jag vill ha ett 10-tal numpads från gamla tangentbord (alltså det stuket, med dom gamla IBM-tangentborden med stora tangenter som i princip klickar till rejält när man trycker ner dom ;)). Till detta vill jag ha en LCD-display eller något annat liknande, som man kan bygga ihop med keypaden (så det ser ut som en gammal retro-kalkylator eller liknande).

Kontentan rent tekniskt är att man kan styra detta via USB, alltså koppla samman alla 10 enheterna till samma dator via USB-hubb eller något sånt. Därefter kan man nog skriva något program i .NET eller Java där man man kan styra utdatan till varje enskild display, samt inhämta data från varje enskilt "tangentbord", vilket då representerar varje medlem i "undersökningen".

Vi vill nämligen kunna samla in data som en enkätundersökning, men få besökaren att uppleva den gamla "labbmiljön" med stora rejäla knappar och en 1-2 rads display där frågorna kommer upp.

Datorn vi skall använda att koppla samman alltihopa är tänkt att vara av nyare modell då den ändå skall så undanskymd. Detta innebär ju att USB blir det primära valet för anslutning (eller?).

Vad tror ni? Har någon en idé kring vart man kan få tag på hårdvarukomponenterna och vad man skall söka sig efter? Är ingen expert alls på hårdvara.. ;(
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Datainsamling på retrovis

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tänk liten autonom enhet, typ Arduino som ställer frågan till en display och tar emot svaret.
När svaret är givet sänds det till en central maskin, denna maskin pytsar ut frågorna till de enskilda enheterna.
Tror inte på tanken att ha tio enheter per en maskin!

Och välkommen till forumet ;-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju redan USB-anslutna numeriska t-bord så den delen ska knappast vara ett problem. Om man sedan kan urskilja de enstaka t-bord på ett enkelt sätt kan jag inte svara på dock.

Det ska även vara ganska enkelt att bygga displayen och skicka data till dom via någon lämplig USB-krets.

Sammantagit hade jag nog löst det hela lite annorlunda men det beror ju på om det är något temporärt som ska lösas som en kul grej eller om det ska vara "rediga grejer" som ska hålla i lång tid.

Är det planerat att hålla i lång tid hade jag vald en FT232-krets eller liknande och kopplat en mikroprocessor (µC) på den och då låtit µC'n styra display och läsa knappsatsen. På det vis kommer varje enhet upp som en COM-port och man kan enkelt urskilja de enstaka enheter osv.

Men utvecklingen blir en del mer än att bygga på ett befintligt t-bord, dock kan det sannolikt gå utmärkt att använda ett numerisk t-bord som bas i det hela.
kmpmange

Inlägg av kmpmange »

Aha, så du tänker att man skickar från datorn till Arduinon -> "Här kommer en ny fråga, ställ den och samla in data till mig". Sen skickar Arduino den till enheterna och de svarar var och en vilken lagras lokalt tills dess att frågorna besvarats, varpå informationen skickas tillbaks till datorn (eller efterhand som folk svarar).

Jag har en Arduino som jag kanske kan använda, men vad behöver man mer rent praktiskt? Kan jag läsa mer info någonstans, skaffa några komponenter etc.?

Icecap: Det skall nog vara både och. Det är ett koncept som kan bli lite mer "producerbart", men i dagsläget vill vi nog bara få en fungerande produkt i en sluten miljö, så alla enkla lösningar är bra lösningar. Jag får nog läsa på lite mer kring FT232 m.m.

Brainstormar ju mest här, så alla tips är välkomna, tack på förhand allihopa!
johano

Inlägg av johano »

Nja, det blir nog en "arduino" i varje "terminal" (d.v.s. tangentbord+display).

Är antalet terminaler dynamiskt?
Och hur många terminaler kan det bli som mest?
Du skriver "ett 10-tal", innebär det att det också kan bli uppåt
20-30st?

Om det rör sig om den mängden så skulle nog jag valt en lösning
där kommunikationen sköts över Ethernet och varje terminal
är en liten dator som sköter tangentbord+display och sedan pratar
med "moder"-datorn genom ett lämpligt protokoll.

