Dra TP-kabel tillsammans med elinstallation?
Dra TP-kabel tillsammans med elinstallation?
Ja vad gäller egentligen?
Har ett rätt stort förråd där de inte finns några uttag endast en lampa. Tänkte komplettera med ett eluttag och tp-kabel för att kunna ställa datorn där. Är de okey att från centralen dra tp-kabeln i samma vp-rör som elinstallationen?
Vilken kabel lämpar sig, de handlar bara om några få meter!
Har ett rätt stort förråd där de inte finns några uttag endast en lampa. Tänkte komplettera med ett eluttag och tp-kabel för att kunna ställa datorn där. Är de okey att från centralen dra tp-kabeln i samma vp-rör som elinstallationen?
Vilken kabel lämpar sig, de handlar bara om några få meter!
Re: Dra TP-kabel tillsammans med elinstallation?
Sannolikt inte. Du måste dra TP-kabeln utanför eller i eget VP-rör.
Ska du dra TP och el i samma rör måste ju elkabeln vara en kabel med yttermantel (funkar inte med FK, den är ju bara grundisolerad), men kabel med yttermantel "får" väl inte förläggas i rör?
Men sen är ju frågan om det finns nån direkt fara att dra en elkabel och en nätverkskabel i samma rör, till skillnad mot att klamra dem sida vid sida på väggen, ha dem i samma kabelsamlare under skrivbordet eller dra dem i samma kabelkanal.
Men sen är ju frågan om det finns nån direkt fara att dra en elkabel och en nätverkskabel i samma rör, till skillnad mot att klamra dem sida vid sida på väggen, ha dem i samma kabelsamlare under skrivbordet eller dra dem i samma kabelkanal.
Köra W-LAN ?
(OK, svarar inte på frågan om kabeldragning, men i alla fall...)
(OK, svarar inte på frågan om kabeldragning, men i alla fall...)
labmaster: Räcker inte som svar.
W-Lan
Nerre: Med mantel menar du EKRK?
Hitta detta
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Frag ... abelkanal/
EDIT: De finns ett nätverksuttag på andra sidan väggen, en fuling hade varit att göra hål i dosan och väggen
W-Lan
Nerre: Med mantel menar du EKRK?
Hitta detta
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Frag ... abelkanal/
EDIT: De finns ett nätverksuttag på andra sidan väggen, en fuling hade varit att göra hål i dosan och väggen
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
"förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen" är nog den springande punkten, och nätverkskabeln lär inte vara godkänd för 230 V, tyvärr.
Edit: Du får väl dra en fiber i stället
Edit: Du får väl dra en fiber i stället
Jag har ingen koll på kabelbeteckningar, men isolationen mellan nätspänningen och ledarna i nätverkskabeln måste ju uppfylla kraven för dubbel/förstärkt isolation för nätspänning. Det måste alltså vara en kabel som är godkänd för att förläggas berörbart.
- Electricguy
Grundregel: Kör inte trådlöst om du absolut inte måste! 
Jag tänkte också på fiber precis som hcb är inne på.
Så tänkte jag göra när jag drar ner el ner till vår lilla gäststuga nån gång, iofs tänkte jag väl dra en mer isolerad strömkabel i PEM-rör, men enklare med fiber än kabel, känns säkrare med.
Är det bara några meter är det ju ingen direkt kostnad heller, iaf inte om man nöjjer sej med 100Mbit.
Så tänkte jag göra när jag drar ner el ner till vår lilla gäststuga nån gång, iofs tänkte jag väl dra en mer isolerad strömkabel i PEM-rör, men enklare med fiber än kabel, känns säkrare med.
Är det bara några meter är det ju ingen direkt kostnad heller, iaf inte om man nöjjer sej med 100Mbit.
Fiberomvandlare kan man väl hitta rätt billigt?? men hur är de med själva fibern? Har deltaco börjat sälja sina guldpläterade ännu 
Deltaco har färdiga 30m kablar färdig kontakterade. Blir lite värre med guldet 
Edit: Finns också 3, 5, 7, 10, 15, 20, 25 och 30m
Edit: Finns också 3, 5, 7, 10, 15, 20, 25 och 30m
Senast redigerad av kricka 28 maj 2012, 15:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Inte kortare? Handlar om max 4-5meter!
Frågan är bara ifall kontakten går att dra igenom.
Frågan är bara ifall kontakten går att dra igenom.
När jag använde deras sist så lyckades jag plocka isär kontakten och även få ihop den och allt höll.
Men jag hade dock en 35mm slang att dra igenom
Men jag hade dock en 35mm slang att dra igenom
Ok, men kapa kabeln själv är lönlöst antar jag?
Vet inte, när ja pluggade fick man lära sig att kontaktera fiber. Men om Deltacos går att plocka ur fibern ur kontakten vet jag ej.