Bygga CNC utan tillgång till CNC
Bygga CNC utan tillgång till CNC
Tjenare, har funderat ett tag och jag och två kompisar har mer eller mindre bestämt oss för att bygga en cnc masking för att fräsa/skära i Alu och Plexi, mest för små byggen (Vi alla kommer använda det för utskärningar av Alu/plexi skivor på allt ifrån 0,3mm-2mm. Vill däremot vara "framtidsäker" och kunna använda den till lite tyngre saker) tex Chassi delar till datorer, plåtarna kommer vara max 750*750mm.
Däremot verkar många ha en delad åsikt hur mycket en hobby cnc kostar, Vissa säger från 4000 som billigast medans andra säger 9000
Planen är att vi ska köpa något i stilen med http://www.hobbycnc.com/products/hobbyc ... -packages/ (om den är bra så to say) sen köpa matrial på valfri lokal butik och om det behövs kolla med någon om dom kan skära till dom med laser eller så.
Vad bedömer "kraften" maskinen kan skära igenom (alltså djupet på skivan/blocket)
Vet att en cnc maskin drar MYCKET el men HUR mycket. Hittar tyvärr inga siffror, någon skrev 3Kw timmar vilket vadå motsvarar 3kr timmen typ vilket inte är super farligt.
Om skär ytan ska vara 750mm*750mm hur stor blir hela maskinen?
Hur ofta går något sönder när allt är ihop byggt? Hur svårt är det då att byta
Vad är dom typiska nybörjar felen?
Finns det någon bra ritning som är lätt överskådlig så man kan börja räkna matrial kostnad eller måste man kolla på alla sunkiga som finns öppet på internet som saknar mått :/
Vad behöver jag tänka på? Elkunskapen har vi, viljan har vi, Pengar har vi till vis mån (Smärt gräns på 6000 typ)
Osäker var jag skulle plasera tråden, tyckte här blev bäst
MVH//JakoD
Sorry för stav och grammatik fel, lider av dyslexi
Däremot verkar många ha en delad åsikt hur mycket en hobby cnc kostar, Vissa säger från 4000 som billigast medans andra säger 9000
Planen är att vi ska köpa något i stilen med http://www.hobbycnc.com/products/hobbyc ... -packages/ (om den är bra så to say) sen köpa matrial på valfri lokal butik och om det behövs kolla med någon om dom kan skära till dom med laser eller så.
Vad bedömer "kraften" maskinen kan skära igenom (alltså djupet på skivan/blocket)
Vet att en cnc maskin drar MYCKET el men HUR mycket. Hittar tyvärr inga siffror, någon skrev 3Kw timmar vilket vadå motsvarar 3kr timmen typ vilket inte är super farligt.
Om skär ytan ska vara 750mm*750mm hur stor blir hela maskinen?
Hur ofta går något sönder när allt är ihop byggt? Hur svårt är det då att byta
Vad är dom typiska nybörjar felen?
Finns det någon bra ritning som är lätt överskådlig så man kan börja räkna matrial kostnad eller måste man kolla på alla sunkiga som finns öppet på internet som saknar mått :/
Vad behöver jag tänka på? Elkunskapen har vi, viljan har vi, Pengar har vi till vis mån (Smärt gräns på 6000 typ)
Osäker var jag skulle plasera tråden, tyckte här blev bäst
MVH//JakoD
Sorry för stav och grammatik fel, lider av dyslexi
Re: Bygga CNC utan tillgång till CNC
Hej!
6000:- är inte mycket, men det kan vara möjligt. Men då gäller följande:
-Mycket eget arbete
-Stomme i trä/mdf
-Begagnade delar
-Mer jobb
-Hittade delar
Dina frågor är svåra att svara på rakt av, men det är möjligt men kommer inte vara helt lätt.
Och när det gäller aluminium så är det nog mer nötning är fräsning som gäller.
Jag skulle valt rörlig portal och letat delar på skroten. Det ni hittar eller köper billigt konstruerar ni runt.
6000:- är inte mycket, men det kan vara möjligt. Men då gäller följande:
-Mycket eget arbete
-Stomme i trä/mdf
-Begagnade delar
-Mer jobb
-Hittade delar
Dina frågor är svåra att svara på rakt av, men det är möjligt men kommer inte vara helt lätt.
Och när det gäller aluminium så är det nog mer nötning är fräsning som gäller.
Jag skulle valt rörlig portal och letat delar på skroten. Det ni hittar eller köper billigt konstruerar ni runt.
Sålänge allt går att göra själv utan tillgång till CNC så gör jag gärna mycket själv, Visste att basen skulle behövas byggas i MDF/trä
Glömde säga välkommen till forumet!
Men det går bra, oftast kan man få bitar sågade på brädgården ganska billigt.
Hos min brädgård får man låna alla maskiner bara man köper något.
Kanske finns det något att låna i skolan om ni går i sån?
Sen kan ni tillverka nya och bättre delar i den cnc ni byggt.
Men det går bra, oftast kan man få bitar sågade på brädgården ganska billigt.
Hos min brädgård får man låna alla maskiner bara man köper något.
Kanske finns det något att låna i skolan om ni går i sån?
Sen kan ni tillverka nya och bättre delar i den cnc ni byggt.

Mja, går ut om mindre än två veckor så inte mycket hjälp där ifrån
Någon speciel person här på forumet som har stor kunskap om att bygga cnc man kan pma?
Någon speciel person här på forumet som har stor kunskap om att bygga cnc man kan pma?
Duktiga personer : Dar303 , tecno, Boris, och en massa andra. Men inga PM, roligare om kunskapen kommer fler till nytta. Kolla gärna mina två budgetbyggen av skrot. Det ena är förresten till salu.
Kollade på ett av dina byggen (det som är tillsalu nu)
Vad kostade det ungefär?
Hur stor är den? (arbetsytan är enligt tråden 280x330x60 (XYZ))
Vad kostade det ungefär?
- Klas-Kenny
Ett tips är att börja med att kolla igenom några byggen här på forumet för att få lite insikt i vad som krävs osv.
Tex. min fräs: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=53724
Ang. strömförbrukning så har i alla fall min maskin ett nätagg på 360W (om jag inte minns fel..), spindle på 1200W och datorn kanske 200W, så som max kan min maskin dra 1760W, men i verkligheten under körning drar den gissningsvis runt en kW. Plus dammsugare och kompressor ibland.
Pengar, jag har för mig att jag lagt ungefär 3000:- eller något sånt på min fräs, så visst GÅR det att hålla nere kostnaderna till vad du sagt.
Ang. strömförbrukning så har i alla fall min maskin ett nätagg på 360W (om jag inte minns fel..), spindle på 1200W och datorn kanske 200W, så som max kan min maskin dra 1760W, men i verkligheten under körning drar den gissningsvis runt en kW. Plus dammsugare och kompressor ibland.
Pengar, jag har för mig att jag lagt ungefär 3000:- eller något sånt på min fräs, så visst GÅR det att hålla nere kostnaderna till vad du sagt.
Det finns en speciell CNC som är avsedd att kunna byggas med bara pelarborr och fogsvans, Mantis CNC. Han är nu uppe i version 9 av konstruktionen och anser att den nu inte kan bli bättre. Alla moment finns även med instruktionsvideo.
Nu är arbetsytan inte större än 15 x 15 cm men tekniken han använder för att bygga Mantis CNC med bara "enklare verktyg" bör ju gå att förstora upp med mindre modifikation.
http://makeyourbot.org/mantis9-1
Nu är arbetsytan inte större än 15 x 15 cm men tekniken han använder för att bygga Mantis CNC med bara "enklare verktyg" bör ju gå att förstora upp med mindre modifikation.
http://makeyourbot.org/mantis9-1
Hmm, dator delar har jag ett antal av hemma, var det in räknat i ditt pris?Klas-Kenny skrev:Ett tips är att börja med att kolla igenom några byggen här på forumet för att få lite insikt i vad som krävs osv.
