Har jag köpt rätt GPS?
- PoorCadaver
- Kontakt:
Har jag köpt rätt GPS?
Tja!
Jag har köpt en handhållen GPS, Garmin GPS 12 på tradera för 350 kr. Jag behövde en snabbt för geocaching så jag tog bara första bästa utan att kolla upp vad den faktiskt kan. Är det någon här på forumet som har någon erfarenhet av denna pryl och kan ge ett snabbt utlåtande?
Var det en bra affär? Kan den visa kartor? Och framför allt, är den lämplig för geocaching!?
Tack!
Jag har köpt en handhållen GPS, Garmin GPS 12 på tradera för 350 kr. Jag behövde en snabbt för geocaching så jag tog bara första bästa utan att kolla upp vad den faktiskt kan. Är det någon här på forumet som har någon erfarenhet av denna pryl och kan ge ett snabbt utlåtande?
Var det en bra affär? Kan den visa kartor? Och framför allt, är den lämplig för geocaching!?
Tack!
-
Re: Har jag köpt rätt GPS?
Jag kör personligen med en 60cx och skulle idag rekomenderat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=658429
eller likannde. Just för att jag gillar dem. Den du budat hem om kan jag inget om ivf men svarar nej ändå
eller likannde. Just för att jag gillar dem. Den du budat hem om kan jag inget om ivf men svarar nej ändå

-
Fattar inte varför jag inte kan citera!!!!?
Iaf du kan geocacha med den och den är väldigt exakt och varit populär sedan den började säljas "1999" och garmin slutade endast sälja dem för inte så länge sedan.
Här är pdf manual: http://bit.ly/cN6QOG
och här är garmins hemsida om den https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=87&ra=true
Dock så hade jag personligt köpt en nyare model, troligtvis en med färg, men dem ska väll dra mer ström osv, men jag vandrar som max till toan så jag har aldrig känt behov av att handla en.
Iaf du kan geocacha med den och den är väldigt exakt och varit populär sedan den började säljas "1999" och garmin slutade endast sälja dem för inte så länge sedan.
Här är pdf manual: http://bit.ly/cN6QOG
och här är garmins hemsida om den https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=87&ra=true
Dock så hade jag personligt köpt en nyare model, troligtvis en med färg, men dem ska väll dra mer ström osv, men jag vandrar som max till toan så jag har aldrig känt behov av att handla en.
> Fattar inte varför jag inte kan citera!!!!?
Fattar inte vad du menar. Se ovan.
Fattar inte vad du menar. Se ovan.
-
Den 60 modellen ja har klarar 18 timmar enligt spec. Och jag har inga problem att köra 18+ timmar på de batterierna som är i nu. Jag laddar dom väldigt sällan och använder den när jag cyklar.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Tyvärr så tillåter inte min ekonomi att köpa en för mer än 1000 kr (ny eller beggad) som det ser ut just nu. Så under 1000-lappen är det som är intressant. Det var därför jag tog denna, 350 spänn är ju inte dyrt. Men det viktigaste är att det går att geocacha med den. Och det lät det ju som...
-
Funkar utmärkt/sådär/kass beroende på vad man vill få ut av det hela.
Noggrannheten är lika bra eller bättre än många nyare GPS enheter, resten beror på att utvecklingen gått framåt.
MEN det beror delvis på vilken programvaruversion som sitter i den.
GPS uppdateringen är rätt långsam, och är den i energisparmode så är den jobbigt långsam.
Batteriförbrukningen är hög och Ni-Mh batterier är inte optimalt.
Något som du MÅSTE tänka på, om den läggs undan så måste det sitta batterier i som har ström att leverera annars så laddas det interna litiumbatteriet ur och laddas det ur för mycket så blir funktionen dålig. Så den skall alltid ha batterier eller extern kraft annars så blir den lätt skrot.
Noggrannheten är lika bra eller bättre än många nyare GPS enheter, resten beror på att utvecklingen gått framåt.
MEN det beror delvis på vilken programvaruversion som sitter i den.
GPS uppdateringen är rätt långsam, och är den i energisparmode så är den jobbigt långsam.
Batteriförbrukningen är hög och Ni-Mh batterier är inte optimalt.
Något som du MÅSTE tänka på, om den läggs undan så måste det sitta batterier i som har ström att leverera annars så laddas det interna litiumbatteriet ur och laddas det ur för mycket så blir funktionen dålig. Så den skall alltid ha batterier eller extern kraft annars så blir den lätt skrot.
-
Fast faktiskt så är en enklare bil GPS bättre, även den simplaste Garmin Nüvo GPS enheten piskar rumpa med Garmin GPS 12 på i stort sett alla sätt.
Om du sedan installerar Garmins programvaror och flyttar geocahepunkter till och från PC´n utan att knappa i waypoints manuellt så är proceduren betydligt enklare än med 12´an.
Om du sedan installerar Garmins programvaror och flyttar geocahepunkter till och från PC´n utan att knappa i waypoints manuellt så är proceduren betydligt enklare än med 12´an.
Tycker nog ändå att en Android-lur med c:geo är det enklaste sättet att geocacha. Visserligen "får" man inte använda c:geo enligt Groundspeak, men man har full tillgång till alla cacher på geocaching.com, live karta, kan logga direkt från mobilen etc. Och mobilen har man ju alltid med sig, perfekt för spontancaching.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Nu kör jag med iPhone 4S och Geocaching-appen. Funkar jättebra, men GPS:en i luren är inte jättebra. Kommer använda både mobilen för info och karta och GPS så att jag ser att jag kommit rätt.
Jag tycker GPS:en i min HTC Hero är suverän. Jag upplever att den visar cachernas position i princip på en meter när. De gånger jag haft svårt att hitta en cache har det varit för att den har varit på en lurig plats så jag gått förbi flera gånger utan att se den.
Nerre: Det kan nog finnas en del individuell variation, GPS:en i min Hero hoppade runt 20-30m när man stod stilla ibland, på platser där det borde ha varit hyffsade mottagningsförhållanden.
Nu har jag en HTC Sensation istället, i den verkar GPS:en vara bättre.
Nu har jag en HTC Sensation istället, i den verkar GPS:en vara bättre.
- PoorCadaver
- Kontakt:
Förlåt om jag avbryter, men det blir lite OT... Byte av mobiltelefon är det inte tal om, frågan är om den GPS jag köpt är skräp eller om den kommer fungera för min ändamål, nämligen geocaching. Den ska ju vara väldigt precis och lätt att läsa av. Det är egentligen de enda kriterierna. Den får gärna vara lättanvänd också.
Om den inte uppfyller mina behov, vilken ska jag då ha? För max en tusenlapp begagnad eller ny.
Om den inte uppfyller mina behov, vilken ska jag då ha? För max en tusenlapp begagnad eller ny.
-
kan du mata in eller läsa av kordinater så funkar gpsen. Dvs den kommer funka för ditt ändamål.
angående telefon:
Har du inte en smartphone alls menar du? Med tanke på att alla har det nuförtiden annars så och det finns appar till både iphones och androids...
angående telefon:
Har du inte en smartphone alls menar du? Med tanke på att alla har det nuförtiden annars så och det finns appar till både iphones och androids...
Om du läser så står det att han har en iFåne och inte är nöjd med gps precisionen