Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
När jag körde Go-kart så fick jag lära mig att hål och spår i bromsskivor var till för att leda bort den gas som bildas när beläggen blir riktigt varma. Blir det för mycket gas så finns risken att den bildar en kudde mellan belägg och skiva med resultatet att bromsverkan blir noll. Men jag har aldrig fått bekräftat att det är sant.Thorped skrev:Kylning och framförallt vattenavledning.limpan4all skrev:Vad är vitsen med sådana där spår i bromsskivor?
Re: Visa upp vad vi fräst.
Det där med gas har jag hört av kunniga människor så den förklaringen väljer jag att tro på framför andra, men nog är det så att slitsar också hjälper till att rugga upp belägget för att undvika glasering...
Att det skulle vara för kylning eller för att leda undan vatten tror jag mindre på.
Den bästa bromsuppgraderingen man kan göra är dock såna här

i kombination med rätt bromsteknik.
Vad gäller svarvning av skivor bör man ta båda bromsytor i samma uppsättning och gärna anliggningsytan mot navet för att inte göra skivan ojämn.
Så, nu har jag både OT:at och Messerschmittrat så det räcker för ett tag
Att det skulle vara för kylning eller för att leda undan vatten tror jag mindre på.
Den bästa bromsuppgraderingen man kan göra är dock såna här

i kombination med rätt bromsteknik.
Vad gäller svarvning av skivor bör man ta båda bromsytor i samma uppsättning och gärna anliggningsytan mot navet för att inte göra skivan ojämn.
Så, nu har jag både OT:at och Messerschmittrat så det räcker för ett tag
Re: Visa upp vad vi fräst.
Frågan är vad det är för gas? Det har jag aldrig hört talas om, men vatten vill man inte ha på skivorna då blir bromsverkan också noll. Är gasen vattenånga kanske? Kyla skivorna är också bra för då expanderar dom inte lika snabbt och det blir bättre bromsverkan om bromsarna utnyttjas mycket.
Jag har själv varit med om bromsar som expanderar lite för snabbt vid kraftig inbromsning, då ligger dom emot resten av resan och det är inget kul vill jag lova. Detta kan givetvis lösas på andra sätt är att fräsa spår i dom, men ändå...
Jag har själv varit med om bromsar som expanderar lite för snabbt vid kraftig inbromsning, då ligger dom emot resten av resan och det är inget kul vill jag lova. Detta kan givetvis lösas på andra sätt är att fräsa spår i dom, men ändå...
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Visa upp vad vi fräst.
Thorped:
-det är väl vanlig luft som skapar en värmekudde, inget nytt. Beroende på fordon och ändamål kan bromsverkan
vara 8-10ggr större än motoreffekten. På ex försvarets bandvagn 204 satt om jag minns rätt en (1st) SAAB 900 skiva
och den fick man mörkröd efter bara 4-5 sekunders inbromsning.
Om man ser till ånga bli ju påverkan betydligt större. 1 liter vatten bildar 1600 liter vattenånga.
Den måste ju ta vägen någonstans.
Alla som körkort CE, DE vet att om man ligger o fis-bromsar ett tung fordon kommer de att sluta fungera.
Den stora bussolyckan i en av norges tunnlar med ungdommar var just varmgång i bromsarna.
-det är väl vanlig luft som skapar en värmekudde, inget nytt. Beroende på fordon och ändamål kan bromsverkan
vara 8-10ggr större än motoreffekten. På ex försvarets bandvagn 204 satt om jag minns rätt en (1st) SAAB 900 skiva
och den fick man mörkröd efter bara 4-5 sekunders inbromsning.
Om man ser till ånga bli ju påverkan betydligt större. 1 liter vatten bildar 1600 liter vattenånga.
Den måste ju ta vägen någonstans.
Alla som körkort CE, DE vet att om man ligger o fis-bromsar ett tung fordon kommer de att sluta fungera.
Den stora bussolyckan i en av norges tunnlar med ungdommar var just varmgång i bromsarna.
Re: Visa upp vad vi fräst.
När jag åkte genom södra Frankrike så hade de en hel del "uppfångningsfickor", avstickare med sand som körbana, för att kunna stanna om bromsarna slutat fungera.
För övrigt berättade min far att när han körde lastbil i gruvan i Kiruna så bromsade de med avgasbroms och magnetbroms, just för att inte glasa bromsarna.
För övrigt berättade min far att när han körde lastbil i gruvan i Kiruna så bromsade de med avgasbroms och magnetbroms, just för att inte glasa bromsarna.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Visa upp vad vi fräst.
Gjorde ett snabbt test med cambam.
Ganska så lyckat får jag säga, nästa gång ska jag ställa ner z till 0,05mm per svep för bättre finnish.
Ganska så lyckat får jag säga, nästa gång ska jag ställa ner z till 0,05mm per svep för bättre finnish.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
ghost_rider
Du fick till det med slope inställningarna i cambam till slut.
Har provat lite jag med men i 0.5 steg så det är väldigt grovt men
det behöver inte vara bättre för just detta föremål.
Mobil bild.

