Mikrofon - hur fungerar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lastbil2000

Mikrofon - hur fungerar?

Inlägg av lastbil2000 »

Hej,
Jag kan nästan inget om analog elektronik, men fick en idé om att koppla en mikrofon till A/D-utgången till en PIC (12f863) i hopp om att på så sätt kunna avläsa ljudskillnader (inte nödvändigtvis något mer raffinerat än så). Jag hoppadesi all min oändliga naivitet att detta skulle vara enkelt att åstadkomma, så jag köpte ett par kondensatormikrofonelement från Kjell & Company (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... fon-p24218) och kopplade ihop i enighet med schemat nedan.
Inget resultat (jag mätte mellan GND och Vout med ett oscilloskop).
Är en grundförutsättning att jag förstärker utsignalen? Måste jag isf använda OP-förstärkare, eller skulle det fungera med en kondensator?

Allt jag vill är som sagt att kunna avläsa ljud. Alla tips emottages tacksamt!

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Mikrofon - hur fungerar?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ifall du inte såg något med scopet så lär ju inte en förstärkare hjälpa något precis. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi utgår ifrån att mikrofonen är kopplat rätt och faktisk fungerar är det som saknas ett förstärkersteg!

Jag antar att din första mätning inte är kopplat till något annat och motsvarar scheman exakt (alltså att du inte har kopplat utgången till PIC'en).

Hade du ställd oscilloskopet i läge AC på ingången och sedan skruvat upp på känsligheten hade du ganska säkert sett något som reaktion på ljud.

Men för att mata det in till en PIC behövs en förstärkare och en op-amp är ett bra val. Välj en med rail-to-rail, då får du maximalt med utslag.

Och hur många gångar den ska förstärka då? Vet ej, testa med 100x till att börja med.

Tänk på att koppla den så att tomgångsspänningen är halva matningsspänningen, PIC'en kan ju inte mäta negativa spänningar.
lastbil2000

Inlägg av lastbil2000 »

Tack för hjälpen!

Jag beställer några OP-förstärkare (LM1458) från ELFA snart (om inte någon har ett bättre förslag).

Jag testar något i stil med nedanstående:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just den op-amp är typ sämste till detta... Med 5V spänningsmatning kan du få kanske 1V nivåskillnad ut av den pga. att utgångssteget inte är rail-to-rail.

Kopplingen är i övrigt ganska OK men ganska onödigt med 2 st op-amp efter varandra. Just med denna op-amp finns det redan 2 st i kapseln så det är väl OK som sådan men det är en mycket dålig op-amp i gemen och till detta är den inte rätt.
lastbil2000

Inlägg av lastbil2000 »

Aight,

Så kanske är en OP295 ( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-84&toc=0 ) kopplad i stil med schemat nedan att föredra:
Bild

Med lite envishet som kompensation för min okunskap, är detta rätt väg att gå? Eller är jag ute på för djupt vatten?
Nerre

Inlägg av Nerre »

lastbil2000 skrev: Inget resultat (jag mätte mellan GND och Vout med ett oscilloskop).
Vad förväntade du dig för spänning? En mikrofonsignal är i mV-storlek (ett par mV brukar man väl räkna med).
svanted

Inlägg av svanted »

lastbil2000

Inlägg av lastbil2000 »

För att förtydliga en aning:

Jag kunnat avläsa en signal oscilloskopet som enligt förväntan är väldigt svag (Köpte två mikrofoner på Kjell & Company, varav den ena inte fungerade (!), varför jag inledningsvis trodde att jag gjort något fel).

Nu ska jag försöka se om jag kan förstärka den så att jag kan använda den till något, därav inköp av OP-förstärkare från ELFA.

I händelse av att någon sitter på tips om vad man bör köpa/tänka på, så tar jag tacksamt emot dem (jag är som sagt värdelös på analog elektronik)!
Annars chansar jag med något av de kopplingsscheman jag rotat fram. Envishet är också en dygd.
Skriv svar