Har jag köpt rätt GPS?
Re: Har jag köpt rätt GPS?
Jag kör med en Garmin dakota 20 jag tycker att det är en bra gps för geocaching då den stödjer paperless geocaching vilket är praktiskt då det blir mycket lättare att ladda in geocacharna och man slipper ha koordinaterna på papper.
Ursäkta OT, men det där var kuldanielr112 skrev:Har du inte en smartphone alls menar du? Med tanke på att alla har det nuförtiden annars så

-
Ja nee jag såg inte vad han hade. Jag såg bara att han nämde att han måste köpa en ny :=)
Ledsen för det
Ledsen för det

-
Vadå fattar inte, se ovan?sodjan skrev:> Fattar inte varför jag inte kan citera!!!!?
Fattar inte vad du menar. Se ovan.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Sodjan menar att man inte behöver använda forumets inbyggda citat-funktion. Det går lika bra att använda > eller "" eller kursivt eller Citat: eller något annat skrivsätt för att citera.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
toxicstore:
Orsaken till att man inte kan citera det senast skrivna inlägget är för att det är onödigt.
Texten står ju redan då i inlägget precis ovanför, så det behövs liksom ingen kopia....
Dessutom är det en regel på forumet. Läs punkt 1.2 här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141
Det är de reglerna man ska läsa i samband med att man blir medlem här...
Om man *måste* citera så kan man kopiera kortare textstycken,
dvs bara det som behövs för att visa vad man svarar på.
Men som sagt: Det behövs praktiskt taget aldrig när man svarar på det senaste inlägget.
Orsaken till att man inte kan citera det senast skrivna inlägget är för att det är onödigt.
Texten står ju redan då i inlägget precis ovanför, så det behövs liksom ingen kopia....

Dessutom är det en regel på forumet. Läs punkt 1.2 här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141
Det är de reglerna man ska läsa i samband med att man blir medlem här...

Om man *måste* citera så kan man kopiera kortare textstycken,
dvs bara det som behövs för att visa vad man svarar på.
Men som sagt: Det behövs praktiskt taget aldrig när man svarar på det senaste inlägget.
Den GPS:en fungerar bra för att visa var geocachen finns och hur långt det är till den + den är vattentålig (vilket iPhonen inte är
). Alla annan information kan du ha memorerat innan eller läsa på telefonen vid ankomst.
Jag började geocacha med en Garmin Geko 201, för att sedan byta upp mig till en Garmin Oregon 300, nu använder jag en Garmin etrex 20 (som jag vann på senaste FAD:en) tillsammans med en SE Active med div appar på (c:geo, cacehbox mm).
/// Marcus

Jag började geocacha med en Garmin Geko 201, för att sedan byta upp mig till en Garmin Oregon 300, nu använder jag en Garmin etrex 20 (som jag vann på senaste FAD:en) tillsammans med en SE Active med div appar på (c:geo, cacehbox mm).
/// Marcus
Jag har en Garmin GPS 12 som jag för många år sedan använde till ett och annat.
Den kan inte visa kartor.
Det närmaste du kommer är att du kan spara punkter/platser och ge dom olika symboler.
Den spelar också in ett spår när du rör dig.
Dessa symboler och spåret kan visas som en "karta" som kan zoomas och scrollas.
Den är hyffsat exakt. Jag spelade in körsträckor och kalibrerade digitala kartor med den en gång i tiden.
Den visar din position med siffror.
Den visar också riktning och avstånd till en önskad position.
Den har dock ingen kompass utan du måste röra dig ett stycke för att få en riktning.
Man kan lägga in koordinater manuellt, men det tar lite tid att mata in siffror med "upp"- och "ner"-knapparna.
Den kan kopplas vi serieport (NMEA0183 eller vad det hette) till dator.
Jag tror att man kan skicka och ladda listor med sparade punkter/platser.
Det finns några odokumenterade funktioner som bl.a. låter den visa temperatur och annat.
Genom att mata in några parametrar kan man få bättre precision, minns ej nu vilka det var men ellipsoid-modellen kan alltså modifieras.
Jag har använt den till skogsbruk också för att hitta rösen och gränser, och det fungerar. Den tål lite fukt, mossa, bös och solsken.
Hoppas att dessa "minnesnoteringar" hjälper dig en bit på väg.
Den kan inte visa kartor.
Det närmaste du kommer är att du kan spara punkter/platser och ge dom olika symboler.
Den spelar också in ett spår när du rör dig.
Dessa symboler och spåret kan visas som en "karta" som kan zoomas och scrollas.
Den är hyffsat exakt. Jag spelade in körsträckor och kalibrerade digitala kartor med den en gång i tiden.
Den visar din position med siffror.
Den visar också riktning och avstånd till en önskad position.
Den har dock ingen kompass utan du måste röra dig ett stycke för att få en riktning.
Man kan lägga in koordinater manuellt, men det tar lite tid att mata in siffror med "upp"- och "ner"-knapparna.
Den kan kopplas vi serieport (NMEA0183 eller vad det hette) till dator.
Jag tror att man kan skicka och ladda listor med sparade punkter/platser.
Det finns några odokumenterade funktioner som bl.a. låter den visa temperatur och annat.
Genom att mata in några parametrar kan man få bättre precision, minns ej nu vilka det var men ellipsoid-modellen kan alltså modifieras.
Jag har använt den till skogsbruk också för att hitta rösen och gränser, och det fungerar. Den tål lite fukt, mossa, bös och solsken.
Hoppas att dessa "minnesnoteringar" hjälper dig en bit på väg.
- PoorCadaver
- Kontakt: