Jag är delaktig i ett projekt vid mitt universitet där vi ska använda en mikroprocessor för att mäta tryck och temperatur i ett experiment! Dessutom ska mikroprocessorn själv skicka signalen för att starta experimentet. Jag har ansvaret att bestämma vissa komponenter som ska användas. Programmeringen är det andra som ansvarar för, men alla fysiska komponenter ska jag ha koll på

All hjälp uppskattas! Headboarden med mikroprocessorn som används är STM32-H107.
En av komponenterna jag har ansvar för är optokopplare. Dessa ska användas för att skilja processorn från sensorerna, det är något jag inte hört talas om innan och jag skulle behöva hjälp med att välja en ur djungeln av de som finns att köpa. Sensorerna i sig skickar analoga signaler men ska man då ha analoga optokopplare eller en AD och digital optokopplare? Vad drar minst ström/är billigast/tar minst plats? Hur ska jag koppla dem till mikroprocessorn?
Något annat jag undrar över är switchar. Som sagt ska processorn dra igång experimentet, vilka switchar ska jag använda? Jag har hört att det skall finnas "active high" transistorer som kräver en kontinuerlig ström i ett par sekunder innan den "slår till", det är något som behövs då det är viktigt att inte experimentet inte går igång av någon strömspik i förtid. Hur ska en sådan kopplas?