Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Pillade lite mer med koden till min Arduino baserade digitala termometer/hygrometer.
Blev lite uppsnyggning av det den kastar ut på UARTen
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Då fortsätter jag väl här då.

Mina lampor med glödtråd på cykeln gick bara sönder hela tiden. Så jag gjorde mig en bak och en framlampa med LED i istället, men det ska ändå se ut som original.

Framlampa blev en Cree xp-g, med en konstantdrivkrets på 700mA och en full diodbrygga byggd på schottky-dioder för att få högre spänning. Lämnar enligt databladet ca 250 Lumen. Monterades på befintlig reflektor med en adapter och en egenfräst fläns. Ljuset blir dåligt, men det är ändå bättre än originalet.

Baklampan blev en vanlig vit 5mm lysdiod, slipad plan för att få bra spridning, en lm317, och en fulldiodbrygga av vanliga dioder.

Jag har inte bytt några LED än så det verkar klara fulspänningen som en cykel gör.
I vanliga fall hade jag kanske behövt byta ca 5 lampor/ år, bara för att det är lite gupp på vägen till jobbet. så jag är nöjd.

Här är lite bilder:
Bild
Bild
Bild
sneaky

Inlägg av sneaky »

Det där är väl inte en XP-G? Tycker snarare att det ser ut som en "no-name" Kina-lysdiod. Kan inte påminna mig om att jag sett någon CREE-modell som sett ut sådär. Om någon sålt den där som en CREE XP-G så tror jag att de blåst dig.

edit: Såhär ska en XP-G se ut (kan även vara monterad på en "stjärna" såklart:
http://www.cree.com/led-components-and- ... /xlamp-xpg
och här är en lista på deras andra modeller:
http://www.cree.com/led-components-and- ... ucts/xlamp
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den där vita liknar mer en av de där 3W standard star-modulerna, typ den här: http://www.alibaba.com/product-gs/45658 ... d.html?s=p
och ger knappast mer än 100lm.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

ja på bilden är det en kina led på 40 lumen. det var på tok för dåligt, så jag fick byta så det sitter en xp-g på cykeln nu, men det glömde jag skriva.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om cykelgeneratorn har två anslutningar (ofta en röd och en vit) så prova om framlampan fortfarande lyser om du kopplar bort baklampan. Om framlampan släcks så kan du istället prova att kortsluta baklamputgången. Om du i så fall får riktigt bra fart i framlyset så kan det vara läge att göra om cykelns elsystem så att du ansluter både fram- och baklampan till generatorns ena klämma och jordar den andra. (Alternativet är att bygga om elektroniken i dioden bak så att du istället har en shuntregulator som bränner bort den ström som finns att tillgå utöver vad LED'en själv vill ha). Jag skulle nog välja att koppla om systemet, åtminstone om det går att gömma omkopplingen så att det inte syns vad du gjort. Jag antar att du vill att det inte ska synas på cykeln att nåt är bättre än gammalt sunk när den står parkerad, för att slippa få grejerna stulna.

Om man vill totalt överarbeta det hela så kan man bygga elektronik som känner av frekvensen = hastigheten och om hastigheten minskar (men inte så abrupt som när generatorn slirar mot däcket) så ges nån bromsindikering, t.ex. starkare bakljus eller blinkande bakljus. :)
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag hade problem med generator-slir vid snö, så jag har en navgenerator nu.

Den har 2 kontakter, den ena är jord, så den jordade jag extra i ramen. och den andra kommer från generatorn och är växelström.
Bak har jag separerat galvaniskt så jag slipper ha massa olika jorder över hela cykeln, och all elektronik har jag samlat i en liten låda bakom framlyset.

generatorn ger max 3w, och jag har för mig att jag fick 2.5w när jag mätte bara framlampan.

Fram sitter en switchande krets så jag slipper kyla massa där med. bak räckte det med en lm317 för det blir nästan ingen förlust när jag bara matar med 20mA.
Mcz

Inlägg av Mcz »

Håller på med en liten simpel timer-krets för att komma igång med mikrokontroller igen, har "bara" programmeringen kvar. Baserad på PIC12F609-I/P.
Bild

MVH Martin
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Pillade ihop en nätdel till min klass A testförstärkare..
Jävligt crude.. Men det behöver inte vara snyggt när det ändå bara är en testplattform.
Har fått upp den till ungefär 5A bias. Och på 30V blir det ungefär 150Watt tillförd effekt. Så omodulerad så blir det samma effekt i förlustvärme.
Fick även sätta dit en feedback tåt för att minimera brum från nätdelen. En ingångsväljare har även monterats för att växla mellan direkt ingång eller att köra genom tonkontrollern som jag har satt dit.
(Har även byggt om till MOSFET ingång för att få högre gain)

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Läste precis att ett motstånd i serie med varje snubberkonding på diodbryggan istället för endast en konding, hjälper till att dämpa ringningarna efter kortare tid än en period. :)
http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... fiers.html
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det måste testas! :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En liten video på skapelsen..
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Har du bara en slut trissa? Får du i så fall hela vågen? Stämmer http://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp21.gif . Jag fick ju bara halv våg...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja. hela grejen med klass A är att man måste dra upp transistorn så att den ligger med halva matningsspänningen över sig. Då ligger den i mitten av arbetsområdet och kan svänga åt båda hållen.
Nackdelen är att det går väldigt varmt om man vill ha ut lite effekt.
Min lilla förstärkare eldar upp 150Watt i värme och ger mellan 15-20Watt ut.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Har sysslat med en ZigBee modul ett tag som jag satt i hopp.
har ett par stycken som pratar med varandra och kan hålla massa olika funktioner.

Har sedan en huvudmodul som ger kommandon och håller reda på vad som finns i nätverket i en databas.
ljusavläsning, tempstyrning, timer, bla bla (läs massa funktioner :) )

Nu har jag testat tempstyrningen iaf, ganska simpel, men de blir bättre sedan :)

gjorde en liten enkel video på vad jag fick i hopp
http://www.youtube.com/watch?v=zEBF25_4zB0

Bild
Skriv svar