Det är en extern 12-bit A/D som används. Den kan "se" 0-3.3V och få hjälp att tolka detta.
Ex. H-bryggan kan matas me 24V upp till 60V, mellan (+)(-) sitter en spänningsdelning på 220khom och 10k, varav den
resulterande spänningen som A/D:n ser vid 24V är 1.043V. 60V blir således 2.608V
Ett RC filter antar jag måste sitta direkt efter h-bryggans utgång, sedan till spänningsdelningen och till sist in i A/D:n.
Den jag använder: http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en010534
Vad jag menade att jag hela tiden såg 24V, var att spänningen efter spänningsdelaren låg på 1.043V in till A/D:n
Sänkte jag till 20V "såg" jag 0.869V.
Vad jag vill kunna se direkt när jag har en duty på ex. 50% är 12V (0.522V) på liknande sätt multimetern ser det.
Jag har hela tiden haft möjligheten att "läsa av dutyvärdet" och mha inkommande matningspänning räkna ut vad det blir.
Mäta spänning över en PWM
Re: Mäta spänning över en PWM
hur är din AD-omvandlares referensnolla satt. till jord alternativt din AD-omvandlare är matad med +/-spänning??
Om det är till jord, då mäter du inte spänningen när bryggan har minusspänning ut om du bara har en spänningsdelare efter på utgången.
Om det är till jord, då mäter du inte spänningen när bryggan har minusspänning ut om du bara har en spänningsdelare efter på utgången.