Hur modifiera en Boss SD-1 overdrive-pedal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Hur modifiera en Boss SD-1 overdrive-pedal?

Inlägg av PoorCadaver »

Hej!

Jag fortsätter trixa med gitarrpedaler, och nu har jag tänkt modifiera en Boss SD-1 Super Overdrive så att den lämpar sig för bas istället! Det är en populär pedal som vissa kan modifiera på ett bra sätt, men jag har inte hittat någon modifiering på nätet som är något att ha... Det jag hittat innebär att montera ytterligare potentiometrar eller switchar och det vill jag helst slippa.

Så min fråga är om någon här har ett förslag på hur jag kan gå till väga för att få kretsen att släppa igenom mer bas (botten) men ändå behålla disten?

Det jag har provat med hittills är att löda fast en 470nF över ingångskondingen för att sänka brytfrekvensen till ca 300Hz (kommer inte ihåg exakt), men det gjorde inte stor skillnad.

/Jonas

Bild
BildBild

EDIT:
Uppdaterat bilder och scheman.
Senast redigerad av PoorCadaver 30 maj 2012, 14:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hur modifiera en Boss SD-1?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tyckte det var lite svårt att se på det lilla schemat, så jag letade upp två större:

http://www.hobby-hour.com/electronics/s ... rdrive.php <-- Original. (Scannat och därmed bäst att gå efter.)
http://www.freeinfosociety.com/electron ... php?id=169 <-- Samma som du lade upp, fast större.

Intressant idé. Ska titta lite närmare på schemat.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Re: Hur modifiera en Boss SD-1 overdrive-pedal?

Inlägg av PoorCadaver »

Ja, hoppsan, meningen var att lägga upp större schema...

Har uppdaterat första inlägget med större schema!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har inte gjort någopn födjupad analys av kretslösningen men C2 och R4 är starka kandidater om du vill ändra de frekvensmässiga egenskaperna. Jag tcyer du skall ladda hem LTSpice och mata in kresten där. Då kan du simulera lite olika scenarion innan du ger dig på att löda i apparaten.
Bonke

Inlägg av Bonke »

Hej!
Keelymodden är säkert bra. Kul med germanium transistor. Jag har moddat en ds-1 för bas. Bytte in och ut kondingar, några elyter mot film och ändrade klippdioder.

Lycka till!
Henke
tubis

Inlägg av tubis »

Höj värdet på c3 för att lyfta basen. C4 kan även vara läge att slopa för att din basmod inte ska låta allt för bumlig. Lycka till.
Skriv svar