Ditt bygge ser j*vligt intresant ut
Hur stor är arbetsytan och vad klarar den av?
- Klas-Kenny
Datorn var inräknad i mitt pris ja - För jag fick den gratis. 
Det är bara en riktigt gammal burk med 700MHz processor, sån som finns undanlagd i väldigt många garderober sen många år tillbaka.
Arbetsytan är ungefär 45x40x7cm eller något sånt har jag för mig. Ska dock utöka lite i Z-led en dag när jag orkar, det är lite litet tycker jag.
Det jag brukar köra i den är trä, plast och glasfiber. Men det borde gå att köra lite aluminium också i den om man bara kör försiktigt och inte kräver extremt bra resultat, även plåt från datorchassin borde kunna gå tycker jag, har dock inte provat det heller.

Det är bara en riktigt gammal burk med 700MHz processor, sån som finns undanlagd i väldigt många garderober sen många år tillbaka.
Arbetsytan är ungefär 45x40x7cm eller något sånt har jag för mig. Ska dock utöka lite i Z-led en dag när jag orkar, det är lite litet tycker jag.
Det jag brukar köra i den är trä, plast och glasfiber. Men det borde gå att köra lite aluminium också i den om man bara kör försiktigt och inte kräver extremt bra resultat, även plåt från datorchassin borde kunna gå tycker jag, har dock inte provat det heller.
Låter trevligt, har en fin gammal värsting dator från 97 i garderoben som kan komma till användning alltså
Hmm detta verkar inte lika dyrt som jag trode att det skulle vara
Juste ja, kommer göra block i koppar också
Hmm detta verkar inte lika dyrt som jag trode att det skulle vara

Juste ja, kommer göra block i koppar också
Vad som framför allt får byggkostnader att skena är precision (och prestanda).
Duger vanlig M-gängad stång? Eller trapetsgänga? Eller kanske förspända kulskruvar direkt?
Är rör med kullager i avgasklämma stablit nog för rörelsebanorna eller ska det vara linjärlager?
Räcker en dremelkopia som spindelmotor till 3mm fräsar eller vill ni ha pulver o stabilitet för en 120mm planfräs?
Osv osv.
Om ni inte har erfarenhet av CNC och skärande bearbetning är mitt råd att börja enkelt o billigt så ni kan se vad ni verkligen vill göra samt att även den enklaste maskin ofta klarar att tillverka mycket av sin efterföljare.
Lycka till och varmt välkomna!
Duger vanlig M-gängad stång? Eller trapetsgänga? Eller kanske förspända kulskruvar direkt?
Är rör med kullager i avgasklämma stablit nog för rörelsebanorna eller ska det vara linjärlager?
Räcker en dremelkopia som spindelmotor till 3mm fräsar eller vill ni ha pulver o stabilitet för en 120mm planfräs?
Osv osv.
Om ni inte har erfarenhet av CNC och skärande bearbetning är mitt råd att börja enkelt o billigt så ni kan se vad ni verkligen vill göra samt att även den enklaste maskin ofta klarar att tillverka mycket av sin efterföljare.
Lycka till och varmt välkomna!
Sorry men vet kanppt skillnaden emellan alla dom sakerna du gick igenom :/
Pros och Cons på dom?
Pros och Cons på dom?
Den tar upp ca 600x600 bordsyta, byggkostnaden var väl runt 2000kr, men då har jag tillgång till en bra skrot med hyfsade alubitar för 25kr/kg.Wully skrev:Kollade på ett av dina byggen (det som är tillsalu nu)
Vad kostade det ungefär?