använda usb-joystick för att styra quadkopter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mmarks

använda usb-joystick för att styra quadkopter

Inlägg av mmarks »

Tankegången är följande: Jag gillar radiostyrt, quadkopters verkar vara riktigt roliga, jag är van vid att använda en "joystick" eftersom jag flyger själv och jag har dessutom en joystick hemma som jag gillar:
http://www.saitek.com/uk/prod/fly5.html
Jag håller än så länge enbart på med själva "styrningsdelen" av det hela.

Jag har lite erfarenhet av Pythonprogrammering så jag tittade lite på vad andra har gjort och har nu ett eget program som tar in data från joysticken. Nästa steg skulle då vara att skicka ut den behandlade datan till en radiomodul men här stöter jag på problem. Jag hade i första hand tänkt använda mig av den här radiomodulen:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614
eftersom den verkar lätt att komma igång med, eventuellt skulle jag byta upp mig senare till något med bättre räckvidd.
Jag kan inte så mycket om kommunikation mellan olika enheter men jag antar att jag inte bara kan skicka data till den lite hipp som happ utan att den behöver lite tid på sig för varje sändning. Min tanke är att låta programmet kontinuerligt ta in data från joysticken och vid en given tidpunkt behandla den senaste datan och skicka iväg den men jag kommer inte på något sätt att göra detta.
Finns det något motsvarande på PC (särskilt i python) till MCU-ernas interruptrutiner?

Som jag ser det har jag tre alternativ på hur jag tar mig vidare:

1. Jag kommer på ett sätt att skicka data med bestämda tidsintervall från datorn och i övrigt hämtar programmet data kontinuerligt från joysticken.

2. Jag kopplar joysticken till en MCU och skriver programmet i C istället och låter datan sändas vid t ex ett timer overflow interrupt. Problemet här blir då istället att jag inte har en aning om hur jag tar hand om datan från joysticken (den kräver drivrutiner vid installation på datorn).

3. Jag gör en egen joystick vilken då i princip skulle bestå av ett antal potentiometrar och knappar som jag kopplar till en MCU som får behandla datan och skicka till radiomodulen. Enda nackdelen jag ser med detta är att jag har begränsade möjligheter till att bygga en bra joystick.

Förslag och övriga synpynkter på hur jag kan ta mig vidare mottages tacksamt :)
Användarvisningsbild
Helgesson

Re: använda usb-joystick för att styra quadkopter

Inlägg av Helgesson »

Har själv gått i samma tankar om att styra mina RC flygplan och mulitcoptrar med en joystick när jag kör fpv.

Mitt sätt att lösa det då hade nog varit alternativ 3 fast då slakta en joystick och sedan koppla på mig på knapparna och pottarna till en µcontroller och sedan snacka direkt till en sådan här http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... odule.html som jag förövrigt har i min radio och är supernöjd med.

edit:Länken
mmarks

Inlägg av mmarks »

Jag plockade precis isär joysticken, det blev lite svettigt när jag inte fattade varför jag inte kunde få ihop den igen men jag lyckades tillslut, hur som helt såg det inte ut att vara allt för svårt att koppla in sig på direkt på dess hårdvara.

Jag har aldrig använt en sån modul som du länkade till, hur fungerar de ihop med en MCU? Måste man skriva egna radioprotokoll?
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Den tar emot en så kallat PPM signal hitta lite info här http://skymixer.engineering.free.fr/ind ... &Itemid=49 vilket är mycket enkelt att skicka.

Den modul jag länka till har även telemetri, dvs att det går att skicka data tillbaka från radiomottagaren om man vill.

Sedan är det bara använda de radiomottagarna som passar till modulen, tex http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... etery.html eller http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... etry_.html

Har du hållit på med radiostyrt flyg innan?
mmarks

Inlägg av mmarks »

Jag har haft två RC-flygplan, ett motorsegelflygplan och ett enklare plan med elmotor och 3-kanalsstyrning, tyvärr har inget av dem varit i luften på väldigt länge efter att de kraschade av olika anledningar, jag är dock bara skyldigt till den ena kraschen :wink: Så det är ett bra tag sedan jag aktivt höll på med radiostyrt men jag hoppas att ändra på det i och med detta projekt.

Om jag har fattat rätt nu så ställer mottagardelen själv ut servosignalerna istället för att kommunicera med ytterligare logik? Hur fungerar det med quadkopters som man väl inte styr "direkt"? Där låter man väl snarare det inbyggda reglersystemet sköta styrningen utifrån börvärden som ges av användaren?
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Först har du en joystick som sedan är kopplad till nån form av MCU som tolkar signalerna och gör om dom till PPM signaler som då sedan skickas i sin tur till radiodelen delen, exempelvis frSky modulen som jag länkade till sedan sköter den kommunikationen till mottagardelen som då i sin tur får snacka med ett styrkort tex KK kortet, MultiWII, MK osv som sköter själva regleringen och stabiliseringen av farkosten.

Hoppas det inte blev allt för rörigt :)
mmarks

Inlägg av mmarks »

Nejdå jag blev bara lite fundersam när jag tittade på de mottagare du länkade till, som jag fattade det så hade de bara utgångar för att styra servon direkt istället för att gå vägen via styrkort. Men nu när jag tittar en gång till så ser det ut som att iallafall den större har utgångar för att snacka PPM med något styrkort.
mmarks

Inlägg av mmarks »

Har tagit en tittat i databladen för de moduler du länkade till, tror jag beställer sändaren och 8-kanalsmottagaren och börjar testa med dem, får jag det att funka med en MCU så blir det modifiering av joysticken i nästa steg.
Tack för tipsen :)
Skriv svar