Jordning i datorchassi av trä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MrOrsh

Jordning i datorchassi av trä

Inlägg av MrOrsh »

Var osäker om jag skulle ställa denna fråga här eller på t.ex. Sweclockers, men gör ett försök.

Går i tankarna att bygga ett trächassi till datorn och funderar hur det blir med jordningen.
I ett vanligt metallchassi går ju allt som oftast åtminstone en kabel från t.ex. frontpanelen till själva chassiplåten som i sin tur jordas mot nätaggregatets hölje. Men då trä inte leder särskilt mycket ström känns ju detta som en omöjlighet i ett trächassi.

Jag kommer att köra datorn i ett jordat uttag och funderar om det helt enkelt räcker med detta. Nätaggregatet är ju jordat från väggen och sedan kopplat till övriga komponenter i datorn där även jord följer med till samtliga. Finns det någon egentlig mening med att t.ex. dra en sladd mellan nätaggregatet och moderkortdistansernas fästpunkter på moderkortet till hårddiskarnas hölje samt backplate och frontpalelens usb-portar?

Jag tycker rent logiskt att det inte behövs, men är osäker. Därav frågan :-)

Och hur blir det om man skulle köra i ett ojordat utttag? Här gissar jag att det ungefär är lika illa att köra ett trächassi utan någon speciell jordning inne i chassit som det är att köra ett metallchassi där jordning faktiskt finns.

Givetvis kommer det vara ordentligt med kylning i chassit då jag är fullt medveten om att trä är betydligt mer lättantändligt än metall.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Jordning i datorchassi av trä

Inlägg av prototypen »

Du har rätt om jordningen, det räcker med nätaggregatets jordningen.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klarar du emc kraven med trächassi?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tveksamt.
Finns dock ledande färg att köpa, ofta i spray-form.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

TomasL skrev:Tveksamt.
Finns dock ledande färg att köpa, ofta i spray-form.
Vad är tveksamt? Om det behövs extra jordningskabel eller ej?
grym skrev:klarar du emc kraven med trächassi?
Bra fråga. Kan tänka mig att t.ex. http://www.inet.se/produkt/6901420/ante ... f-35-svart heller riktigt lever upp till dessa värden.
Har väl även funderat lite på ett plastchassi. Inte av plexi, utan snarare någon icke genomskinlig plast. Står plast sig bättre mot emc-kraven än trä måntro?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det är nog EMC-kraven som det är tveksamt om trächassiet klarar. Målar du insidan med ledande färg, och jordar denna, så ligger du betydligt bättre till.

Om det verkligen behövs eller inte är ju dock en bra fråga, men varför inte "better safe than sorry"? :)

Edit: För övrigt så MÅSTE du lägga upp bilder på chassiet sen! Det har jag bestämt! ;) (för att jag väldigt gärna vill se det, såklart! :))
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En "normal" datorlåda har väl också en mycket tvivelaktig skärmning. Locket/luckan har inte mycket kontakt med lådan, ingen runtomslutande förbindelse så jag tror inte det blir någon större skillnad. Med en bra design så går det att klara EMC utan skärmad låda men med skärm på moderkortet där det strålar som värst.

Frågan var också hur det blir om man sätter proppen i ett ojordat, ja med en trälåda så är det säkrare för personskada då trä isolerar ganska bra.

Protte
Borre

Inlägg av Borre »

Någon extra kabel behöver inte dras, på normala ATX-nätagg är skyddsjord och nätaggets sekundärjord ihopkopplade.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

prototypen skrev:Frågan var också hur det blir om man sätter proppen i ett ojordat, ja med en trälåda så är det säkrare för personskada då trä isolerar ganska bra.
Protte
Ja visst måste det faktiskt vara säkrare med trä runt om när det gäller ett ojordat uttag eftersom man då inte rör något av det som faktiskt är kopplat till komponenterna, mer än möjligen I/O-portarna samt eventuella USB-portar på framsidan.

Satt och googlade lite på chassin av plast också eftersom jag kom att tänka på det som material också. Såg någon som hade byggt ett chassi av lego. Kanske kanske skulle vara värt att testa :-D Trä och plast har väl ungefär samma dåliga ledande (och värmeisolerande dessvärre) egenskaper gissar jag? :-)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Bygg i trä det blir roligare att se resultatet av ett sådant jobb när du postar bilderna. Biltema säljer billiga teakplankor som skulle passa kanonbra till en exklusiv datorlåda.