Då skulle man kunna göra det hela ganska självkonfigurerande, varje terminal
ropar ut sin "adress" och "modern" fångar upp dessa och "lär sig" vilka terminaler
som finns anslutna.

/johan
kmpmange

Inlägg av kmpmange »

Toppenidé, den gillade jag verkligen (med Ethernet alltså). Känns dynamisk och skalbar. Det kan komma upp till 20-talet enheter iaf, men det är ju toppen med ethernet då man kan sätta en trådlös router på plats och sen själva "servern" på annan plats i nätverket.

Kan (ska) man använda ethernetkort till Arduinon då eller? Eller det finns andra lösningar som är bättre?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.sparkfun.com/products/9026

Chipet som används på det kortet är trevligt och lätt att använda. Arduino har jag dock aldrig provat...

edit: attan vad dyrt kort, chipet i sig kostar $5-6 och till det behöver du ett magjack för en $5..
kmpmange

Inlägg av kmpmange »

Tack för tipset! Det är den som jag har liggandes här tror jag, och sen har jag en Arduino, då borde man kanske satsa på den för att bygga ihop något som man kan använda.

Men finns det några bra "retro-keypads" eller kan man använda något annat att koppla på Arduinon? Likaså LCD, vad ska man satsa på där?
click

Inlägg av click »

Tips på coola knappar: http://www.ebay.com/itm/10-Digitast-Sha ... 3367662339 mycket bra kvalitet också, samma typ som användes i en viss legendarisk trummaskin från roland.

För mer retrokänsla i displayen skulle jag valt en alfanumerisk LED eller VFD display, dyrare och krångligare än LCD, men mycket tuffare :)

Vad det gäller elektroniken bakom är arduino det absolut enklaste, finns färdiga bibliotek för nästan allting så det går väldigt snabbt att slänga ihop något sådant. Jag har aldrig testat att ha flera USB com-portar inkopplade samtidigt, men det borde inte vara något problem, de flesta OS:en borde klara det tycker jag.
kmpmange

Inlägg av kmpmange »

Hej igen!

Tack så mycket för alla tips. Tror vi skall köra på en prototyplösning där vi kopplar någon lösning för indata (typ den ebay-länken ovan) och en LCD-display samt Arduinos Ethernet Shield för nätverkskommunikation.

Finns det några tips på konkreta lcd-displayer som är bra för arduino? jag vill ju också att det skall finnas tillräckligt med I/O anslutningar för allt detta. Kan man annars köpa någon "expansion card" eller sånt om det skulle vara ont om pins?

Novis på detta som sagt ... :roll:
click

Inlägg av click »

Väldigt många små alfanumeriska lcd-displayer använder styrkretsen HD44780 från Hitachi, skulle säga att det nästan är standard. Den är väldigt lätt att prata med, dels finns det ett färdigt bibliotek till arduino, och om du skulle välja att köra på någon egen lösning med PIC eller någon annan uC är det väldigt lätt att skriva en egen drivrutin till den.
Det är dock ett paralellt interface, så det tar upp en del pinnar (minns inte hur många) men jag vet att tex. sparkfun ett kort som gör att man kan prata seriellt med den.
För knappsatsen kan man använda en multiplexer så sparar man pinnar där också.
kmpmange

Inlägg av kmpmange »

Tack för alla svar, ska kolla på de komponenter ni nämnt så får jag återkomma om det är några andra frågor..

Måste säga toppen med sådana här forum och sådana ambitiösa medlemmar, keep up the good work! :-)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Retrovis?! Vart är då DOS maskinen och alla Z80 CPUer? :D
click

Inlägg av click »

Kan man köra arduino api:n på Z80? :humm:

:D
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Som LCD kan jag verkligen rekommendera sparkfun's LCD med seriell anslutning (typ denna http://www.sparkfun.com/products/9395). De finns med olika antal rader och tecken per rad. Behöver bara en anslutning för datauppdatering förutom spänningsmatning.
Skriv svar