Provade att köra med nesting i cambam också. Men vad lätt det var.
Tog två minuter att ställa in för 8 bitar istället för 1 st.
Du fick till det med slope inställningarna i cambam till slut.
Har provat lite jag med men i 0.5 steg så det är väldigt grovt men
det behöver inte vara bättre för just detta föremål.
Mobil bild.

Provade att köra med nesting i cambam också. Men vad lätt det var.
Tog två minuter att ställa in för 8 bitar istället för 1 st.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ja, det är dock en konvex kurva. Men det syns dåligt.
Gjorde några nya test idag med 2,38mm ballnose. Först ett grovpass med 0,5 sparat sedan ett finpass där jag enbart körde konturen med 0,05mm/z
Dock blev något galet vid verktygsbytet och resultatet blev inget vidare :/
[edit]
Hittade ett fel som jag hade gjort. I och med att jag kör en invändig kurva måste man såklart sätta ett negativt roughing värde, annars kommer ditt roughtingpass att gå in i ditt finlir.
Gjorde några nya test idag med 2,38mm ballnose. Först ett grovpass med 0,5 sparat sedan ett finpass där jag enbart körde konturen med 0,05mm/z
Dock blev något galet vid verktygsbytet och resultatet blev inget vidare :/
[edit]
Hittade ett fel som jag hade gjort. I och med att jag kör en invändig kurva måste man såklart sätta ett negativt roughing värde, annars kommer ditt roughtingpass att gå in i ditt finlir.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Den profilen ser mycket, mycket bättre ut än den på förra bilden.
Ytfinishen är nog bara att prova sig fram.
Jag kom just ihåg att jag läste om slope, convex, concav i hjälpen hos cambam.
här var det i hjälpen
Ytfinishen är nog bara att prova sig fram.
Jag kom just ihåg att jag läste om slope, convex, concav i hjälpen hos cambam.
här var det i hjälpen
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nästa version kommer bli mkt bättre nu när det är rätt inställt. Jag har fått till väldigt bra resultat tidigare då jag fräste gjutformar i POM. Då lämnade jag 0,4mm och 0,5mm/z till finliret och 0,05mm/z
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: Visa upp vad vi fräst.
sådärja, lite bättre inställningar och framför allt, rätt beredning 
Det är min senaste cykellampa, RoadOwl.
Fräser nästan alltid ut en prototyp i acryl då det bara är att fläska på, sen ser prototyperna snygga ut i vitrinskåpet
Det är min senaste cykellampa, RoadOwl.
Fräser nästan alltid ut en prototyp i acryl då det bara är att fläska på, sen ser prototyperna snygga ut i vitrinskåpet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Den blev ju kanon.
Nu vill vi se en i aluminium också för nu börjar det väl bli lite trångt i vitrinskåpet.
Ibland så behöver man en paus i fräsandet så då får man låta fräsen göra något annat.
Fräs-paus
Nu vill vi se en i aluminium också för nu börjar det väl bli lite trångt i vitrinskåpet.
Ibland så behöver man en paus i fräsandet så då får man låta fräsen göra något annat.
Fräs-paus
Re: Visa upp vad vi fräst.
Är man lite skadad när man hör vilken låt det är på de första 3-4 tonerna på avstånd i hörlurar som ligger på skrivbordet och som dessutom spelas av en CNC?
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nej Då!
Det är ett tecken på mental hälsa och kreativitet
Och du behöver inte känna dig ensam
Det är ett tecken på mental hälsa och kreativitet
Och du behöver inte känna dig ensam