Beträffande EMC så är det viktigare att du väljer rätt nätaggregat än att du satsar på att skärma i lådan. Nätaggregatet bör ha ett ordentligt EMC-filter på inkommande 220 V. Annars läcker det ut en hel del skräp som ger upphov till störningar på radioutrustning i närliggande kvarter. Bor det en sändaramatör i närheten så lär du garanterat få påhälsning om du fuskat med ett billigt nätagg utan filter.

By the way, du behöver inte vara bekymmrad för att köra datorn med trächassi i ett ojordat uttag. Det bästa är faktiskt att inte fråga om sådant i ett forum oavsett vilket ty det blir gärna en massa förvirrande diskussioner om detta.

Lycka till med bygget, vi ser fram emot bilder. Starta gärna en projekttråd där du berättar om framgångarna med ditt projekt men lägg den i avdelningen "Projekt".
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Lutar åt att det blir trä då. Blev visserligen lite sugen på just lego, kanske får bli någon liten server av det eller så framöver :-)

Då kör jag på att låta bli att jorda komponenterna med varandra eftersom det uppenbarligen inte spelar någon roll (?). Begreppet skyddsjord kommer dock upp i mitt huvud. Kan det vara bra att strömmen har ytterligare en väg att ta vägen om den skulle behöva? (dvs. en kabel mellan alla metallskal på komponeterna?)

Funderar, när jag sitter och skissar, på att kanske ha något litet fönster i datorn. Påverkar det strålningen något måntro?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Begreppet skyddsjord är lite knepigt att förstå emellanåt så skit i det just nu eftersom du kan förutsätta att nätaggregatet är byggt på ett någorlunda säkert sätt givet att du köpt det i Sverige eller annat Europeiskt land.

Bygg din trälåda och sätt i ett fönster om du vill. Det spelar ingen som helst roll när det gäller spridning av icke önskvärda störningar på annan utrustning.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Då kör jag på det labmaster!

Tack för snabba och trevliga svar.

Återkommer givetvis med bygglogg och bilder så snart jag kommer igång :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva EMC-delen har definitivt mycket med kvaliteten av nätdelen att göra men att ha någon skärmning på själva lådan är inte dumt alls heller.

Som TomasL skrev finns det ledande spray att köpa - men vanligt hushållsfolie (alu) är synnerligt bra också! Viktigt är att det läggs på i så hela och stora ytor som möjligt och att dessa ytor har elektrisk kontakt med själva chassit, alltså i grunden med nätdelens ytterhölje.

Jag hade nog byggt lådan och sett till att det fanns en "bur" med folie/ledande lack runt hela alltet så långt det går, allt ihopkopplat på ett sätt som gör att man kan plocka isär det hela utan att skulle hålla reda på lösa ledningar osv. En fjäder är utmärkt till att skapa kontakt...

Folien hade jag limmat med billig silikon monteringslim, ung. som att klistra tapet.
MrOrsh

Inlägg av MrOrsh »

Kommer förmodligen ha ett XFX-nätaggregat i, vilka ju brukar hålla förhållandevis bra kvalitet. Inte de dyraste nätdelarna på marknaden, men heller inga budgetnätdelar.

Men kanske kan vara värt att köra lite aluminiumfolie på insidan på de ställen som går då, och sedan dra en sladd från nätdelens hölje till denna folie. Jag får väl ett hum om vad detta gör, men rent tekniskt - hur hjälper det till? Skapar nollan/grunden i folien någon form av "barriär" som håller strålningen från moderkortet innesluten?

Chassit kommer förmodligen stå på ett bord nästen direkt bredvid skärmen (lcd) så på så vis kanske det kan vara bra att skärma av lite också så skärmen inte störs av datorns magnetfält.

Sökte runt lite på EMC och så vitt jag förstod finns det ingen faktisk lag som reglerar dessa värden (åtminstone i Sverige) utan det är riktvärden man gärna ska uppnå. Har jag förstått korrekt? (Vill ju inte gärna bygga något faktiskt olagligt)
Skriv svar