Fråga om IN-9 Nixie Bargraphs.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Roze
Kontakt:

Fråga om IN-9 Nixie Bargraphs.

Inlägg av Roze »

Tjo.

Jag har under nån vecka nu försökt få igång en drivkrets för två stycken IN-9-rör, och undrar nu hur man ska gå till väga för att få två rör från samma krets.

Mitt mål är att driva två IN-9 med 12V (DC-DC step-up convertern fungerar redan), och sedan få dem att visa var sin simpel 0-5V insignal.
Hittade ett dokument som föreslog en simpel OP-amp-koppling, (Stryrspänning in på + och - direkt återkopplad från E på en MJE340, output direkt till B på samma transistor),

Exemplet föreslog dock en "OPA344" vilken jag inte kan hitta på Elfa, och undrar vad som är en bra ersättare och huruvida det är en bra ide att använda samma OP-amp till bägge rören lr om de ska ha var sin.
Jag har testat lite med en LM358, men om jag sänker styrspänningen till ena röret så lyser något mer på det andra röret och vice versa, och jag undrar om det är för att de två förstärkarkretsarna stör varandra.
En LM358 har förvisso inte vidare bra rail-to-rail-egenskaper, men är billig.

Jag driver gärna op-ampen med 0 resp 12V, för enkelhetens skull, men det är inga större problem att dra in 5V till kortet också, då mitt stora psu ger bägge.

Några andra förslag?

-- Källa för kopplingen --
http://www.die-wuestens.de/rd/IN9-2.pdf [Sista sidan]

//Mvh.