Går i tankarna att bygga ett trächassi till datorn och funderar hur det blir med jordningen.
I ett vanligt metallchassi går ju allt som oftast åtminstone en kabel från t.ex. frontpanelen till själva chassiplåten som i sin tur jordas mot nätaggregatets hölje. Men då trä inte leder särskilt mycket ström känns ju detta som en omöjlighet i ett trächassi.
Jag kommer att köra datorn i ett jordat uttag och funderar om det helt enkelt räcker med detta. Nätaggregatet är ju jordat från väggen och sedan kopplat till övriga komponenter i datorn där även jord följer med till samtliga. Finns det någon egentlig mening med att t.ex. dra en sladd mellan nätaggregatet och moderkortdistansernas fästpunkter på moderkortet till hårddiskarnas hölje samt backplate och frontpalelens usb-portar?
Jag tycker rent logiskt att det inte behövs, men är osäker. Därav frågan
Och hur blir det om man skulle köra i ett ojordat utttag? Här gissar jag att det ungefär är lika illa att köra ett trächassi utan någon speciell jordning inne i chassit som det är att köra ett metallchassi där jordning faktiskt finns.
Givetvis kommer det vara ordentligt med kylning i chassit då jag är fullt medveten om att trä är betydligt mer lättantändligt än metall.